مبارزه با سنگ کیسه صفرا با ترفندهای تغذیه ای

گاهی تشکیل سنگ های صفراوی در کیسه صفرا هیچ علامتی ندارد، اما اگر سنگ ها از کیسه صفرا وارد قسمت ابتدایی روده شوند می توانند باعث ایجاد انسداد شده و جلوی جریان صفرا را بگیرند و در نتیجه منجر به التهاب کیسه صفرا شوند.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، دریافت زیاد چربی در طولانی مدت، عمل جراحی بای پس معده، کاهش و افزایش وزن مکرر، ناشتایی طولانی مدت، محدودیت شدید کالری دریافتی و کاهش وزن سریع را از عوامل افزایش دهنده خطر تشکیل سنگ های صفراوی بیان کرد.

«فاطمه نوری پور» همچنین بارداری، افزایش سن، سابقه وجود بیماری در خانواده، چاقی، دیابت، بیماری های التهابی روده، داروهای کاهنده چربی خون و داروهای ضدبارداری را از دیگر عوامل افزایش دهنده خطر تشکیل سنگ های صفراوی برشمرد.

وی با بیان اینکه سنگ های صفراوی در افرادی که رژیم های غذایی کم فیبر و پرچرب دارند و همچنین افرادی که استفاده زیاد از پروتئین ها و چربی های حیوانی دارند بیشتر دیده می شود؛ توصیه کرد: لازم است برای پیشگیری از این مشکل، مصرف گوشت های پرچرب، کره، خامه و غذاهای سرخ شده کاهش یابد و به جای آن روغن زیتون، مغزها و دانه ها مصرف شود، لبنیات مصرفی نیز باید کم چرب باشد و از مصرف روغن های جامد خودداری شود.

این کارشناسس ارشد تغذیه استفاده از مواد غذایی دارای فیبر زیاد مانند میوه، سبزی ها، حبوبات و غلات کامل مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و جو دوسر به جای مواد غذایی دارای شکر مانند کیک، کلوچه، شیرینی ها و نوشیدنی ها یا کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان و برنج سفید را در پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا موثر دانست.

نوری پور مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینC را نیز راهکاری دیگر برای پیشگیری از ابتلا به سنگ های کیسه صفرا عنوان کرد و گفت: منابع سرشار از ویتامین C در رژیم غذایی شامل میوه و سبزی ها از جمله مرکبات، کلم، فلفل دلمه ای، سبزی های برگ سبز، گوجه فرنگی، کیوی، توت فرنگی و آناناس است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 462931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟