دلایل بد غذایی بچه ها چیست؟ + راه های درمان

به گزارش رکنا ، مخالفت در امر غذا خوردن می تواند نوعی میل به استقلال در کودک باشد، یعنی کودک دوست دارد خودش غذا بخورد و قاشق را به دست بگیرد.

خوب است بدانید، فقط شما نگران تغذیه‌ی کودکتان نیستید. تغذیه‌ی کودکان بد غذا تقریبا در تمام خانواده‌ها تبدیل به یک موضوع نگران‌کننده شده است. بسیاری از والدین نگران این هستند که کودک چه غذایی را باید بخورد و به چه غذایی اصلا نباید لب بزند. در این میان، ممکن است عده‌ای از کودکان بد غذا در طول هفته به دلیل نگرانی بیش از حد والدین و فشار آنها، بیش از اندازه‌ی مورد نیاز خود، ویتامین و مواد معدنی دریافت کنند.

روشهایی وجود دارد که به کمک آنها می توانید یک رژیم غذایی متعادل ‌و مطلوب برای کل خانواده داشته باشید.

راهکارهایی ساده برای تغذیه کودکان بد غذا

دلایل بدغذایی کودکان

ابتدا باید علت بدغذایی یا کم خوراکی کودک خود را بفهمیم. برای فهم علت، زیاد راه دوری نروید، علت را عموما در رفتار و شیوه های فرزندپروری خود راحت تر می توانید پیدا کنید. در واقع به غیر از علت بیمار بودن کودک، مانند عفوت مجاری ادراری یا بیماری های دیگر، که می تواند بر تغذیه کودک تاثیر منفی بگذارد، سایر علل به مسائل والدینی مربوط می شود. برای آنکه کمی در این زمینه کمک تان کرده باشیم، در ادامه، به ذکر چند نوع رفتارها، که گرایش به کم اشتهایی را در کودک افزایش می دهد، اشاره می کنیم:

1- مادر یا دیگر مراقبین کودک به دفعات از غذا به عنوان ابزاری برای تنبیه کودک استفاده می کنند. مثلا او را مجبور می کنند غذایی را که دوست ندارد بخورد، کودک نیز این عمل را می آموزد و لجبازی خود را از طریق غذا نخوردن نشان می دهد.

2- به ساعات غذا خوردن اهمیت داده نمی شود.

رعایت دقیق ساعت غذا خوردن و داشتن برنامه غذایی، به کودک اهمیت خوردن غذا را نشان می دهد.

3- سخت گیری بیش از حد در آداب تغذیه نیز غذا خوردن را در ذهن کودک تبدیل به عملی ملال آور می سازد.

تا حدودی طبیعی است غذا از قاشق کودک بریزد یا تمایل داشته باشد از غذایی بیشتر و از غذایی دیگر کمتر بخورد، بنابراین نباید حتما اصرار داشت هر آنچه و به هرگونه که والدین می پسندند کودک نیز به همان طریق عمل کند.

4- وقتی غذاخوردن در محیطی به دور از آرامش و همراه با کشمکش والدین با یکدیگر انجام می شود. در این هنگام نمی توان انتظار داشت کودک به حضور در این موقعیت تمایلی نشان دهد. زیرا وقت غذا خوردن، برای او همیشه تداعی کننده مشاجرات والدین خواهد بود.

5- برخی مادران بیش از حد نگران غذا خوردن کودک هستند.

هنگامی که مادر آن به صورت افراطی نسبت به تغذیه کامل کودک اظهارنگرانی می کنند، معمولا با قاشق و ظرف غذا به دنبال کودکان راه می افتند و تصور می کنند با این عمل تغذیه کامل و مورد نظرشان امکانپذیر است؛ حال آنکه اصرار بیش از حد به غذا خوردن، اشتیاق کودک را از میان می برد و کودک از غذا به عنوان شیوه ای برای جلب توجه استفاده می کند.

6- بی توجهی به استقلال طلبی کودک.

مخالفت در امر غذا خوردن می تواند نوعی میل به استقلال در کودک باشد، یعنی کودک دوست دارد خودش غذا بخورد و قاشق را به دست بگیرد و اگر مادر روی تمیزی و پاکیزگی بیش از حد تمرکز کند یا وسواس داشته باشد مبادا لباس های کودک کثیف شود یا غذا را روی زمین بریزد؛ یک کشمکش قدرت بین مادر و کودک به وجود می آید. از یک طرف مادر می خواهد کنترل اوضاع را به دست بگیرد و خودش به کودک غذا بدهد و از طرف دیگر کودک اصرار دارد خودش کارهایش را انجام دهد.

به میزان اشتهای کودکان بد غذا توجه کنید

اگر کودک شما گرسنه نیست، او را مجبور به خوردن میان‌وعده یا وعده‌ی اصلی نکنید. کودک را برای خوردن غذا فریب ندهید. او را مجبور به خوردن غذا‌های خاصی نکنید. همچنین او را مجبور به تمام کردن محتویات بشقاب خود نکنید. این رفتار شما، باعث لجبازی و یکدندگی بیشتر کودکان بد غذا خواهد شد. فشار شما کودک را هنگام غذا خوردن دچار اضطراب می‌کند و این باعث می‌شود پیام‌های سیری و گرسنگی به درستی به مغز مخابره نشوند.

غذا‌ها را متنوع و جذاب کنید

می‌توانید برای جلب توجه کودک کلم بروکلی و سایر سبزیجات را همراه با غذا‌های مورد علاقه یا سس سرو کنید. سعی کنید از خوراکی‌های رنگی برای مشتاق کردن کودک استفاده کنید.

دادن میان وعده به کودک

سعی کنید غذا و میان‌وعده‌ها را هر روز در زمان مشخصی برای کودک تهیه کنید و در اختیار او بگذارید. اگر کودک مایل به خوردن وعده‌ی اصلی نباشد، دادن میان‌وعده‌های به موقع و در زمان مشخص می‌تواند نیاز کودک را به ویتامین‌ها و مواد مغذی تامین کند. شما می‌توانید یک لیوان شیر یا آب میوه‌ی طبیعی در کنار غذا برای کودک فراهم کنید. البته بهتر است به او پیشنهاد دهید که آب میوه یا شیر در بین دو وعده میل کند. اگر کودک بیش از اندازه مایعات مصرف کند، ممکن است دیگر میلی به خوردن غذای اصلی نداشته باشد.

به خواسته‌ی او سریع پاسخ ندهید

در صورت نپذیرفتن وعده‌ی اصلی توسط کودکان بد غذا سعی کنید یک وعده‌ی جدا‌گانه تهیه کنید. با این کار او تشویق به خوردن غذایی می‌شود که به آن میل و رغبتی نداشته است. کودک را تشویق به ماندن روی میز کنید، حتی، زمانی که مایل به خوردن غذا نباشد.

بگذارید کودک غذای جدید را امتحان کند

کودکان زمانی که با یک غذای جدید مواجه می‌شوند، مایلند که طعم، رنگ و بوی آن را امتحان کنند. حتی ممکن است قطعات کوچکی از غذا را در دهان بگذارند و بعد بیرون بیاورند. با صحبت کردن درباره‌‌ی رنگ، بو و طعم غذا کودک را به خوردن آن تشویق کنید. غذا‌های جدید را در کنار غذا‌های مورد علاقه‌ی کودک قرار دهید. سعی کنید در طول مدت زمانی که کودک با خوراکی‌های جدید ساز‌گاری پیدا می‌‌کند، بیشتر او را با غذا‌های مناسب و سالم آشنا کنید.

حواس کودک را پرت نکنید

سعی کنید هنگام غذا دادن به کودکان بد غذا حواس او را با فیلم و کارتون پرت نکنید. تمام وسایل الکترونیکی و ارتباطی را قطع کنید. این به فرزند شما کمک می‌کند که روی غذا تمرکز کند. حواستان باشد که تبلیغات تلویزیونی می‌تواند کودک را تشویق به خوردن خوراکی‌های مضر و خیلی شیرین کند.

از کودکتان کمک بگیرید

در فروشگاه مواد غذایی از کودک بخواهید که به شما در انتخاب سبزی‌ها، میوه‌جات و سایر خوراکی‌ها کمک کند. خوراکی‌هایی که فرزند شما میلی به خوردن آن ندارد، نخرید. از کودکتان بخواهید که در شستن، مخلوط کردن و گذاشتن این خوراکی‌ها روی میز شما را همراهی کند.

الگوی کودک باشید

اگر از مواد غذایی تازه و سالم استفاده کنید، مطمئنا کودکان هم با دیدن عادت غذایی شما، مثل شما رفتار می‌کند. الگو‌های سالم غذایی والدین در ذهن کودکان ثبت می‌شود.​

خلاق باشید

می‌توانید در سس اسپاگتی از بروکلی یا فلفل دلمه‌ای خرد شده استفاده کنید. همچنین در سوپ می‌توانید از هویج یا کدو رنده شده هم استفاده کنید.

دسر را به عنوان پاداش در نظر نگیرید

دادن دسر به کودکان بد غذا این پیام را به او می‌دهد که دسر، بهترین غذا است و میل او را به مصرف غذا‌های شیرین زیاد می‌کند. یک یا دو روز در هفته را به دسر اختصاص دهید و سعی کنید در بقیه‌ی روز‌های هفته، غذا‌های سالم و مغذی تهیه کنید.

اگر نگران تغذیه کودکان بد غذا هستید و می‌ترسید که این مسئله به سلامتی او آسیب برساند، حتما با یک پزشک مشورت کنید. دکتر می‌تواند رشد کودک شما را روی یک نمودار رشدی ترسیم کند و مصرف انواع و مقادیر مواد غذایی را بررسی کند.

گزارش مربوط به غذا‌های مصرف شده توسط کودک، می‌تواند به تشخیص درست پزشک کمک کند. همواره به یاد داشته باشید که عادت‌های غذایی کودک یک شبه تغییر نمی‌کند. صبر داشته باشید و آهسته جلو روید. به کمک روش‌هایی که در این مقاله درباره‌ی آن صحبت شد، می‌توانید سلامت کودک را برای تمام طول عمر او تضمین کنید. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 631775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟