دانشمندان علت دیر خوب شدن زخم را کشف کردند

بهبود زخم انگشت روزها طول می کشد اما زخم های زبان در کمتر از دوازده ساعت التیام می یابند. دلایل زیادی بر این موضوع آورده می شوند، ولی طی تحقیقی در سال ۲۰۱۷ پاسخی دریافت شد که می تواند برای درمان دیگر جراحت ها نیز کاربرد داشته باشد. در بزاق شما مولکولی وجود دارد که عامل افزایش سرعت رشد سلول های تازه است.
بنا بر این گزارش، دانشمندان از حضور عاملی مبارز با باکتری های دهانی به نام هیستاتین-۱ آگاه بودند اما در این تحقیق، قصد کشف ساز و کار دقیق این ماده را داشتند. طی مجموعه‌ای از آزمایش ها، این ماده را به سلول های جنین مرغ و چندین نمونه از سلول های رگهای انسان تزریق کردند. 
التیام یک زخم مراحل زیادی دارد. سلول های پوستی جدید شکل گرفته و ذره ذره همانند یک چسب زخم روی خراشیدگی را می پوشانند. فایبروبلاست ها نیز وارد فرایند شده و کولاژن، الاستین و دیگر پروتئین های مورد نیاز پوست جدید را تولید می کنند. بدن انسان نیز رگ های خونی را بازسازی می کند تا گردش خون افزایش و زخم زودتر بهبود یابد. جالب اینکه از نتیجه ی این تحقیق مشخص شد که تمامی اینها کار هیستاتین-۱ است.
شاید برخی گمان کنند، حالا که بزاق زخم ها را درمان می کند، بهتر است که آب دهان خود را به تمامی ببلعیم، اما دهان پر از میکروب و جرم Crime و ویروس است؛
به جای آن می توانید زخم را تمیز کرده و با چسب زخم بپوشانید و تا رسیدن نتایج تحقیقات دارویی هیستاتین-۱ صبر پیشه کنید. 
و اما مهمترین نکته ی این تحقیق و قدرت التیام بخشی بزاق به دنیای بیوتکنولوژی مربوط می شود. دانشمندان این رشته قصد تولید مواد و ایمپلنتی را دارند که سرعت بهبودی زخم را افزایش می دهد. 
سرپرست مطالعه ی یاد شده بر این باور است که نتایج واضح این مطالعه دری به سمت پیشرفت های عظیم درمانی گشوده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 310280 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟