درمان بیماری های قرنیه با سلول های بنیادی

محققان در دانشگاه سین سیناتی بر این باورند که ممکن است سلول های بنیادی خون بند ناف بینایی از دست رفته به دلیل بیماری های قرنیه را احیا کند.

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، در حال حاضر، پیوند قرنیه تنها درمان واقعی برای احیای بینایی در کسانی است که به دلایلی مانند عفونت، زخم های شیمیایی و مکانیکی و نقص های مادرزادی ناشی از موتاسیون های ژنتیکی، بینایی شان را از دست داده اند.

با این حال، شمار قرنیه های اهدایی مناسب پیوند جوابگوی نیازها نیست و به همین دلیل نیاز مبرمی به ایجاد درمان های جایگزین است که یکی از آن ها پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی است.

پژوهشی جدید در دانشگاه سین سیناتی ممکن است به ریکاوری بینایی از دست رفته بیماران مبتلا به اسکار قرنیه کمک کند.

وینستون کائو و همکارانش در دانشگاه سین سیناتی دریافته اند که پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی بند ناف انسانی به مدل های موشی که فاقد پروتئین lumican هستند می تواند شفافیت قرنیه های نازک و تیره(cloudy) را در آن ها احیا کند.

پروتئین lumican، پروتئینی است که شکل گیری و حفظ قرنیه شفاف را کنترل می کند. مدل های موشی ناک اوت شده برای lumican قرنیه نازک و تیره دارند. پیوند سلول های بنیادی بند ناف شفافیت قرنیه را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و ضخامت استرومای قرنیه را در این موش ها افزایش می دهد. این سلول های بنیادی برای بیش از سه ماه در استرومای قرنیه باقی می ماند و با کمترین شانس رد پیوند همراه است.

در مجموع، این مطالعه سلول های بنیادی بند ناف را گزینه امیدوار کننده ای برای درمان آسیب های قرنیه منجر به نابینایی می داند و براین باور است که این سلول ها می توانند بینایی را در فرد مبتلا به این عارضه احیا کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 348465 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟