مهم ترین خواص ویتامین آ که از آن بی خبرید

ویتامین‌ها از مهمترین ترکیبات شیمیایى هستند که بدن براى فعالیت روزانه خود به آنها نیازمند است. بدن انسان توانایى ساخت ویتامین‌ها را ندارد. به همین علت این ترکیبات شیمیایى که نقش بزرگى در ساختمان وعملکرد درونى بدن بر عهده دارند باید به میزان کافى و مداوم از طریق خوراک روزانه تامین شوند‌، زیرا بسیارى از فعالیت‌هاى حیاتى بدن تنها با حضور ویتامین‌ها میسر است.

ویتامین‌ها به انواع مختلفى تقسیم مى‌شوند و هر کدام از آنها وظایف مخصوص به خود را بر عهده دارد. از میان آنها مى‌توان به «ویتامین آ» اشاره کرد. «ویتامین آ» ترکیبى است که در ساختمان پوست، موها، چشم، دندان و لثه حضور دارد. حضور این ویتامین سبب عملکرد صحیح و حفظ سلامت این اعضا مى‌شود. «ویتامین آ» در سنین رشد در استخوان سازى شرکت می‌کند به همین علت کودکان در حال رشد، خانمهاى باردار یا شیرده نیاز بیشترى به «ویتامین آ» دارند. «ویتامین آ» ترکیبى است که در تمام گیاهان سبز خوراکى مثل اسفناج وهمین‌طور کلم، هویج و گوجه فرنگى یافت می‌شود. کره، شیر و زرده‌ تخم‌مرغ نیز سرشار از «ویتامین آ» هستند.

«ویتامین آ» موجود در منابع حیوانى مانند شیر و زرده تخم‌مرغ به سرعت جذب بدن مى‌شود. اما منابع گیاهى مانند اسفناج در واقع حاوى پیش‌ساز «ویتامین آ» هستند که پس از ورود به بدن ابتدا به کبد مى‌رود و پس از اندکى تغییر، تبدیل به ترکیب «ویتامین آ» تبدیل می‌شود که بدن توانایى جذب آن را دارد. «ویتامین آ» در پوست به رشد، ترمیم و بازسازى این بافت کمک مى‌کند. این ویتامین اشعه زیانبخش نور خورشید را به خود جذب مى‌کند و مانع آسیب‌دیدن سلولهاى پوست مى‌شود، همچنین مقاومت این سلولها را در برابر آلاینده‌هاى محیطى مانند دود و منواکسید کربن افزایش مى‌دهد. «ویتامین آ» در ساخت کلاژن پوست شرکت مى‌کند. کلاژن ترکیبى است که حضور آن سبب استحکام پوست می‌شود. ساخت کلاژن با بالا رفتن سن به طور طبیعى کاهش مى‌یاید و این مسئله سبب افتادگى و ایجاد چین و چروک در سطح پوست مى‌شود. به همین علت «ویتامین آ» ترکیب جادویى است که در کرم‌هاى گرانقیمت زیبایى پوست و ترکیبات جلوگیرى کننده از پیرى و افتادگى پوست به کار مى‌رود. «ویتامین آ» همچنین نقش مهمى در سیستم بینایى بر عهده دارد.

عملکرد صحیح بینایى در محیطهاى کم نور و تاریک نیازمند حضور ترکیب این ویتامین است. کمبود «ویتامین آ» منجر به ضعف بینایى در تاریکى یا مشکل شب کورى می‌شود. خشکى چشم، خشکى پوست و ریزش‌ شدید موها نیز از پیامدهاى کمبود «ویتامین آ» است. مصرف برخى داروها مانند آنتى بیوتیک‌ها جذب بسیارى از ویتامین‌ها از جمله «ویتامین آ» را کاهش مى‌دهد. «ویتامین آ» از جمله ویتامین‌هاى است که توسط بدن و در بافت کبد ذخیره مى‌شوند. به همین علت نه تنها کمبود، بلکه مصرف بیش از حد این ویتامین براى بدن مضر است و سبب مسمومیت مى‌شود. مسمومیت «ویتامین آ» با سردرد تهوع و سرگیجه همراه است که علت آن به هم ریختن تعادل اعصاب مرکزى یا همان مغز و نخاع است. این مسمومیت گاه منجر به ریزش ناگهانى مو نیز مى‌شود. «ویتامین آ» در ترکیب با ویتامین سى سیستم ایمنى بدن راتقویت مى‌کند و مصرف روزانه این دو ویتامین ریسک بیماریهاى مانند سرطان را به طور محسوسى کاهش مى‌دهد. براى تأمین «ویتامین آ» مورد نیاز بدن مى‌توان از کپسولها یا قرص‌هاى «ویتامین آ» به عنوان مکمل‌هاى غذایى استفاده کرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 446639 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟