چربی‌های خوب، چربی‌های بد! / چربی های قهوه مفید است یا چربی های سفید؟

چربی های خوب و بد / به گزارش رکنا ، درواقع چربی‌ها انواع مختلفی دارند که ممکن است مفید یا مضر باشند. در این مطلب اطلاعات بیشتری راجع به چربی‌ها و رنگ و خصوصیات آنها دراختیارتان می‌گذاریم که بدانید همه انواع چربی‌ها را نباید از زندگی‌تان حذف کنید.

چربی قهوه‌ای مفید است یا چربی سفید؟

در سال‌های اخیر، محققان توانسته‌اند انواع چربی‌های رنگی را شناسایی کنند که هریک ویژگی‌های منحصربه‌فرد مولکولی و مشکلات سلامت خاص خود را دارند. از چربی قهوه‌ای مایل به قرمز گرفته تا چربی بژ. رنگین‌کمان چربی چه معنایی برای شما دارد؟ با دانستن اینکه هر چربی دقیقا برای چیست، اطلاعات و آمادگی بیشتری برای بهبود سلامت خود و شناخت بیشتری از این مسئله خواهید داشت که مثلا میوه‌ای مانند گریپ‌فروت می‌تواند سلول‌های چربی قهوه‌ای و مفید شما را فعال کند.

همه فواید چربی‌های قهوه‌ای

از دیدگاه تکاملی باید گفت که چربی قهوه‌ای باعث می‌شود دمای مرکزی بدن بالا بماند؛ منظور بافت چربی قهوه‌ای (BAT) از نوع بافت موجود در پشت گردن است که می‌تواند غذا را به گرما تبدیل کند. این چربی مانند عضلات عمل می‌کند و زمانی که توسط محیط‌های سرد تحریک شده، برای تامین سوخت بدن، کالری‌ها را می‌سوزاند. یک فرد بزرگسال که وزنی طبیعی یا کمتر از حد طبیعی دارد، به‌طور نرمال حدود ۶۰ تا ۹۰‌گرم چربی ذخیره می‌کند، این مقدار در صورت تحریک شدن، برای سوزاندن ۲۵۰‌کالری طی یک بازه سه ساعته کافی خواهد بود. از دیگر راهکارها، ماندن زیر دوش آب سرد برای کاهش وزن است‌ که گفته می‌شود در عمل این کار جواب می‌دهد، اما شواهد موجود در این زمینه در دست بررسی است. در‌حالی‌که سرپا ایستادن زیر دوش آب سرد چندان سالم یا مفید نیست، تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توانید با زیاد کردن هوای خنک دستگاه تهویه موقع خواب، چربی‌های مضر را به چربی قهوه‌ای تبدیل کنید.

کنترل وزن این‌بار با کمک چربی‌ها

چربی مفید که نسبتا بی‌رنگ است تقریبا همین چند سال پیش شناخته شد و بررسی آن کمی دشوارتر بوده است چرا‌که با چربی قهوه‌ای و سفید آمیخته بوده و بیشتر در قالب رسوباتی به اندازه نخود در نزدیکی استخوان ترقوه و در امتداد ستون فقرات شکل می‌گیرد. حداقل در موش‌ها این مسئله به اثبات رسیده که این چربی قابلیت زیادی برای کنترل وزنی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد موش‌ها، زمانی که در تحرک هستند، هورمونی به‌نام ایریزین از عضلات خود ترشح می‌کنند که چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کند. از آنجا که انسان هم هورمونی مانند آن در خون خود دارد، محققان گمان می‌کنند که انسان‌ها هم چربی بژ رنگی حین ورزش تولید می‌کنند. برخی غذاها مانند انگور هم می‌توانند این چربی را بسازند.

چربی‌هایی که باید آب شوند

چربی زیرپوستی سفیدرنگ یکی از بافت‌های رسوبی است که تاثیر فراوانی در ذخیره میزان زیادی انرژی با کمترین میزان فعالیت متابولیسمی داشته و در باسن، ران‌ها و شکم بیشتر وجود دارد. این چربی‌ها درست زیر پوست قرار دارند. در‌واقع نوعی از چربی که با استفاده از ضخامت چین‌خوردگی‌های پوستی به‌منظور ارزیابی درصد چربی بدن سنجیده می‌شود و می‌توان آن را در تمام نقاط بدن یافت. در شرایطی که چربی زیاد هیچ‌وقت چیز خوبی نبوده است، چربی زیرپوستی –‌خصوصا در اطراف شکم‌– چیزی است که اکثر ما تلاش می‌کنیم آن را آب کنیم.

مظنون اصلی بیماری‌های قلبی

چربی احشایی که به آن چربی عمقی هم گفته می‌شود، دور اندام‌های درونی بدن قرار گرفته است، به‌همین دلیل‌ به سختی می‌توان آن را با جراحی برداشت چرا‌که بسیار خطرناک است. یکی از دلایلی که نشان می‌دهد میزان زیاد این چربی می‌تواند مضر باشد این است که جریان خون از طریق سیاهرگ کبد به درون آن نشت می‌کند. به‌عبارت دیگر، تمام سموم و اسیدهای چرب ناشی از چربی احشایی، تجزیه و به کبد تخلیه می‌شود، اما به شکلی منفی روی تولید لیپیدهای خون (کلسترول) تاثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که چربی احشایی، ماده شیمیایی سیستم ایمنی یعنی سیتوکین را تولید می‌کند که می‌تواند با افزایش میزان مقاومت انسولین و التهاب مزمن، خطر بیماری‌های قلبی-‌عروقی را افزایش دهد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 528422 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟