زیبایی های یزد را ببینید + فیلم
حجم ویدیو: 77.58M | مدت زمان ویدیو: 00:03:24

به گزارش رکنا، یزد مرکز استان یزد و شهرستان یزد است که یکی از کلانشهرهای ایران شناخته می‌شود و در دشت یزد اردکان قرار گرفته‌است. یزد که به نخستین شهر خشت خام جهان شهره است به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. شهر یزد یکی از قطب‌های پزشکی و فرهنگی ایران به‌ شمار می‌آید که نخستین صندوق امانات جهان 1700 سال پیش در حوزه تمدن این شهر بنا نهاده شده‌است. اوج آبادانی یزد از سده «هشتم هجری» به بعد بوده و اتابکان یزد از مهم‌ترین عوامل پیشرفت این شهر در سده‌های گذشته به‌شمار می‌روند. بافت تاریخی شهر یزد در تاریخ ۱۶ اسفند 1384 با شماره ثبت 15000 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

یزد به عنوان شهر بادگیرها، دارالعباده ، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهرآتش و آفتاب معروف است.

بهترین زمان برای سفر به یزد

یزد به خاطر گرمای طاقت فرسای تابستان و زمستان های خشک و سوزناکش معروف است. بهترین زمان سفر به یزد اوایل بهار و نیمه دوم پاییز است که هوا کاملا معتدل است و آفتاب آدم را اذیت نمی کند.

چگونه برویم یزد؟

دسترسی به یزد خوشبختانه خیلی راحت است. از بیشتر شهرها اتوبوس مستقیم دارد. از مشهد، بندر عباس، کرمان و تهران دائما پرواز می رود و از همین شهرها هم قطار دارد

جاذبه های گردشگری یزد کدامند؟

بافت تاریخی

پرسه زدن در بافت تاریخی یزد جذاب ترین تجربه ای است که می توانید در سفر به یزد داشته باشید. باقت قدیمی که به ثبت میراث جهانی یونسکو هم رسیده خیلی خوب و عالی نگهداری شده و پر از هتل ، اقامتگاه، رستوران و البته جاذبه های مهم گردشگری است.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد از زیباترین مسجدهایی است که در ایران وجود دارد که بلندترین مناره ایران را دارد و تقریبا از هر پشت بامی در یزد معلوم است. مسجد جامع یزد به خاطر کاشی کاری بی نظیرش زبانزد است و پایه های اصلی اش به زمان ساسانی برمی گردد. حتما اگر توانستید سراغ قنات زارچ در حیاط هم بروید.

باغ دولت آباد

اگر دوست دارید خنکای باغ های وسط کویر را در گرمای بعد از ظهر حس کنید حتما یک سر به باغ دولت آباد یزد بزنید. اینجا می توانید بلندترین بادگیر ایران را از نزدیک ببینید، از سقف های بی نظیر و شیشه های رنگی عمارت عکس بگیرید و یا کنار استخر بنشینید و از هوای خنک باغ لذت ببرید.

میدان امیرچخماق

مجموعه امیرچخماق شامل مسجد، حمام، کاروانسرا و غیره بوده ولی مهم ترین چیزی که امروز از این مجموعه افراد را به این میدان می کشاند همان ساختمان سه طبقه تکیه است که در روز عاشورا یکی از باشکوه ترین نخل گردانی ها در آن اتفاق می افتد. نخل چوبی معروفش همیشه در میدان است. توصیه می کنیم بعد از تاریکی هم سری به میدان بزنید، کنار استخرش بستنی سنتی بخورید و از نمای تکیه که نورپردازی شده لذت ببرید

آتشکده

یزد محل زندگی بزرگترین جمعیت از جامعه زرتشتی ایران است و آتشکده یزد محل نگهداری یکی از 9 آتش مقدس دنیاست که بیش از 1500 سال است که خاموش نشده. معماری آتشکده ساده است و اگر زرتشتی نباشید فقط تا قسمتی از ساختمان رو می توانید بازدید کنید و آتش را از پشت شیشه ببینید.  کنار آتشکده هم یک موزه است.

برج های خاموش

از نظر دین زرتشتی جسد ناپاک است و برای اینکه موجب آلودگی زمین و آتش که مقدس است نشود آن را هیچ وقت دفن نمی کردند. زرتشتیان قدیم جسد مردگان شان را به نقاط بلندی مثل این برج های خاموش می بردند تا در معرض آفتاب شدید و پرندگان از بین بروند. چیزی که از جسد باقی می ماند را موم اندود می کردند و بعد دفن می شد. البته الان دیگر کسی این کار را نمی کند. جسدها یا دفن می شوند و یا سوزانده.

اگر دوست داشتید محل نگهداری این جسدها را ببینید سری به برج های خاموش یزد بزنید. کمی باید از سراشیبی تند بالا بروید ولی درعوض منظره یزد را هم از بالای کوه می توانید تماشا کنید.

زورخانه صاحب الزمان

اولین تجربه دیدن تمرین در زورخانه را من در زورخانه صاحب الزمان یزد دیدم که از یک آب انبار به زورخانه تغییر کاربری داده. برنامه های زورخانه ساعت منظم و دقیقی ندارد ولی احتمال اینکه بعد از نماز مغرب برنامه باشد زیاد است.

در منطقه فهادان، کنار هتل مظفر هم یک زورخانه دیگر است که دیدنی است و می تواند گزینه مناسبی باشد.

موزه آب

موزه آب یزد در یک خانه قدیمی و اعیانی در بافت تاریخی است که قنات دارد و می توانید از نزدیک قناتش را ببینید. خود خانه یک حیاط باصفا دارد و دیدنی است و از آن طرف هم می توانید با دیدن عکس ها و نقاشی ها اطلاعات تان را نسبت به سیستم آبرسانی طراحی شده توسط ایرانی ها افزایش بدهید.

بقعه رکن الدین

اگر سمت بافت مرکزی رفتید و یا از پشت بامی نمای بافت تاریخی یزد را ببینید، گنبد بقعه رکن الدین حتما قابل دیدن است. این بقعه در فاصله کوتاهی از زندان اسکندر قرار گرفته و کاشیکاری فوق العاده زیبایی دارد.

بهترین هتل ها و اقامتگاه های یزد کدامند؟

    اقامتگاه های ارزان: هاستل فرندلی، هاستل گود فیلینگ، هاستل بادگیر، هاستل رست آپ

    اقاتگاه های متوسط: هتل راه ابریشم، خانه سنیک، خانه باران، هتل کهن کاشانه، هتل نارنجستان، نارتیتی

    اقامتگاه های لوکس: هتل صفاییه، هتل داد، هتل ارگ

بهترین کافه های یزد

    کافه خانه هنر (منظره پشت بام دارد)

    کافه هره

    کافه فاضلی (منظره پشت بام دارد)

    کافه کلهر

    کافه ناردون (منظره پشت بام دارد)

بهترین رستوران های یزد

    رستوران تالار یزد

    رستوران سیب و نار

    رستوران هتل راه ابریشم

    رستوران رس توران در هتل صفاییه

    رستوران هتل کهن کاشانه

    عمارت وکیل (غذای فرنگی)

در سفر به یزد چه بخوریم؟

    قیمه یزدی

    شولی

    کلجوش

    کشک بادمجان یزدی

    آش گندم

    تاس کباب شتر

    فالوده یزد (بستنی فروشی شیرحسین)

    قهوه یزدی

سوغات یزد چیست؟

ترمه:

کیست که نداند ترمه دست ساز یزد زمانی برای خودش غوغایی می کرده و هنوز هم از مهم ترین سوغات یزد حساب می شود. هرچند دیگر ماشینی شده.

شیرینی:

شهرت شیرینی یزد به قطاب و باقلوایش است و احتمالا آنقدر خوشمزه است که بالاترین آمار دیابت در کشور برای یزدی ها باشد!

حوله نخی، دستمال نان و شمد:

صنعت نساجی در یزد بهترین در کل ایران است. یزدی ها به خاطر گرمای شدید توانستند پارچه های خیلی نازک و خنکی را طراحی کنند که کاربردهای مختلف هم دارد. اگر اهل سفر هستید حتما برای خودتان از حوله های نخی یزدی بخرید چون هم خیلی کم جا و سبک هستند و هم اینکه آبگیری شان عالی است. اگر هم دوست دارید در سرما و گرما چیزی روی خودتان موقع خواب بکشید شمد نوعی ملحفه یزدی با جنس پنبه است که بسیار خنک است و اصلا نمی گذارد زیرش عرق کنید.

طلا:

طلای یزد به خاطر زرد بودنش در ایران معروف است و بسیار باکیفیت. حجم طلای خالص موجود در بازار زرگرهای یزد آنقدر بالاست که تهران هم به پایش نمی رسد. طلای یزد هنوز عمدتا دست ساز است و برای همین بسیار ظریف و زیباست.

نبات:

نبات در یزد انواع خیلی مختلفی دارد و بسیار هم پرکاربرد است. یزدی ها علاوه بر نبات ماشینی نبات دستی هم درست می کنند که بسیار خوش طعم است.

ارده:

ارده معروف یزد درواقع برای شهر اردکان است. بهترین مارکش بارپاز است که هم حلوا ارده داردو هم ارده. حتی کرم ارده با طعم های مختلفش را هم می توانید در یزد پیدا کنید.

نان:

اگر در یزد از نانوایی رد می شدید حتما نان یزدی را امتحان کنید. نان یزد دو چونه است، همیشه تنوری است و بسیار باکیفیت است.

لبنیات:

لبنیات یزد بسیار با کیفیت و بخصوص است. ماست گوسفندی در تابستان ها طرفدار زیادی دارد و مثل قدیم درست می شود. کشک و قره قروت یزد هم معروف است.

نان خشک:

اگر اهل درست کردن آبدوغ خیار هستید نان خشک یزد خیلی ترد و خوشمزه است و جان می دهد برای آبدوغ خیار.

سفال و سرامیک میبد:

در یزد مغازه های خیلی زیادی است که سفال میبد را می فروشند ولی اگر فرصت کنید و به میبد برید آنجا یک خیابان پر از سفال و سرامیک فروشی است با انواع طرح ها و رنگ های مختلف که سرویس های خیلی کاملی هم دارد.

مقصد های پیشنهادی برای سفر به اطراف یزد

کاروانسرای زین الدین

کاروانسرای زین الدین یکی از 2 کاروانسرای گرد کل ایران است که تبدیل به اقامتگاه شده. کمی بیشتر از یکصد کیلومتر با یزد فاصله دارد و در جاده به سمت کرمان است ولی حتما حتما ارزش یک شب اقامت را در سفر به یزد دارد.

فهرج

فهرج فقط 30 کیلومتر با یزد فاصله دارد. یک شهر کوچک و قدیمی است ولی به خاطر مسجد جامع اش که یکی از قدیمی ترین مسجدهای ایران است بسیار معروف است.

میبد

میبد علاوه بر سفال و سرامیکش به خاطر نارین قلعه شناخته شده است. نارین قلعه یک نمونه عالی جامانده از قلعه های ساسانی در ایران است. می دانستید میبد در زمان مظفریان پایتخت ایران بوده؟؟ علاوه بر نارین کاروانسرای عباسی و چاپارخانه مربوط به دوران صفویه هم ارزش بازدید دارند.

خرانق

خرانق یک نمونه بی نظیر از روستاهای تماما کاهگلی است که متاسفانه به علت تمام شدن منابع آب تبدیل به متروکه شده است. توصیه می کنم خودتان را به بلندترین نقطه روستا برسانید و از منظره روستا با مناره، مسجد، کاروانسرا، دالان ها، تونل ها با پس زمینه شیرکوه لذت ببرید. اگر در سفر به یزد فقط یک روز فرصت برای دیدن اطراف شهر دارید، توصیه می کنم سمت خرانق بروید و سر راه چک چک و میبد را هم ببینید.

چک چک

چک چک نام منطقه ای است که به خاطر زیارتگاه معروف زرتشتی اش مسافران زیادی دارد و مقدس ترین مکان برای زرتشتیان ایران حساب می شود. توصیه می کنم قبلش داستان چک چک را بخونید چون خود زیارتگاه به تنهایی ساختمان خاصی ندارد.

سریزد

قلعه سریزد مربوط به دوره ساسانی است و محلی برای نگه داشتن مواد غذایی و غلات بوده. در مواقع غارت مردم اموال گرانبهایشان را در این قلعه نگهداری می کردند. به نوعی قدیمی ترین صندوق نگهداری کالاهای ارزشمند دنیا بوده. قلعه خیلی خوب نگهداری شده و قطعا ارزش بازدید دارد. 

کدخبر: 929891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟