ویروس خطرناک اچ پی وی در کمین زنان یا مردان ؟ + فیلم
حجم ویدیو: 51.62M | مدت زمان ویدیو: 00:07:04

به گزارش رکنا، وجیهه طزری کارشناس سلامت در حوزه زنان درباره ویروس اچ پی وی در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: زگیل تناسلی یا عفونت اچ پی وی یکی از شایع ترین عفونت های منتقله از راه جنسی به شمار می رود که به دلیل سرطان زا بودن از اهمیت زیادی برخوردار است . حدود 150 نوع از ویروس اچ پی وی شناسایی شده است که حدود چهل نوع این ویروس ناحیه ژنیتال را درگیر می کند. این 40 نوع ویروس اچ پی وی ممکن است سلول های دهانه رحم را در زنان درگیر کند و آنها را با مشکلات حاد بیماری سرطان رو به رو سازد.

مدل های پرخطر ویروس زگیل تناسلی

وجیهه طزری کارشناس سلامت در خصوص مدل های پرخطر و کم خطر ویروس اچ پی وی توضیح داد: این ویروس ها به انواع پر خطر یا کم خطر تبدیل می شوند از مهمترین انواع پرخطر می توان به تیپ 16 و 18 اشاره کرد و در خصوص تیپ های کم خطر 6 و 11 را می توان معرفی کرد که باعث بروز انواع زگیل در ناحیه تناسلی می شوند. ویروس اچ پی وی در نوع پرخطر باعث بروز سرطان دهانه رحم ، واژن و مقعد و اوروفارنکس می شود.

انتقال از زنان یا مردان؟

این کارشناس حوزه زنان در ادامه بیان کرد: انتقال این ویروس از زنان به مردان شایع تر است و تنها سرطانی است که برای آن غربالگری در نظر گرفته شده است و زنان درگیر سرطان دهانه رحم می شوند. چنانچه زنان به موقع تست های غربالگری خود را انجام دهند به راحتی می توان این بیماری را در آنها کنترل کرد.

پشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی

وجیهه طزری با اشاره به روش های پیشگیری و درمانی از ابتلای به ویروس اچ پی وی به خبرنگار رکنا گفت: از بهترین روش های پیشگیری برای زنان انجام آزمایشات و غربالگری است و بهترین روش پیشگیری برای مردان استفاده از واکسن است. ویروس اچ پی وی در زنان شایع تر است و به همین دلیل است که به زنان توصیه می شود غربالگری های منظمی داشته باشند تا از بروز سرطان پیشگیری شود.

وجیهه طزری با اشاره به گروه سنی مبتلایان به ویروس اچ پی وی تصریح کرد: متاسفانه گروه سنی خاصی درباره این ویروس برای زنان و مردان در نظر گرفته نشده است و در تمام گروه‌های سنی ممکن است دختران و پسران را تهدید کند و زمانی فرد از بیماری خود مطلع می شود که ضایعات سرطانی در وجودش رشد کرده باشد  یا زگیل تناسلی نمود پیداکرده باشد.

راه های انتقال زگیل تناسلی

این کارشناس سلامت به راه های انتقال این ویروس اشاره داشت و گفت: از مهم ترین راه های انتقال ویروس اچ پی وی ژنیتال می توان به انتقال از طریق تماس جنسی مقاربتی وتماس ناحیه ی تناسلی دو جنس اشاره کرد . با توجه به اینکه این بیماری خود محدود شونده به شمار می رود ممکن است در عرض 2 سال بیماری در بدن فرد محدود شود و اثری از ویروس در بدن فرد دیده نشود. محدود شدن این بیماری در بدن افراد بستگی به سیستم ایمنی آنها دارد. گاهی اوقات دیده می شود این ویروس در بدن یک فرد پایدار است و اگر سیستم ایمنی فرد پایین باشد رو به وخامت می رود اما اگر فرد مبتلا به این ویروس سیستم ایمنی قوی داشته باشد ممکن است خود به خود این ویروس در بدنش از بین می رود.

وجیهه طزری بیان کرد: ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی ممکن است فرد را مبتلا کند اما نشانه بارزی مانند ضایعات روی بدن در ناحیه تناسلی دیده نشود زیرا این بیماری دوره کمون بین سه هفته تا هشت ماه را دارد و حتی مطالعات نشان داده تایک سال هم ممکن است دوره کمون طول بکشد. بنابراین فرد مبتلا هیچ نشانه ای در خود پیدا نمی کند و زمانی در بدن وی نمود پیدا می کند که فرد درگیر و مبتلا شده است .

وی افزود: برای افراد به ویژه زنان در سنین 21 تا 29 سال بهترین روش پیشگیری انجام تست پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه رحم هر 3 سال یکبار است. برای زنان در سنین بالاتر از 30 سالگی تست پاپ اسمیر همزمان با تست اچ پی وی پیشنهاد می شود و بر اساس نتایج این تست ها اقدامات درمانی صورت می گیرد اگر فردی مبتلا شده باشد ویروس در بدن او حذف نمی شود بلکه کنترل شده تا به نوع حادتری تبدیل نشود که در آینده فرد را به سرطان مبتلا نکند.

سرطانی در کمین زنان

این کارشناس حوزه سلامت اظهار داشت : در باور برخی از مردم این ویروس این چنین شکل گرفته که از طریق دست دادن و یا شنا کردن در استخرهای عمومی ممکن است به آنها منتقل شود اما باید گفت اچ پی وی های غیرمخاطی که از نوع ژنیتال نیستند و باعث بروز زگیل در دست و پا می شوند ممکن است از طریق دست دادن و شنا کردن در استخرهای عمومی به فرد منتقل شود و آنها قابلیت سرطانی شدن ندارند و فقط ویروس های اچ پی وی ژنیتال است که در ناحیه تناسلی ایجاد و عامل سرطان می شود که علت اصلی آن نیز تماس جنسی و مقاربتی است.

وجیهه طزری در خصوص سن تزریق واکسن اچ پی وی گفت: برای کنترل و پیشگیری و درمان اچ پی وی واکسن در نظر گرفته شده است که بسته به شرایط بیمار برای آنها تجویز می‌شود افراد از سن 9 تا 26 سالگی نیز می توانند این واکسن را تزریق کنند تزریق واکسن ها تا قبل از 12 سالگی توصیه می شود و بهتر است زمانی تزریق شود که فرد هنوز هیچ رابطه جنسی را آغاز نکرده است و این به این دلیل است که ایمنی بیشتری در بدن فرد ایجاد می کند. افراد مبتلا به اچ آی وی و بیماران پیوندی تا سنین بالاتر نیز می توانند از این واکسن ها استفاده کنند. برای بیماران تزریق واکسن گارداسیل و گارداسیل 9 در دوزهای مختلف طبق نظر پرشک متخصص توصیه می شود و داروهایی به آنها داده می شود که سیستم ایمنی شان را قوی تر کند . تزریق واکسن در این دوران تاثیری در روند بیماری ندارد بلکه مصونیت در بدن فرد ایجاد می کند که در برابر تیپ های دیگربدن شان مصون باشد. زنان شیرده مجاز به تزریق این واکسن هستند اما برای زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538447 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدیه شایگان
آیا این خبر مفید بود؟