قاتلان زیبایی مو را بشناسید

ستاره تهرانی متخصص پوست و مو درباره عوامل موثر در تغییر ظاهرمو اظهار کرد: برخی از بیماری‌ها و رفتارهای اشتباه باعث تغییر در ظاهر و ازبین‌ رفتن سلامت موی سر افراد می‌شود؛ این تغییرات شامل دو شاخه شدن، حالت وز گرفتن، نازک شدن و ریزش موی سر می‌شود که با دانستن علل و اصلاح رفتاری می‌توان زیبایی و سلامت آنها را بازگرداند.

وی توضیح داد: دوشاخه شدن مو یا همان موخوره در اثر خشکی و نرسیدن آب کافی به ساقه مو رخ می‌دهد؛ این عارضه در اثر استفاده زیاد از سشوار و اتوی مو با دمای بالا، رنگ کردن مکرر، فر و کراتینه کردن موها ایجاد می‌شود رخ خواهد داد.

تهرانی ادامه داد: همچنین شست‌وشوی بیش از حد و هر روزه موهای سر نیز می‌تواند باعث بروز خشکی مو و چند شاخه شدن آنها شود؛ فاصله مناسب استحمام کردن ۲ روز در میان است، زیرا در این صورت پوست و مو آسیب نخواهد دید، همچنین بانوان باید با حداقل کردن فاصله رنگ کردن موی خود، از آسیب بیش از حد به مو جلوگیری کنند.

این متخصص پوست مو درباره راه‌حل‌های جلوگیری از ایجاد خشکی مو بیان کرد: خشکی مو به مرور زمان وزی مو را به همراه می‌آورد، افراد باید از سشوار و اتو موی بسیار داغ پرهیز کنند، همچنین برای ترمیم موهای خود از روغن‌های طبیعی مانند روغن کنجد و روغن بادام تلخ استفاده کنند، این روغن ها باعث می‌شود رطوبت‌رسانی به ساقه مو بیشتر شده و مو ترمیم شود.

وی افزود: افراد همچنین می‌توانند در کنار استفاده از روغن‌های گیاهی، با برخی ماسک‌ موها، آبرسانی موها را تسهیل کرده و سلامت را به موهای خود بازگردانند.

تهرانی درباره عوامل درونی بدن که باعث تغییر شکل مو می‌شود، اظهار کرد: موی سر قبل از آن که ریزش پیدا کند بسیار نازک شده و حالت خود را از دست می‌دهد. یک سری بیماری‌ مانند اختلالات هورمونی، بیماری‌های پلی کیستیک در زنان و کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید ممکن است باعث بروز این عارضه شود.

وی افزود: مطالعات نشان داده است که کمبود آهن و کمبود ویتامین دی نیز بر ریزش مو موثر است؛ عاملی که در بین خانم‌ها شیوعی بیشتر دارد، عوامل ریزش مو و بد حالتی موی آقایان بیشتر مربوط به عوامل ارثی و ژنتیکی است، مگر آن که خلاف آن ثابت شود. پزشک معالج برای تمام مراجعین خود بررسی بالینی، همچنین آزمایشات مختلف را انجام داده و داروهای مورد نیاز را تجویز می‌کند.

تهرانی توضیح داد: امروزه، با توجه به استفاده بی رویه و کاهش سن استفاده از رنگ مو، همچنین استفاده زیاد سشوار و اتوی داغ مو، کراتینه کردن و فر کردن موها شکایت از این عارضه بسیار شایع است.

وی درباره تاثیر استرس و اضطراب در این اختلال بیان کرد: استرس و اضطراب در ابتلا به ریزش مو بسیار تاثیر دارد؛ باید به این نکته توجه داشته باشیم که استرس و اضطراب و فشارهای روانی همان روزها باعث ریزش مو نمی‌شوند. بلکه پس از گذشت ۲ الی سه ماه بروز کرده و موی فرد شروع به ریزش می‌کند.

این متخصص درباره تاثیر نور آفتاب بر موی افراد بیان کرد: یکی دیگر از عوامل خشکی و تغییر شکل و ریزش مو نور مستقیم آفتاب است. با توجه به رفتن به سمت روزهای گرم باید بدانیم نور آفتاب باعث از بین رفتن رطوبت و خشکی مو می‌شود، باید در برابر آن نور مستقیم آفتاب از موی خود محافظت کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 470365 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟