به گزارش پژوهشگاه ابن سینا، ایران در زمینه ارائه درمان ناباروری در منطقه پیشرو بوده و مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون «نحوۀ اهدای جنین به زوجین نابارور» در سال ۱۳۸۲ آن را قانونی اعلام کرده است.

مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا یکی از مراکزی است که نقش مهمی در انتقال این فناوری به کشور و آموزش آن به متخصصان داشته و در زمینۀ انجام پژوهش و برگزاری سمینارهای علمی، اخلاقی، حقوقی و فقهی پیرامون اهدای جنین در کشور پیشگام بوده است.

کلینیک درمان‌های جایگزین مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا توانسته با تأسیس نخستین بانک جنین اهدایی در کشور و دستیابی به آمار بالای موفقیت درمان، مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا را به‌عنوان یک مرکز ممتاز و مرجع در این زمینه در کشور و منطقه مطرح کند.

دکتر فرهاد یغمایی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و مدیر کلینیک درمان‌های جایگزین مرکز ابن‌سینا در پاسخ این سوال که اهدای جنین یعنی چه؟ گفت: برای پاسخ به این پرسش، بهتر است از ابتدا به علل ناباروری اشاره کنیم تا مشخص شود چرا روش اهدای جنین به‌عنوان یک روش نوآورانۀ درمان ناباروری شکل گرفته است.

وی افزود: یکی از علل مهم ناباروری، نبودِ تخمک یا اسپرم مناسب یا هر دو برای باروری است. یعنی پس از بررسی‌های مختلف مشخص می‌شود زن به دلایل مختلف، مثلاً یائسگی زودرس یا اختلالات کروموزومی، تخمک مناسب برای تشکیل جنین ندارد و درمان‌های دیگر برایش بی‌نتیجه است که در این موارد می‌توانیم از تخمک زن دیگری برای تشکیل جنین استفاده کنیم.

یغمایی گفت: مردان دچار اختلالات اسپرم می‌شوند، یعنی به دلایلی مثل واریکوسل شدید، اسپرم مناسب برای بارور کردن تخمک وجود ندارد، در این موارد هم به دلیل ممنوعیت شرعی اهدای اسپرم، از جنین اهدایی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: همچنین، مواردی که زوجین مشکل ناباروری ندارند، یعنی ممکن است به صورت طبیعی هم بتوانند بچه‌دار شوند اما خطر انتقال بیماری‌های ژنتیکی به جنین وجود دارد. در این موارد هم استفاده از جنین اهدایی روشی است که با استفاده از آن می‌توان از تولد یک نوزاد مبتلا به بیماری یا ناهنجاری شدید ژنتیکی جلوگیری کرد.

مدیرکلینیک درمان‌های جایگزین مرکز ابن سینا به آمار بالای موفقیت درمان در کلینیک اهدای ابن‌سینا اشاره کرد و گفت: ما همواره سعی کرده‌ایم مطابق با آخرین راهنماها و دستورالعمل‌های علمی جهان عمل کنیم و همۀ روندها در کلینیک مطابق بالاترین استانداردهای جهانی باشد. به همین دلیل، نرخ موفقیت در هر سیکل درمان، نزدیک به پنجاه درصد است که این آمار هم‌طراز معتبرترین مراکز درمان ناباروری جهان است.

یغمایی افزود: حدود دو سال است که موفق شده‌ایم نخستین بانک جنین اهدایی را در کشور تأسیس کنیم. کاهش طول مدت انتظار متقاضیان از چند سال، به شش ماه و برسی جنین‌ها از نظر سلامت و کیفیت از مهمترین مزایای این بانک است.

وی اضافه کرد: نبود پوشش بیمه‌ای برای خدمات درمان ناباروری، سبب شده تا هزینه برای بسیاری از هم‌وطنان سنگین باشد. بنابراین، ما این امکان را فراهم کرده‌ایم که مراجعان کلینیک اهدا بتوانند هزینه را به‌صورت اقساطی پرداخت کنند.

یغمایی بر ضرورت حمایت بیشتر از زوج‌های نابارور اشاره کرد و گفت: بحران سالخوردگی جمعیت در دهه‌های آینده جامعۀ ما را تهدید می‌کند و به همین دلیل، هدف اصلی سیاست‌های جمعیتی کشور ترویج فرزندآوری است.

وی گفت: حدود بیست درصد از زوج‌های کشورمان نابارورند و حمایت از آنها، از طریق اقداماتی مثل ملزم کردن بیمه‌ها به پوشش دادن خدمات درمان ناباروری، فراهم کردن تسهیلات بانکی برای هزینه‌های درمان و کمک به مراکز درمان ناباروری کشور، می‌تواند یکی از محورهای اصلی سیاست‌های جمعیتی باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 481413 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟