بینایی تان با این روغن گیاهی دو برابر می شود/آلزایمر را نیز به تعویق می اندازد

مزایای روغن سویا برای سلامتی Health در برگیرنده توانایی آن برای بهبود سلامت قلب، کاهش کلسترول خون، بهبود سیستم ایمنی، کاهش اختلالات شناختی رفتاری همچون بیماری آلزایمر و پیشگیری از پوکی استخوان، بهبود رشد و در عین حال افزایش سلامت چشم و پوست است.

روغن سویا چیست؟

روغن سویا یک نوع روغن گیاهی است که از دانه های سویا استخراج می شود. این روغن یکی از روغن های پرکاربرد گیاهی در سرتاسر جهان محسوب می شود. این موضوع بدین خاطر است که سویا در بیشتر کشورهای جهان کشت می شود. دانه های سویا بومی اسیای شرقی است و به عنوان بقولات در نظر گرفته می شود.

با اینحال علی رغم منشا محدود آن، این ماده به طور کثیری در اختیار افراد قرار دارد. بیشتر وغن های سویا تصفیه شده هستند و در برخی از موارد ممکن است هیدروژنیزه باشند. این روغن به خاطر وجود انواع مختلفی از اسیدهای چرب ضروری در آن، سالم تر از سایر روغن های گیاهی در نظر گرفته می شود. بدن برای داشتن سلامت کافی به این اسیدهای چرب ضروری نیاز دارد.

همچنین تعدادی استرول گیاهی در روغن سویا یافت می شود که می تواند مزایای زیادی برای افراد داشته باشد و به آن ها کمک کند رژیم غذایی خود را متعادل سازند. محتوای ویتامین و مواد معدنی موجود در سویا، باعث شده است این ماده یکی از بقولات مفید و پرکاربرد در دنیا باشد.

۵ خاصیت روغن سویا:

روغن سویا مزایای زیادی برای بدن انسان دارد. اجازه دهید این موضوع را با جزییات بیشتری مورد بحث قرار دهیم.

روغن سویا می تواند سطح کلسترول را کنترل کند:

روغن سویا می تواند خطر ابتلا به آترواسکلروز و سایر شرایط قلبی همچون حمله و سکته قلبی را کاهش دهد. همانطور که در بخش بالا اشاره کردیم، تعادل خوب از اسیدهای چرب موجود در سویا بدین معنی است که بدن می تواند اسیدهای چرب ضروری مهم و لازم را در رژیم غذایی خود دریافت کند و در نهایت سطح کلسترول را تنظیم نماید. اسیدهای چرب امگا۳ می توانند خطر بالا رفتن سطح کلسترول را کاهش دهند.

علاوه بر این سایر اسیدهای چرب همچون stearic acid و palmitic acid و اسید اولئیک می توانند در مقادیر متعادلی در این روغن یافت شوند. ترکیب اسیدهای چرب در روغن سویا و نیز استرول های گیاهی قدرتمند در آن می تواند ذخیره سازی کلسترول در بدن را تا ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش دهد.

روغن سویا آلزایمر را درمان می کند:

همانطور که می دانید آلزایمر بیماری وحشتناکی است که میلیون ها نفر از افراد را در سرتاسر جهان تحت تاثیر خود قرار می دهد. این بیماری به کاهش قدرت شناختی مغز منجر می شود و به همین خاطر باعث می شود هر چیزی از خاطرات گذشته گرفته یا انجام کارهای ساده برای این افراد چالش برانگیز باشد.

روغن سویا مقدار زیادی ویتامین K دارد و همین امر می تواند نشانه های اولیه آلزایمر را به تدریج بهبود ببخشد و حتی اثرات موجود را در برخی از موارد معکوس سازد. ویتامین K به عنوان یک آنتی اکسیدان در برابر رادیکال های آزاد عمل می کند و مانع از اسیب آن به سلول های سالم می شود.

به سلامت استخوان ها کمک می کند:

عملکرد مهم دیگری که ویتامین K دارد پتانسیل محافظت آن از استخوان هاست. این موضوع بدین معنی است که این ماده می تواند رشد مجدد یا درمان استخوان را تحریک نماید. با اینکه این عملکرد بیشتر به کلسیم مرتبط است اما ویتامین K نیز می تواند در برخی از موارد نقش مثبتی در توسعه استخوان ها داشته باشد.

به همین خاطر اگر می خواهید در برابر شرایطی همچون پوکی استخوان از بدن خود محافظت کنید به مصرف روغن سویا روی بیاورید. پوکی استخوان با افزایش سن به یک روند طبیعی تبدیل می شود پس باید از آن پیشگیری کنید.

روغن سویا بینایی را بهبود می بخشد:

اسیدهای چرب امگا۳ که بیش از ۷۰ درصد کل محتوای اسید چرب روغن سویا را تشکیل می دهد می تواند به محافظت از غشاهای سلولی کمک کند. این موضوع در برگیرنده نواحی بسیار شکننده و ظریف از پوست و چشم است که هر دو در معرض باکتری ها و اشیای خارجی قرار دارند.

امگا۳ موجود در روغن سویا به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و رادیکال های ازادی که باعث آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می شود را خنثی می سازد. همین امر به بهبود بینایی می انجامد.

روغن سویا از پوست مراقبت می کند:

سطح بالای ویتامین E در روغن سویا به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند عمل می کند و پوست را از شر رادیکال های ازاد در امان نگه می دارد. ویتامین E مستقیما با بهبود ظاهر لکه ها، کاهش زخم ناشی از آکنه، محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و تحریک رشد مجدد سلول های پوستی مرتبط است.

ویتامین E همچنین فعالیت انتی اکسیدانی در سایر قسمت های بدن دارد و می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و بدن را از شر رادیکال های ازادی که باعث ایجاد سرطان، پیری زودرس، اختلالات شناختی و بیماری قلبی می شود در امان نگه می دارد.

عوارض احتمالی روغن سویا:

به خاطر داشته باشید که روغن سویا ممکن است روغن گیاهی سالم تری باشد اما هنوز اسید چرب امگا۶ بالایی دارد. اگرچه این اسید چرب ضروری است اما اگر متعادل نباشد می تواند مشکلاتی را در بدن ایجاد کند. اگر نگران چاقی خود هستید باید بدانید که روغن سویا هنوز هم کالری دارد.

علاوه بر این، سویا به بادام زمینی مرتبط است و می تواند در برخی از افراد آلرژی ایجاد کند. علی رغم مواردی که بیان کردیم می توانید با کمی دقت از روغن سویا لذت ببرید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 371242 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟