مزایای شیردهی برای زنان و سلامت نوزادان

به گزارش خبرنگار رکنا ،تغذیـه با شـیرمادر برای رشـد و تکامل شـیرخوار حیاتی اسـت. همچنین نتایج مهمی برای سـلامت مـادران دارد.

توصیه سازمان جهانی بهداشت و یونیسف عبارت است از:

شروع تغذیه از پستان در ساعت اول زندگی

تغذیـه انحصـاری بـا شـیرمادر بـه مـدت ۶مـاه روش مطلـوب تغذیـه شـیرخواران اسـت. تغذیه انحصاری با شیرمادر یعنی شـیرخوار شیرمادر را بـدون هیـچ نـوع غـذا یا نوشـیدنی حتـی آب دریافـت کند.

تغذیه با شیرمادر بهطور مکرر برحسب میل و تقاضای شیرخوار عدم استفاده از بطری، سرشیشه، گول زنک بعـد از ۶ ماهگـی، تـداوم تغذیـه بـا شـیرمادر تـا دو سـال و بیشـتر

به همراه غذای کمکی.

امـروزه، مزایـای شـیردهی بـه صـورت گسـترده شـناخته شـده اسـت. بـدن یـک زن بـه صـورت بیولوژیـک جهـت تهیه و تولید شـیری کامـل و مغذی بـرای شـیرخوار طراحی شـده و هر دو، هم مـادر و هم شـیرخوار از ایـن تغذیـه و رابطـه عاطفی متقابل سـود میبرنـد کـه میتوانـد در تمام طـول زندگی هـم ادامه داشـته باشد.

تغذیـه بـا شـیرمادر عـلاوه بـر تأمیـن سـلامت

کـودک منجـر بـه حفاظـت طولانی مـدت او میشـود. شـیرخوارانی که با شـیرمادر تغذیه میشـوند، در ارتباط بـا وزن، مشـکلات کمتـری داشـته و شـانس ابتـلا به سـندرم مـرگ ناگهانـی ) SIDs( در آنهـا ۵۰٪ کاهـش می یابـد. همین طور شـانس کمتـری در ابتـلاء به برخی سـرطانهای دوران کودکـی دارنـد. تغذیـه با شـیرمادر سـبب افزایـش ) IQs( شـده و خطـر پیشـرفت آسـم را کاهـش می دهـد. در مورد آن کمتر صحبت شده و شاید خود یکی از مهمترین موارد باشد، ارتباط بین تغذیه با شیرمادر و تکامل سیستم گوارش شیرخوار از جمله: ترکیب و ثبات میکروبی روده است. شایان ذکر است سلول های میکروبی )مفید( در بدن افرادی که شیرمادر خورده اند سه برابر است. میلیاردها میکروب، از جمله: باکتری ها، قارچ ها، تک سلولیها و ویروس ها هر کدام با خصوصیات ژنتیکی منحصر به فرد، بدن انسان را احاطه کرده و ترکیبی به وجود میآورند که به عنوان یک میکروبیوم انسانی شناخته می شوند.

اجتماعی از میکروبهای مفید، روی پوست، در بینی، در ریه ها دستگاه گوارش و دستگاه ادراری _ تناسلی زندگی می کنند. تنوع این گروه های میکروبی تصادفی نیست بلکه بیش از میلیون ها سال طول کشیده تا فرآیند مهم زندگی تسهیل شود. تنوع میکروبی در روده، ارتباط نزدیکی با بیماری و سلامت انسانها دارد. بیماریهایی نظیر: آسم، آلرژی، دیابت، چاقی، بیماری التهاب روده و سایر مشکلات سلامتی، با عدم تعادل فلور روده مرتبط است شیرمادر به دلیل دارا بودن پروبیوتیک ها و پروبیوتیک هاسبب رشد و استقرار میکروب های سودمند می شود.

شـیرمادر عـلاوه بـر باکتری هـای مفید شـامل تعدادی کربوهیدراتهـای پیچیـده، پروتئین های گلیکوزیله شـده، اسـت کـه توسـط شـیرخوار هضـم نمی شـوند ولی توسـط باکتریهایـی از جنـس بیفیدوباکتریـوم کـه در میکروبیـوم شـیرخوار غالـب هسـتند مـورد اسـتفاده قـرار می گیرند و براسـاس نظـر آکادمی میکروبیولـوژی آمریـکا )AAM( در پوشـش روده ای و جلوگیـری از اتصـال پاتوژنهـا نقـش مؤثـری دارند. مطالعـه اخیـر UNC بر این ایده اسـتوار اسـت که فلور سـالم روده نـه تنهـا بـه حفاظـت مـا، در برابـر پاتوژن های خـاص کمـک می کنـد کـه بـه هضـم غـذا نیـز کمـک می کنند و ایـن امـر نقـش مهـم تمـاس بـا میکروب های مفیـد در اوایـل زندگـی را برجسـته تر می کنـد.

در کودکانی که منحصرا با شیرمادر تغذیه می شوند میکروبیوم ها کمتر آسیب می بینند و ژن های بیفیدوباکتریوم مفید، غالب هستند.شـیرخوارانی که با ترکیبی از شـیرمادر و شـیر مصنوعی )فرمولا( تغذیه می شـوند نسـبت بیفیدوباکتریوم آنها کمتر اسـت. علم جدید نشان می دهد تغذیه با شیرمادر، در چند ماه اول پس از تولد، تأثیر عمیقی بر ترکیب، تنوع و ثبات میکروبی روده دارد.

پژوهشـگران دانشـکده پزشـکی و کالـج UNC علـوم و هنـر دریافته انـد که رژیم غذایـی کودک در اوایـل زندگی بر توانایی او در اسـتفاده از غذاهای جامد، تأثیر بسـزایی دارد. دکتر آندریا پریل، دانشیار بخش بیولوژی سلولی و فیزیولوژی، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: ما دریافته ایم کودکانی که فقط با شیرمادر تغذیه می شوند یک تجمع میکروبی روده ای دارند که آنان را برای آشنایی با غذاهای جامد آماده تر می کند و در کودکانی که انحصارا با شیرمادر تغذیه نشده اند برای میکروبیوم های بدن کودک، انتقال به غذای جامد دشوارتر است.بنابراین درد معده و کولیک در شیرخوارانی که به طور انحصاری با شیرمادر تغذیه نمی شوند بیشتر است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

وجیهه طزری کارشناس حوزه سلامت و زنان

کدخبر: 550520 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟