قلنج گردن را نشکنید! خطر مرگ در راه است

به گزارش رکنا ، شکستن قلنج گردن می تواند بسیار خطرناک باشد.

این کار ممکن است باعث پارگی شریان‌های گردن در اثر گیرکردن بین مهره ها شود که عواقبی مانند سکته، کما یا مرگ را به دنبال خواهد داشت.

قلنج گردن و عوارض شکستن آن

واژه "شکستن" در عبارت شکستن قلنج گردن به معنای شنیدن صدای ترق ‌تروق در زمانی است که حرکات سریع باعث شل شدن مفاصل و رباط‌های گردن می‌شوند. در این مقاله موضوعاتی در زمینه شکستن قولنج گردن مورد بررسی قرار می گیرند. از جمله این که شکستن قلنج گردن در چه زمانی رخ می دهد و ممکن است با چه خطراتی همراه باشد و چرا باید توسط متخصص کایروپرکتیک (درمان دستی) انجام شود. برای دسترسی به قسمت های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

قلنج ممکن است در هر مفصلی در دست ها، پا ها و گردن رخ دهد. چون در گردن رگ عصب و ستون فقرات وجود دارد در شکستن قولنج گردن باید خیلی دقت نمود. شکستن قولنج مفاصل بند انگشتان، کمر، مفاصل ران، مچ و انگشتان پا در بین افراد بسیار رایج است. معمولا افراد این کار را خودشان انجام می دهند، هر چند برای شکستن قولنج می توانید از افراد متخصص کمک بگیرید. برای برطرف سازی قولنج گردن حتما باید به یک متخصص کایروپرکتیک (درمان دستی) مراجعه کنید.

علل شکستن قلنج گردن

خروج گازها، آرتروز و حرکت طبیعی ممکن است باعث ایجاد صدای ترق تروق گردن شوند. سه دلیل عمده شکستگی قلنج مفاصل بخصوص در ناحیه گردن عبارتند از:

خروج گاز

مایعی درون مفاصل وجود دارد که کمک می کند تا استخوان ها و بافت بدن به آرامی در کنار یکدیگر حرکت کنند. این مایع حاوی اکسیژن، نیتروژن و دی‌ اکسید کربن است. مفاصل فاست که مفاصل جفتی گردن هستند، از هر سو به بالا و پایین حرکت می کنند. کپسول (کیسه‌ی کوچک) دور هر مفصل فاست با مایع و گاز پر شده است. وقتی که کپسول مفصلی کشیده می‌شود، گاز سریعا به شکل حباب آزاد می شود. خروج گاز، صدایی مانند ترق تروق یا ترکیدن حباب ایجاد می کند. این فرایند "کاویتاسیون" نیز نامیده می‌شود.

حرکت

حرکت مفصل می تواند تاندون ها و رباط هایی را تحت تاثیر قرار دهد که به صورت رشته ای، استخوان ها و عضلات درون مفصل را به یکدیگر متصل کرده اند. اگر تاندون اندکی از محل خود خارج و سپس به موقعیت اصلیش باز گردد، باعث ایجاد صدا و تقه می شود. به طور مشابه، رباط‌ ها نیز در صورت حرکت مفاصل می توانند این صدا را تولید کنند. این موضوع در اغلب مواقع در زانو و مچ پا رخ خواهد داد.

آرتروز

آرتزوز مفاصل به از بین رفتن یکنواختی و نرمی غضروف منجر می شود. در صورت زبری و سفتی بیشتر سطح مفصل، صدایی هنگام حرکت شنیده خواهد شد. برای آشنایی با راههای درمان این بیماری مقاله فیزیوتراپی آرتروز گردن را مطالعه بفرمایید.

خطرات و عوارض احتمالی شکستن قلنج گردن

شکستن قلنج گردن، روشی متداولی است که توسط فیزیوتراپیست ها (متخصص کایروپرکتیک) انجام می شود. این روش، دستکاری مهره های گردنی نیز نامیده می شود. برخی فیزیوتراپیست ها معتقدند که این روش پر خطر نیست و میزان آسیب دیدگی در آن بسیار پایین است. با این وجود، این روش با خطرات و عوارض جانبی همراه است. برخی دیگر از فیزیوتراپیست ها بر این باورند که خطرات این روش بیشتر از مزایای احتمالی آن است. برخی از خطرات شکستن قولنج عبارتند از:

سکته مغزی

اگرچه بروز این عارضه بسیار نادر است، اما شکستن قولنج گردن می تواند سرخرگ مهره ‌ای انتقال دهنده خون به مغز را پاره کند. این پارگی ممکن است باعث سکته مغزی شود. احتمال بروز سکته مغزی در افرادی که به شکستن قولنج گردن عادت دارند، بیشتر است. این عارضه به ویژه در افراد زیر ۶۰ سال شایع‌ است.

لخته شدن خون

شکستن قولنج گردن در برخی از موارد به لخته شدن خون در گردن منجر شده است. این شرایط بسیار خطرناک است زیرا می تواند باعث توقف فرایند اکسیژن رسانی به مغز شود.

آرتروز

شکستن قولنج گردن، فشار زیادی به مفاصل وارد می کند. تکرار این کارمی تواند به بی‌ثباتی و ناپایداری مفصل گردن منجر شود و در نتیجه، احتمال ابتلا به آرتروز (استئو آرتریت) افزایش می یابد. آرتروز، یک بیماری دردناک و بدون درمان قطعی است که در اثر آن، بافت انتهایی استخوان ‌ها ضعیف تر می‌شوند.

از دست دادن تحرک

با هر بار شکسته شدن قلنج گردن، بافت‌ های همبند ستون فقرات دچار آسیب می‌شوند. این شرایط با گذشت زمان می تواند تحرک را کاهش داده و به آرتروز منجر شود.

اگر حرکت دادن گردنتن با صدا و درد همراه است بهتر است به یک فیزیوتراپیست مراجعه نمایید. شما می توانید با مراجعه به مرکز فیزیوتراپی شهران زیر نظر متخصصین با تجربه و توانا درد و قولنج گردن خود را درمان کنید. می توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02144339562 تماس بگیرید.

عوامل خطر شکستن قلنج گردن

ضعف عضلانی در افراد مسن باعث می شود که احتمال ابتلا به خطرات ناشی از شکستن قلنج گردن در آن ها بیشتر از سایرین باشد. سن می تواند در خطر مشکلات ناشی از شکستن قلنج گردن نقش داشته باشد. افراد جوان نسبت به افراد مسن دارای قدرت و استحکام عضلات، رباط ها و استخوان بالاتری هستند. در نتیجه شکستن قلنج گردن در افراد جوان نسبتا بی خطر است.

عروق خونی با بالا رفتن سن سفت تر شده و در نتیجه، خطر پارگی شریان ها نیز بیشتر گردد. همچنین ممکن است استخوان های افراد مسن در حین حرکت سریع و قدرتی دچار شکستگی شوند.

فواید شکستن قلنج گردن

شکستن قلنج گردن برای کاهش درد، یک روش رایج است که توسط فیزیوتراپیست ها مورد استفاده قرار می گیرد. علیرغم وجود خطر آسیب ‌های عروقی و عصبی و شکستگی، احتمال وقوع آن ها کم است. احتمال بروز این خطرات در افرادی که دارای استخوان ها، رباط‌ ها و عضلات سالم هستند، حداقل است.

شکستن قلنج گردن توسط فیزیوتراپیست

مشخص شده است دستکاری گردن از طریق ماساژ تراپی و کشش بافت نرم می‌تواند باعث برطرف شدن قلنج گردن شود، موقعیت ستون فقرات را اصلاح می‌کند و درد را تسکین می‌دهد. افرادی که طرفدار این نوع درمان هستند، اظهار می کنند که این روش درمانی در مقایسه با سایر درمان ها مانند نرمش دادن به ماهیچه ‌های محافظ ستون فقرات، موثرتر است. فیزیوتراپیست می تواند مشکلات زیر را با روش دستکاری ماساژ گردن برطرف سازد:

• میگرن

• درد گردن

• درد و سوزش بین دو کتف

• درد پایین کمر

• برخی از بیماری های مفصلی

به یاد داشته باشید که این روش درمانی باید تنها توسط یک متخصص فیزیوتراپی واجد شرایط انجام شود. در صورت احساس درد یا عدم تحرک در گردن می توانید نحوه زندگی خود را تغییر دهید یا روش های دیگری مانند موارد زیر را اتخاذ کنید:

• استفاده از ماساژ تراپی

• مصرف داروهای ضد دردی که بدون نسخه پزشک به فروش می رسند

• استفاده از یک تشک سفت ‌تر یا تغییر محل خواب

• انجام تمرینات کششی، استقامتی گردن و تمرین درمانی

• استفاده از بسته یخ یا حرارت در محل درد

• عدم حمل کیسه ‌های سنگین یا کوله پشتی با شانه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر صدای ترق تروق با درد یا حرکت محدود همراه باشد، باید گردن شما توسط پزشک یا متخصص فیزیوتراپی معاینه شود. معمولا به افراد توصیه می‌شود که در صورت بروز درد یا مشکلاتی در این قسمت از بدن خود، شخصا برای شکستن قولنج گردن اقدام نکنند. زیرا اعصاب و رگ های خونی که از گردن عبور می کنند، ممکن است بخاطر شکسته شدن قولنج دچار آسیب شوند. درعوض، کشش ملایم به عنوان یک درمان خانگی توصیه می شود.

در صورت احساس درد یا ناتوانی در حرکت دادن گردن باید به پزشک مراجعه کنید. هرگونه درد، بی حسی در اندام یا کاهش قدرت عضلات در اثر شکستن قولنج گردن باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد. پزشکان اغلب درمان های کایروپرکتیک یا مراجعه به جراح ارتوپد را توصیه خواهند کرد. متخصص کایروپرکتیک با معاینه شخص، عامل ایجاد کننده مشکل را تشخیص می دهد. سپس، تلاش خواهد کرد تا با استفاده از تکنیک های دستکاری ملایم، حرکت بدن را به حالت نرمال بازگرداند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 587597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟