طرفداران موسیقی در استفاده از هدفون مراقب باشند

به گزارش رکنا ، همۀ ما از هدفون و حریم خصوصی آن، لذت می بریم؛ اما در عین حال باید از خطراتش نیز آگاه باشیم. بسیاری از افراد، ولوم را تا سطح ناسالمی زیاد می کنند و این موضوع می تواند در دراز مدت به دستگاه شنوایی آسیب وارد کند. بسیاری از افراد حرفه ای، به خاطر توانایی بهتر هدفون در ارائۀ جزئیات صدا، استفاده از آن را به اسپیکر ترجیح می دهند. افت شنوایی، می تواند تأثیر قابل توجهی روی شنیدن جزئیات صدا داشته باشد.

خرید هدفون مناسب و یادگیری طرز استفادۀ از هدفون برای مقابله با آسیب های شنوایی، چیزی است که همۀ افراد باید به آن توجه داشته باشند. در این مقاله، دستورالعمل های لازم، برای استفادۀ ایمن از هدفون بیان شده است. با این حال، توضیحاتی که در ادامه می خوانید، جایگزین پزشک متخصص نیست و برای مشورت دقیق تر، حتماً باید به متخصص مراجعه کنید.

آیا هدفون های بلوتوثی امن هستند؟

هر تکنولوژی جدیدی، در کنار مزایایش، ممکن است معایبی نیز به همراه داشته باشد. بلوتوث نیز از این قاعده مستثنی نیست. با وجود اینکه، سال ها از این فناوری استفاده می شود ولی همچنان بحث بر سر سلامتی آن وجود دارد. بر اساس آخرین تحقیقات علمی، هنوز شواهدی مبنی بر تأثیر منفی بلوتوث روی سلامتی انسان پیدا نشده است. برد کاری بلوتوث بسیار بسیار کمتر از آنتن های تلفن همراه است و به همین خاطر قدرت تخریب کنندگی آن صفر یا بسیار ناچیز است. بنابراین هنگام مکالمه با گوشی تلفن همراه، بیشتر در معرض آسیب هستید تا استفاده از هدفون های بلوتوثی!

سیگنال بلوتوث، مشابه وای فای است ولی قدرت آن بسیار کمتر است؛ این یعنی هدفون بلوتوثی، حتی از مودم وای فای شما نیز کم خطرتر است. طبق گزارش وزارت بهداشت، با بررسی آمار مبتلایان به سرطان، هنوز رابطۀ معناداری بین استفاده از تلفن همراه و افزایش میزان سرطان یافت نشده است. این تکنولوژی ها نسبتاً جدید هستند و برای بررسی اثرات آن روی سلامتی انسان، زمان بیشتری لازم است. قطعاً آیندگاه پاسخ دقیق تری برای این سوال خواهند داشت. اما طبق یافته های فعلی، هدفون های بیسیم و بلوتوثی تأثیری روی سلامتی انسان ندارند.

در برخی از هدفون ها، از تکنولوژی خاصی تحت عنوان «Noise Cancelling» استفاده می شود که مانع از ورود نویز می شوند و خوب طبیعتا قیمت هدفون نویز کنسلینگ به مراتب بالاتر از نمونه های عادی خواهد بود. اما آیا تکنولوژی نویز کنسلینگ امن است؟ پاسخ این سوال مثبت است. جالب است بدانید که این تکنولوژی اولین بار در سال 1950 استفاده شد ولی ثبت اختراع آن برای اولین بار در سال 1936 انجام شد.

اگر طرز کارکرد این تکنولوژی را بدانید، خواهید فهمید که هیچ ضرری برای سلامتی ندارد و حتی برای سلامت دستگاه شنوایی مفید هم است. در هدفون های نویز کنسلینگ، یک میکروفون کوچک، نویزهای محیط را دریافت و آن را برای پردازش به یک مدار الکترونیکی می فرستد. این مدار، با تولید صدایی مخالفِ صدای ورودی، آن را از بین برده یا اصطلاحاً کنسل می کند. خب کجای این ضرر داشت؟ در واقع چیزی که باعث آسیب گوش می شود، صدای بلند است که حتی در هدفون های نویز کنسلینگ هم اگر رعایت نکنید، مبتلا خواهید شد.

مطابق تصویر، صدا ابتدا از طریق لالۀ گوش به داخل مجرای گوش هدایت شده و با رسیدن به پردۀ گوش، آن را به ارتعاش در می آورد. این ارتعاش با رسیدن به سه استخوان چکشی، سندانی و رکابی، تقویت شده و به حلزون گوش می رسد. حلزون گوش، ساختمان شگفت انگیزی دارد؛ حلزون پر شده از مایعی است که داخل آن، مژک های سلولی مویی شناور هستند. ارتعاشات دریافت شده، باعث به حرکت درآمدن این مایع و به تبع آن حرکت سلول های مویی می شود. تحرک این سلول ها نهایتاً به پالس های الکتریکی تبدیل شده و برای پردازش به مغز ارسال می شوند.

جدول پایین، حداکثر زمانی را که می توان در معرض سطوح مختلفی بلندی صدا قرار گرفت مشخص می کند. با تجاوز از مقادیر مشخص شده، دستگاه شنوایی در معرض آسیب قرار می گیرد. هرچقدر صدا بلندتر باشد، در زمان کمتری گوش آسیب می بیند. به عنوان مثال 110 دسی بل، نهایتاً برای نیم ساعت مجاز است و 115 دسی بل برای کمتر از 15 دقیقه!

آیا هدفون های نویز کنسلینگ ایمن هستند؟

مطابق جدول بالا، سازمان ایمنی و بهداشت شغلی، سطح سروصدای محل کار را در ۹۰ دسی بل حداکثر ۸ ساعت اعلام کرده است. هر چه از این مقدار فراتر رویم، مقدار در معرض قرار گیری، کمتر می شود.

بلندی صداهای مختلف

بسیاری از مردم، روزانه با صداهای زیادی سروکار دارند ولی به خاطر کوتاه بودن مقطع زمانی این صداها، اثرات مخرب آن، زود بروز نمی کند. به این نکته توجه کنید که آسیب وارده به دستگاه شنوایی، در طول سال ها، روی هم انباشته شده و به خاطر این روند افزایشی، بعید است تفاوت شنوایی را در طی سال های مختلف بتوان سنجید. به عنوان مثال، تکرار دفعات شنیدن صدهای بلند (هرچند مقطعی)، ممکن است در آینده خود را به صورت یک آسیب جدی نشان دهد و به خاطر مقطعی بودن این صداها، هشداری از سوی مغز صادر نشود. تنها روش اطمینان از سلامتی گوش و ارزیابی آسیب های وارده، مراجعه به یک پزشک متخصص است.

برای اینکه درکی از بلندی صدا داشته باشید، به جدول زیر نگاه کنید. این اطلاعات را مارشال کازین (دانشجوی کارشناسی ارشد)، طی مطالعه ای در مرکز عملکرد و سلامت انسانی در آنتاریوی کانادا به دست آورده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 577224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟