چه روزهایی در 3 ماهه آخر حاملگی در انتظار شماست؟

فقط چند هفته ناقابل مانده تا این دوران که برای بسیاری شیرین و برای بسیاری دیگر در عین شیرینی سخت هم بوده به پایان برسد. با این حال دوره‌ای که در حال حاضر در طول نه ماهه بارداری خود می‌گذرانید، یعنی سه ماهه سوم یا آخر، بی‌تردید پرچالش‌ترین مرحله حاملگی شماست.

به گزارش رکنا ، در کنار همه این‌ها نباید از خوشی‌هایی که قرار است این سه ماه را با هیجان روزهای نزدیک شدن به تولد نوزاد جذاب کند چشم‌پوشی کرد. شما این روزها بیش از هر زمان دیگری وجود فرزندتان را احساس می‌کنید. قطعا در هر گوشه و کناری از خانه‌تان اثری از او دیده می‌شود. اتاقش حالا آماده است و وسایلش هر روز به شما یادآوری می‌کند که قرار است زندگی‌تان از این بعد طور دیگری پیش برود.

اگر هنوز برای انتخاب اسم به نتیجه نرسیده‌اید این سه ماه فرصت نهایی شما برای گزینش یک نام دلخواه برای نوزادی است که قرار است زندگی‌تان را حسابی شیرین کند. بنابراین شما در این روزها چالش‌های مختلف که یا مملو از هیجان است و یا همراه با سختی‌ تجربه می‌کنید.

در ادامه این مطلب به آگاهی‌هایی دست پیدا می‌کنید که باید در دوران سوم بارداری انتظار مواجهه با آن‌ها را داشته باشید. به زودی متوجه می‌شوید در این دوران چه علائمی طبیعی‌اند و چه نشانه‌هایی زنگ هشداری جدی‌اند که باید برای رفع آن‌ها خیلی سریع با پزشک تماس بگیرید.

تغییرات مشهود در بدن

شما در یکی از پرچالش‌ترین دوران بارداری خود هستید؛ روزهای عجیبی را می‌گذرانید و تغییرات مشهودی را در بدن‌تان مشاهده می‌کنید. همه این تغییرات خوشایند نیستند؛ گاهی دردهایی کلافه‌کننده به سراغ‌تان می‌آیند که البته بخشی از این روزها هستند و نباید بابت آن‌ها نگران شوید بلکه صرفا باید صبوری کنید تا این روزها به پایان برسد. حالا با شاخص‌ترین تغییراتی که در این دوران در بدن شما اتفاق می‌افتند، بیشتر آشنا شوید.

کمر درد: اضافه وزنی که به بخش جدایی‌ناپذیر این دوران از بارداری شما مربوط می‌شود فشار مضاعفی را به ناحیه پشت و کمر می‌آورد. به همین دلیل است که درد در این قسمت از بدن مسئله‌ای غیرعادی نیست. در عین حال ممکن است درد را در قسمت‌ لگن و باسن نیز احساس کنید، چراکه رباط‌های بدن شما برای زایمان شل می‌شوند و این مسئله موجب بروز درد می‌شود.

برای کاهش فشاری که به قسمت پشت و کمر بدن می‌آید حالت صحیح قرار گرفتن بدن حین نشستن و ایستادن را تمرین کنید. صاف بنشینید و قوز نکنید، از صندلی‌هایی استفاده کنید که ناحیه پشت بدن‌تان را محافظت می‌کنند. هنگام شب به پهلو بخوابید و یک بالش بین زانوهایتان بگذارید. کفش‌هایی با لژ و پاشنه کوتاه بپوشید که راحت باشند و قوس کافی برای محافظت از پای شما داشته باشند.

برای از بین بردن درد پشت از پدهای گرم یا کیسه‌های آب گرم استفاده کنید و حتما از پزشک خود سوال کنید که آیا مجاز به استفاده از استامینوفن برای رفع این درد هستید یا خیر. در طول دوران بارداری هیچ دارویی را بدون تجویز و تایید پزشک استفاده نکنید.

خونریزی: لکه‌های خون یا خونریزی در این دوران در بعضی مواقع می‌تواند نشانی از بروز یک مشکل جدی باشد. این مشکلات به‌عنوان مثال شامل مواردی همچون جفت سر راهی (زمانی‌که جفت کمی رشد می‌کند و دهانه رحم را می‌پوشاند)، افتادگی جفت یا پایین بودن آن (زمانی‌که جفت از دیواره رحم جدا می‌شود) یا زایمان زودرس می‌شود.

بنابراین به محض این‌که در این دوران متوجه خونریزی یا لکه‌های خون شدید خیلی سریع با پزشک تماس بگیرید.

انقباضات براکستون هیکس: ممکن است در ابتدا انقباضات خفیفی را احساس کنید که درواقع به‌نوعی گرم شدن رحم برای زایمان است. انقباضات براکستون هیکس به‌اندازه انقباضات زایمان واقعی شدید نیستند اما گاهی مشابه انقباضات زایمان می‌شوند. یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو انقباض این است که فاصله انقباضات واقعی به تدریج نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و البته شدت آن‌ها بیشتر. اگر صورت شما بر اثر این انقباضات قرمز شده و نفستان بند آمده و انقباضات به صورت منظم می‌آیند با پزشک خود تماس بگیرید.

بزرگ شدن سینه‌ها: در پایان دوران بارداری اندازه سینه‌های شما قطعا بزرگ‌تر شده است. در عین حال با نزدیک شدن به تاریخ زایمان ممکن است شاهد مایع زرد رنگی باشید که از سر سینه‌های شما ترشح می‌شود. این مایع کلستروم یا به زبان خودمان همان آغوز نامیده می‌شود که در اولین روزهای پس از زایمان نوزاد با آن تغذیه خواهد شد.

ترشحات: احتمال این‌که ترشحات شما در دوران سه ماهه آخر بارداری بیشتر شود کاملا وجود دارد. با این حال اگر شدت این ترشحات بسیار زیاد بود حتما با پزشک خود تماس بگیرید و موضوع را با او در میان بگذارید. با نزدیک شدن به تاریخ زایمان، شما ممکن است ترشحات غلیظ، شفاف و کمی آغشته به خون ببینید؛ این پلاگ مخاطی است. مشاهده پلاگ مخاطی نشانی از گشاد شدن دهانه رحم و آمادگی آن برای زایمان است. با این حال اگر ناگهان متوجه شدید حجم فراوانی از مایع از بدن شما خارج می‌شود احتمالا کیسه آب پاره شده است. در چنین موقعیتی سریع با پزشک خود تماس بگیرید و به بیمارستان مراجعه کنید.

خستگی و فرسودگی: ممکن است شما در سه ماهه دوم بارداری حسابی پرانرژی باشید اما حالا که وارد سه ماهه سوم شده‌اید اوضاع فرق کرده و انگار کسالت و بیزاری از همه چیز به جانتان افتاده است. اضافه وزن از سر اجبار، بیدار شدن چند باره در شب برای رفتن به دستشویی و استرس آماده شدن برای تولد بچه، همگی دست به دست هم می‌دهد تا سطح انرژی شما را پایین بیاورد. در چنین شرایطی باید غذاهای سالم بخورید و ورزش منظم را در دستور کار بگذارید تا بتوانید شرایط روان خود را ارتقا بدهید.

زمانی که احساس خستگی می‌کنید حتما یک چرت کوتاه بزنید یا دست‌کم برای چند دقیقه‌ای گوشه‌ای بنشینید و کمی خودتان را آرام کرده و خستگی در کنید. شما باید همه توانایی و قدرت خود را برای زمانی که نوزادتان از راه می‌رسد ذخیره کنید، چراکه احتمالا قرار است تا مدت‌ها یک خواب درست و حسابی برایتان به آرزویی بزرگ تبدیل شود.

تکرر ادرار: حالا که در سه ماهه سوم بارداری هستید نوزاد بزرگ‌تر شده است بنابراین سر کودک ممکن است به مثانه شما فشار بیاورد. این فشار به آن معناست که حالا شما باید به دفعات به دستشویی مراجعه کنید که این دفعات شامل چندین بار بیدار شدن از خواب در شب هم می‌شود. در عین حال ممکن است متوجه شوید زمانی که سرفه یا عطسه می‌کنید، می‌خندید یا هنگام ورزش نمی‌توانید ادرار خود را نگه دارید!

برای جلوگیری از این فشار و دفع ادرار ناخودآگاه هر زمان که احساس کردید به دستشویی احتیاج دارید جلوی خودتان را نگیرید و به‌طور کامل ادرار خود را تخلیه کنید. شب‌ها قبل از خواب از نوشیدن مایعات خودداری کنید تا تعداد دفعات مراجعه شما به دستشویی بیشتر نشود. همچنین می‌توانید از پدهای روزانه برای دفع ادرارهای جزئی ناخودآگاه استفاده کنید تا لباس‌های شما کثیف نشود. اگر هنگام دفع ادرار احساس درد یا سوزش داشتید حتما این موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید چون ممکن است این مسئله نشانه‌ای از مشکل عفونت مجاری ادراری باشد.

سوزش معده و یبوست: هر دو این موارد به دلیل تولید زیادی هورمون پروژسترون اتفاق می‌افتد، هورمونی که باعث شل شدن عضلات می‌شود. در بین ماهیچه‌هایی که شل می‌شوند ماهیچه‌های مری هم وجود دارند که به‌طور طبیعی غذاها و اسیدها را در معده نگه می‌دارند و البته ماهیچه‌هایی را که غذاهای هضم شده، از مسیر روده عبور می‌دهند هم در این بین هستند.

برای جلوگیری از سوزش معده سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی‌تان را به جای سه بار به دفعات بیشتری در روز تقسیم کنید. این وعده‌ها را کوچک‌تر کرده و چند بار در روز میل کنید. همچنین از خوردن غذاهای چرب، تند و اسیدی بپرهیزید. در عین حال برای جلوگیری از یبوست میزان مصرف فیبر را افزایش بدهید و سعی کنید مایعات بیشتری بنوشید تا حرکت غذاها در روده تسهیل شود اما اگر سوزش معده یا یبوست به مشکلاتی به‌شدت آزاردهنده برای شما تبدیل شدند به پزشک خود مراجعه کنید و از او درباره داروهایی مشورت بگیرید که در چنین مواقعی با توجه به وضعیت شما برایتان ایمن هستند. هیچ دارویی را در دوران بارداری بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

هموروئید: هموروئید درواقع به‌عنوان رگ‌های واریسی هم شناخته می‌شود. هموروئید همان رگ‌های ورم کرده‌ای‌است که در اطراف مقعد شکل می‌گیرند. این رگ‌ها در طول دوران بارداری رشد کرده و بزرگ‌تر می‌شوند، چراکه خون بیشتری در آن‌ها جریان دارد و اضافه وزن دوران بارداری به این ناحیه از بدن فشار مضاعفی می‌آورد.

برای رفع درد و ناراحتی ناشی از این مشکل در وان آب گرم یا حمام‌ سیتز (حمام نشیمن که درمانی موثر برای رفع مشکلات مقعدی از جمله هموروئید است) بنشینید. همچنین می‌توانید از پزشک خود درباره استفاده از پمادهای نرم کننده بدون نسخه برای رفع این مشکل سؤال کنید و در صورت تایید پزشک از این روش درمانی هم بهره ببرید.

تنگی نفس: همان‌طور که رحم شما بزرگ‌تر می‌شود، رشد آن تا جایی پیش می‌رود که درست به زیر قفسه سینه می‌رسد؛ در نتیجه فضای کمتری برای بسط ریه‌ها باقی می‌ماند. همچنین این مسئله فشار بیشتری را به ریه‌های شما می‌آورد که از جدی‌ترین تبعاتش مشکل در تنفس راحت و بی‌دردسر است به‌طوری که نفس کشیدن برایتان دشوار می‌شود. ورزش کردن از جمله فاکتورهایی است که در این دوران به تنگی نفس کمک می‌کند. ضمن این‌که شما می‌توانید با استفاده از بالش سر و شانه‌های خود را هنگام خواب بالا نگه دارید تا بتوانید راحت‌تر نفس بکشید.

رگ‌های واریسی و عنکبوتی: جریان خون شما برای رساندن خون بیشتر به نوزاد در حال رشد افزایش پیدا کرده است. این جریان خون زیادی می‌تواند سبب ایجاد رگ‌های ریز و قرمز رنگی شود که به‌عنوان رگ‌های عنکبوتی شناخته می‌شوند و در پوست بدن ظاهرشان را نشان می‌دهند. رگ‌های عنکبوتی می‌توانند در سه ماهه سوم بارداری به مراتب بدتر هم بشوند.

با این حال زمانی که نوزاد شما متولد می‌شود آن‌ها به یک‌باره از بین می‌روند. همچنین فشاری که جنین در حال رشد به پاهای مادر می‌آورد ممکن است سبب بروز ورم در رگ‌ها شود که به رنگ آبی و بنفش در می‌آیند. این وضعیت به‌عنوان رگ‌های واریسی شناخته می‌شود. شما می‌توانید از بروز چنین مشکلی با اقدامات زیر جلوگیری کنید:

بلند شدن و حرکت کردن در طول روز

پوشیدن جوراب‌های واریس

بالا گذاشتن پاها در مواقعی که برای مدت طولانی نشسته‌اید

بعد از چند ماه کوتاه که از زایمان شما بگذرد رگ‌های واریسی هم به‌طور نسبی بهبود پیدا می‌کنند.

ورم کردن: شاید احساس می‌کنید که این روزها حلقه ازدواج‌تان بیش از پیش به انگشت‌تان فشار می‌آورد! شاید اخیرا متوجه شده‌اید که مچ پا و صورت‌تان بیشتر شبیه یک بادکنک شده است! ورم‌های متوسط می‌تواند به دلیل آب اضافی باقی مانده در بدن اتفاق بیفتد.

برای کاهش این ورم‌ها هر زمان که می‌نشینید پای‌تان را در سطح بالاتری قرار بدهید. همچنین هنگام خواب هم سعی کنید پای شما بالاتر قرار گرفته باشد. با این حال اگر متوجه تورم‌های ناگهانی در بدن‌تان شدید خیلی سریع با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید، چون ممکن است دلیل این ورم‌های ناگهانی به دلیل پره اکلامپسی یا پر فشاری خون مزمن باشد که از مشکلات خطرناک دوران بارداری است.

اضافه وزن: آنچه که در سه ماهه سوم بارداری انتظار می‌رود، اضافه وزن هفته‌ای حدود نیم کیلویی است که روندی طبیعی است. در پایان یک بارداری توقع می‌رود مادر به طور حدودی بین 12 تا 16 کیلو اضافه وزن داشته باشد. (این احتمال وجود دارد که پزشک از مادر بخواهد اضافه وزن بیشتر یا کمتری داشته باشد که این تصمیم بر مبنای وزن اولیه مادر هنگام شروع بارداری است بر این اساس که ممکن است زیر وزن طبیعی یا بالای وزن طبیعی باشد)

وزن اضافه‌ای که شما تجربه می‌کنید متشکل از وزن نوزاد به علاوه جفت، مایع آمنیوتیک، بالا رفتن حجم مایعات و خون، و وزن اضافی ناشی از بافت سینه است. اگر بر اساس اندازه شکم شما نوزاد زیادی کوچک یا زیادی بزرگ باشد، پزشک برای اطمینان از رشد او سونوگرافی انجام می‌دهد.

نشانه‌های هشداردهنده

شما در حال گذراندن سه ماه هیجان‌انگیز و پر ماجرا در بارداری هستید که با انتظار بیشتر برای تولد نوزاد همراه است. در این سه ماه تغییرات مشهودی را تجربه می‌کنید و البته در کنار روزهای خوش انتظار سختی‌هایی را هم از سر می‌گذرانید. با این حال فراموش نکنید سلامت نوزاد شما منوط به سلامت شما به‌عنوان مادر است.

بنابراین بیش از هر زمان دیگری به خودتان و وضعیت سلامت جسمی و روحی‌ خود اهمیت بدهید، درباره علائم و نشانه‌ها دقیق باشید. هرکدام از علائمی که در ادامه این مطلب می‌آید می‌تواند نشانی باشد از این‌که یک جای کار در بارداری شما با مشکل مواجه شده است. در این صورت اصلا و ابدا برای ویزیت بعدی که پیش‌تر زمان آن معین شده، صبر نکنید. شما باید درباره علامتی که نشان از یک مشکل دارد خیلی به سرعت با پزشک‌تان صحبت کرده و او را در جریان بگذارید. بنابراین در اولین فرصت با دکتر تماس گرفته، موضوع را با او مطرح کرده و برای ویزیت خیلی سریع به مطب یا بیمارستان مراجعه کنید.

علائمی که باید آن‌ها را جدی بگیرید به این شرح هستند؛

درد یا گرفتگی شدید در ناحیه شکم

خونریزی

سرگیجه شدید

درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

اضافه وزن بیش از اندازه و سریع (بیش از سه کیلوگرم در هر ماه) یا اضافه وزن بیش از حد کم برای این دوران از بارداری آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 643626 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟