۹۹/۹/۹؛ لاکچری بازی بی خاصیت

۹۹/۹/۹ رندترین تاریخ دهه اخیر است، تاریخی که هیاهوهای بسیاری داشته. از صف‌های رزرو شده دفترخانه‌ها تا هجوم برای ثبت زایمان اجباری در این روز خاص؛ نهمین روز نهمین ماه سال نود و نه را تبدیل به روز خاصی کرده، روزی خاص که البته بی‌خاصیت است.

به گزارش رکنا ، نگاهی به متقاضیان ثبت چنین تاریخی نشان می‌دهد که طیف متنوعی از مردم خواهان ثبت چنین تاریخی به عنوان تاریخ تولد، عقد یا ازدواج هستند و کار آن قدر "بیخ" پیدا کرده که ثبت احوال گفته "ما هیچ محدودیتی برای ثبت تاریخ ۹۹/۹/۹ در شناسنامه حتی برای متولدان ۵ و ۶ آذر هم نداریم و تقاضا می‌کنیم به سلامت فرزندانتان فکر کنید."

مذهبی، غیرمذهبی، مدرن یا سنتی فرقی ندارد. هر کسی که اندکی پول داشته دنبال "زایمان زوری" برای امروز بوده، آن هم درست در دل بحران کرونا! اما دلیل چنین درخواست‌هایی چیست؟ اگر بچه به جای این تاریخ خاص یک روز یا ده روز دیرتر یا زودتر به دنیا بیاید یا زوجی کمی زودتر یا دیرتر ازدواج کند چه می‌شود؟ اصلا این تاریخ‌های رند چه خاصیتی دارند که همه دنبال آن هستند؟

کمی پرس و جو از خانواده‌های مختلف مشخص می‌کند تاریخ رند نه خوش‌یمن است نه زوج یا نوزادی را سالم‌تر، پولدارتر یا موفق‌تر می‌کند. این تاریخ‌های رند، لاکچری و با کلاس هستند، درست مثل شماره‌ موبایلی که با سه تا ۱ داشتن می‌تواند از یک شماره چند صد هزارتومانی به یک شماره چند صدمیلیون تومانی تبدیل شود.

بخشی از این لاکچری بازی و باکلاس نمایی محصول رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های اجتماعی است. تقریبا تا اوایل دهه هشتاد خبری از این دست از رند بازی‌های سالیانه نبود و در بهترین حالت زوج‌ها دنبال یک تاریخ خاص شمسی یا قمری برای ثبت ازدواج خود بودند. دغدغه تولد کودکان هم به نیمه اول یا دوم یا نهایت به تولد در ۲۹ یا ۳۰ اسفند خلاصه می‌شد و اینطور نبود که والدین روند تولد کودک را به خاطر یک تاریخ خاص دچار اخلال کنند.

اولین بار که تاریخ‌های این چنینی اهمیت پیدا کرد اواخر دهه ۷۰ بود. در تاریخ ۷۷/۷/۷ یا هفتم مهر ۱۳۷۷ خورشیدی گفته شد که آمار رسمی جمعیت ایران دقیقاً به ۷۷.۷۷۷.۷۷۷ یا ۷۷ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۷۷۷ نفر می‌رسد، آمار و عددی که هیچ وقت مشخص نشد چقدر واقعی و چقدر تبلیغاتی بود.

وب‌گردی

آی خونه دار و بچه دار زنبیل و بردار و بیار!70 درصد تخفیف

آی خونه دار و بچه دار زنبیل و بردار و بیار!70 درصد تخفیف

آی خونه دار و بچه دار زنبیل و بردار و بیار!70 درصد تخفیف

آی خونه دار و بچه دار زنبیل و بردار و بیار!70 درصد تخفیف

آی خونه دار و بچه دار زنبیل و بردار و بیار!70 درصد تخفیف

آی خونه دار و بچه دار زنبیل و بردار و بیار!70 درصد تخفیف

تاریخ رند بعدی ۸۸/۸/۸ بود. تاریخی که با میلاد امام رضا (ع) امام هشتم شیعیان تطبیق پیدا کرد و به آن روز یمن و خوشی خاصی بخشید و باعث شد تا رندی تاریخ بیش از همیشه به چشم بیاید. آن سال محصولات فرهنگی و هنری متفاوتی در هشتم آبان منتشر شد و پروژه‌های مختلف نیز آغاز به کار کرد.

با این همه ورود به دهه ۹۰ و گسترش رسانه‌های اجتماعی و معنا یافتن دوباره و پوچ کلاس و تمول باعث شد تا تاریخ رند اهمیت خاصی پیدا کند.

هرچند معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قاسم جان‌بابایی تصریح کرده است که با بیمارستان‌ها و پزشکانی که سابقه آمار بالای سزارین مدیریت‌نشده دارند، برخورد خواهد شد، اما به نظر می‌رسد در نهایت چنین تهدیداتی اثراتی که باید را نداشته و صف‌های سزارین امروز حسابی شلوغ بوده! درست مثل صف دفترخانه‌ها که با ترافیک مواجه بوده.

میل به دیده شدن میلی طبیعی در انسان است و این طبیعی است که انسان با هنر، علم، ثروت یا موارد دیگری دنبال دیده شدن باشد، اما گاهی ضعف و مایه کم برای دیده شدن باعث می‌شود تا آدم‌ها برای دیده شدن و ارزش یافتن دست به اقداماتی مثل زایمان یا ازدواج در یک تاریخ خاص بزنند تا نوعی ارزش برای خود ایجاد کنند و دیده شوند.

به نظر می‌رسد با توجه به تکرر تاریخ‌های رند در دهه اول قرن جدید به مرور جامعه نسبت به تاریخ رند بی‌واکنش می‌شود و این تاریخ‌ها دیگر آن خاصیت سابق را نداشته باشند و دیگر شاهد این هیاهوهای تهی نباشیم.

کد خبر: برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 633820 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟