تایوان کجاست؟

به گزارش رکنا، کشور تایوان با اقتصاد صنعتی خود در کنار جاذبه های دیدنی بی نظیر، از دیگر کشورهای واقع در قاره آسیا است که بر اساس تاریخ بخشی از نژاد اتریش کنونی را تشکیل می دهد. این کشور که امروزه به عنوان بیستمین اقتصاد بزرگ جهان شناخته می شود دارای فرهنگ متفاوت است که می تواند برای هر گردشگری جالب باشد.

مرزهای دریایی تایوان با جمهوری خلق چین

ایالت جزیره‌ای تایوان با نام شهرت یافته کشور تایوان یا به طور رسمی به نام جمهوری چین (ROC) کشوری واقع در شرق آسیا است. این کشور دارای مرزهای دریایی با جمهوری خلق چین (PRC) در شمال غربی و از سمت شمال شرق با ژاپن و فیلیپین در جنوب است. به طور کلی این کشور دارای رشته کوه های زیادی از سمت شرق و دشت های زیبا از سمت غرب است که این موضوع می تواند از لحاظ نظامی و آب و هوای تایوان حائز اهمیت باشد. از جمله شهرهای مهم کشور تایوان می توان به شهر تاپیه، Kaohsiung، Taichung، Tainan، Taoyuan و غیره اشاره کرد.

پایتخت کشور تایوان

شهر تایپه پایتخت کشور تایوان محسوب می شود که در شمال این کشور واقع شده است. این شهر در حدود 25 کیلومتری جنوب غربی شهر بندری شمالی کیلونگ واقع شده است. شهر تایپه مرکز سیاسی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی تایوان و یکی از قطب های اصلی شرق آسیا است. این شهر که به عنوان یک شهر جهانی معروف شناخته می شود توسط GaWC به عنوان یکی از شهر های آلفا رتبه بندی شده است. تاپیه به عنوان یک شهر صنعتی بزرگ با تکنولوژی بالا شناخته می شود. عموم راه آهن ها، بزرگراه ها، فرودگاه ها و خطوط اتوبوس تایپه آن را به سایر نقاط متصل می کند. تاپیه از جمله شهرهای توریست پسند محسوب می شود که علاوه بر معماری زیبا و داشتن زندگی شبانه دارای مزایایی نظیر مهمانسرا، چشمه های آبگرم، موزه های دیدنی مانند موزه تاپیه تایوان و غیره است.

مساحت و جمعیت تایوان

گرچه بخش قابل توجهی از کشور تایوان را آب ها تشکیل می دهد اما بر اساس تحقیقات تایوان یکی از پرجمعیت ترین کشور های آسیا است این کشور در مساحت 36،188 کیلومتر مربعی خود حدودا ۲۳٬۸۱۲٬۰۰۰ نفر را در خود جای داده است. لازم به ذکر است که بگوییم تعداد افراد بر اساس سرشماری انجام شده در سال 2020 صورت گرفته است.

مذهب و زبان رسمی تایوان

در کشور تایوان دین و اعتقادات متفاوتی به چشم می خورد، اما اغلب اعتقادات و ادیان منشاء گرفته از فرهنگ چین است. به طور کلی دین یه مقوله جدا از سیاست و اقتصاد تایوان محسوب می شود و مردم تایوان در بحث انتخاب دین کاملا آزاد هستند. با تمام این تفاسیر عموم مردم تایوان دین ترکیبی از بودیسم و تائوئیسم را که در کل جهان با نام بینی کنفوسیوس شناخته می شود را پذیرفته اند. جالب است بدانیم به طور مثال در هر کیلومتر از مساحت تایوان یک معبد و یا کلیسا وجود دارد که این موضوع نشان دهنده تراکم بالای عبادتگاه در این منطقه شناخته می شود. براساس گزارشات کشور تایوان مذهبی ترین کشور چینی زبان محسوب می شود.

عموم مردم کشور تایوان به زبان ماندارین سخن می گویند که به عنوان یکی از گروه ها و شاخه های زبان چینی برشمرده می شود. ماندارین بزرگترین گروه از گویش زبان چینی محسوب می شود که اغلب مردم تایوان به این زبان سخن می گویند و به طور کلی در زبان انگلیسی ماندارین به معنای معیار و یا چینی پکنی است. لازم به ذکر بگوییم این زبان را می توان علاوه بر جمهوری چین در سنگاپور نیز مشاهده کرد.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم تایوان

مهم ترین موضوعی که در هنگام سفر به تایوان حائز اهمیت است؛ آگاهی در مورد فرهنگ و آداب رسوم این کشور می باشد. در خصوص فرهنگ کشور تایوان باید بگوییم که فرهنگ تایوان را می توان مانند دیگر فرهنگ های آسیایی سنتی دانست. در اغلب خانواده های تایوان مرد سالاری و یا پدر سالاری وجود دارد و پدر به عنوان رکن اصلی خانواده محسوب می شود. خانواده در تایوان به عنوان مرکز فعالیت های فرهنگی و پرورش بچه ها شناخته می شود. فرهنگ تایوان رابطه نزدیکی با فرهنگ ژاپن و چین دارد و اغلب مراسم های مهم ژاپنی و چینی در این ناحیه نیز مشاهده می شود. عموم تایوانی ها به فرهنگ و آداب و رسوم خود اهمیت می دهند و علاقه مند هستند تا آن را به مردم جهان معرفی کنند.

گرچه در گذشته حضور خانم ها در فضای جامعه تایوان مناسب نبود؛ اما با مدرنیزاسیون خانواده ها و شکاف نسل ها این مشکل تا حد قابل توجهی حل شده و امروز ما در میان جوامع تایوانی شاهد حضور زن ها در ادارات مختلف هستیم. لازم به ذکر است که بگوییم مدرنیزاسیون خانواده ها به معنای عدم مشورت و جدایی در میان افراد خانواده نیست بلکه هنوز هم فرزندان یک خانواده موظفند در خصوص اموری نظیر ازدواج با پدر خود مشورت کنند و کسب تکلیف کنند. در تایوان خانواده کانون وفاداری برشمرده می شود و فرهنگ هر شخص در کشور تایوان بر محور میزان تحصیل، شغل و اقتصاد خانواده ممکن است متفاوت است. در تایوان زنان به کودکان نزدیک ترند از این رو خانم ها سعی می کنند کودکان را علاقه مند به خواندن کتاب های متعدد کنند تا بتوانند کشور را از لحاظ علمی تحت تاثیر قرار دهند.

سفر به تایوان

غذا خوردن بخش مهمی از فرهنگ کشور تایوان است و تایوانی ها به غذاهای کشور خود افتخار می کنند. در خانه، وعده های غذایی خانواده را دور هم جمع می کند که این اتفاق سبب می شود تا زندگی خانواده های تایوانی دوام بیشتری نسبت به سایر جوامع داشته باشد. غذاهای تایوان یکی از بهترین غذاهای جهان محسوب می شود که دارای تنوع بالایی است.

شرکت مردم در رای گیری، کمپین ها، اعتراض ها و غیره در کنار دموکراتیک شدن کشور سبب شده تا رویداد های ملی این کشور تغییر کنند و هم اکنون ما در در تقویم کشور شاهد جشنواره نیمه پاییز، پیاده روی ملی زنان، جشنواره قایق اژدها و غیره باشیم.

اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد هنر در بین مردم کشور تایوان بنویسیم باید بدانیم که رقص، خوشنویسی ، نقاشی کلاسیک، اپرای سنتی چینی، مجسمه سازی، نمایش عروسکی، اشکال هنری تایوانی و غیره عضو جداناپذیر در خانواده های تایوانی است که عموما سعی می شود که از کودکی روی آن کار شود تا کودکان در بزرگسالی به یک هنر کاملا آگاه باشند.

دیدنی های تایوان

جزیره تایوان که در جنوب شرقی چین واقع شده است و از آن با عنوان کشور شلوغ و پر جنب و جوش و مملو از معابد قدیمی زیبا، موزه های خارق العاده و بازارهای شبانه پر جنب و جوش یاد می شود دارای دیدنی های زیادی است که در هنگام سفر به تایوان نباید از آن غافل شد. در ادامه بیشتر در مورد مکان های دیدنی تایوان صحبت می کنیم تا در هنگام سفر به تایوان از زیبا ترین و جذاب ترین آن ها بازدید کنید.

1-شهر Kaohsiung

Kaohsiung یک شهر شلوغ، سرشار از زندگی و انرژی که به عنوان یک مقصد گردشگری برای بازدیدکنندگان بین المللی محسوب می شود. در این شهر می توانید ترکیبی از فرهنگ، غذاهای لذیذ، آب و هوای عالی، مناظر زیبا و غیره را مشاهده کنید. هم چنین این کشور به عنوان قطب اقتصاد تایوان شناخته می شود.

2- Wulaidreamstime

Wulai واقع در جنوب شهر تایپه که محل زندگی مردم آتایال است؛ به دلیل چشمه های آب گرم در سراسر کشور تایوان شهرت دارد که همین عامل موجب معروفیت این منطقه در بین گردشگران داخلی و بین المللی شده است. ماهیگیری در رودخانه، غوطه ور شدن در چشمه های آبگرم، آشنایی با هنر و صنایع دستی بومی و غیره از دیگر زیبایی ها و جاذبه های این شهر است.

3- جزایر Kinmen

جزایر کینمن در بین تایوان و چین واقع شده که به دلیل محل نبرد بین ناسیونالیست ها و کمونیست ها در سال 1949 مشهور شد و امروزه به عنوان یک مقصد محبوب گردشگری از استقبال خوبی برخوردار است. جنگل های متعدد، باغ گل، معماری اصیل خانه ها، غذاهای محلی خوشمزه، ساختمان های تاریخی و غیره از جمله جاذبه های جزایر کینمن است.

4- پارک ملی کنتینگ

به اعتقاد بسیاری پارک ملی کنتینگ به عنوان قدیمی ترین پارک ملی کشور تایوان شناخته می شود که مناظر زیبا و جذابش در کنار آب و هوای گرمسیری و سواحل شگفت انگیزش چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند. اجرای موسیقی، بازدید از گیاهان و جانوران، غرق شدن در آفتاب و غیره از جمله جاذبه های این پارک محسوب می شود.

5- منطقه دیدنی ملی علیشان

منطقه دیدنی ملی علیشان نام منطقه ای بکر با آب و هوای کوهستانی و متشکل از بیست و پنج کوه است که ارتفاع آن ها به دو هزار متر یا بیشتر می رسد. کاوش در تپه ها، دره ها، آبشارها و جنگل ها از جمله زیبایی های این منطقه برشمرده می شود. هم چنین با پیاده روی در این ناحیه می توانید روستایی زیبا با ویرانه های از معبد شینتو مشاهده کنید. عالیشان یک نقطه مهم برای برداشت چای محسوب می شود.

6- لوکانگ

نام دومین شهر قدیمی کشور تایوان با غذاهای لذیذ محلی و معماری خیره کننده اش لوکانگ است که در شمال غربی این کشور واقع شده و در گذشته نه چندان دور به عنوان یک بندر و مرکز تجاری شناخته می شده اما امروزه جاذبه های تاریخی و وجود معابد باقی مانده از دویست سال قبل سبب شده تا این ناحیه به عنوان یک مرکز توریستی شناخته شود. اگر قصد سفر به تایوان و بازدید از لوکانگ را دارید به هیچ عنوان سرو کیک گل گاو زبان و پنکیک صدف را از دست ندهید.

 7- تاینان

تاینان یکی از این شهر باستانی تایلند است که ارزش یک بار دیدن را دارد. در این ناحیه می توانید به خوبی با فرهنگ و تاریخ تایلند آشنا شوید. چرا که این کشور مملو از معابد متفاوت است. شاید این خبر برای برخی از خرید دوستان جذاب باشد که بدانند در این شهر بازار های نیز شبانه وجود دارد.

8- پارک ملی تاروکو  

تاروکو نیز یکی دیگر از پارک های مشهور کشور تایوان است که به علت جای دادن رودخانه پر پیچ و خم در خود در کنار دره های شیب دار، کوه ها، آبشار ها و غیره بسیار جذاب است. قایقرانی در رودخانه، پیاده روی، حمام در آبشار های بایانگ، بازدید از غار پرستو ها، شرکت در جشنواره های موسیقی و غیره از جمله جاذبه های پارک ملی تاروکو محسوب می شود.

9- دریاچه خورشید ماه (Sun Moon)

دریاچه Sun Moon مشهور به دلپذیر ترین و بزرگترین دریاچه در کشور است، این دریاچه به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب در بین مردم محلی و خارجی ها است. تعداد زیادی هتل، استراحتگاه، رستوران، مغازه و بار های متعدد در امتداد ساحل این دریاچه وجود دارد. پیاده روی، قایقرانی در دریاچه، استفاده از تله کابین، بازدید از معابد و غیره از دیگر جاذبه های دیدنی این دریاچه است.

10- تاپیه

پایتخت تایوان یک مکان شگفت انگیز برای بازدید است، این شهر نه تنها قطب سیاسی و اقتصاد تایوان بلکه مرکز فرهنگی آن است، زیرا در این شهر شما شاهد صحنه های هنری و فرهنگی پر جنب و جوش خواهید بود. غذا های خوشمزه، معماری خیره کننده ساختمان ها، رستوران ها، مغازه ها و بارهای فوق العاده، باغ وحش، باغ گیاه شناسی، معبد شگفت انگیز هسینگ تیان کنگ و غیره از دیگر جاذبه های پایتخت کشور تایوان است.

آب و هوای تایوان

به طور کلی آب و هوای تایوان نیمه گرمسیری است، اما قسمت های جنوبی آن را می توان کاملا گرمسیری دانست. این ناحیه عموما تابستان های طولانی و گرم را تجربه می کند و در مقابل زمستان های کوتاه و معتدلی دارد. با توجه به وجود برف موجود در نواحی کوهستانی کشور تایوان می توان در تابستان تعدیل هوا را در برخی روز های گرم سال مشاهده کرد. هم چنین کشور تایوان از لحاظ بارندگی پربار است اما معمولا بیشترین بارش ها در ضلع شرقی جزیره و در کوه ها دیده می شود. البته میزان بارش سالانه تایوان وابسته به شرایط زمستان، الگوهای باد موسمی و غیره متغیر است. هم چنین لازم به ذکر است بگوییم در تایوان گردباد دیده نشده اما می توان در اواخر تابستان شاهد طوفان ها و سیل های مخرب بود.

اقتصاد تایوان

اقتصاد تایوان یک اقتصاد سرمایه داری بسیار توسعه یافته است که در آن اغلب شرکت های دولتی به طور خصوصی کار می کنند. این کشور از نظر اقتصادی رتبه هفتم را در آسیا دارد و جالب است بدانیم این کشور پیشرفته ترین سازنده میکروچیپ کامپیوتری در جهان است. بر اساس تحقیقات اقتصاد تایوان بر محور صادرات نیمه هادی ها، پتروشیمی ها، قطعات خودرو، اتومبیل، کشتی، تجهیزات ارتباطی بی سیم، نمایشگرهای صفحه تخت، فولاد، لوازم الکترونیکی، پلاستیک، کامپیوتر و غیره می گردد. هم چنین این کشور در بحث صادرات دارو، آهن و فولاد، سیمان، مواد نساجی، فرآوری غذایی و غیره سر آمد است. از جمله منابع طبیعی این کشور می توان به ذخایر کوچک زغال سنگ، گاز طبیعی، سنگ آهک، سنگ مرمر و آزبست اشاره کرد. هم چنین عموم کشاورزی این کشور نیز بر محورد کشت برنج، ذرت، سبزیجات ، میوه، چای در کنار گله های پرورش خوک، مرغ، گاو، صید ماهی می گردد.

نقشه تایوان

نقشه ای که در ادامه خواهید دید در واقع نقشه کشور تایوان محسوب می شود این کشور تقریبا دارای مساحتی مشابه با بلژیک است و این کشور از شمال با فلیپین همسایه است. تایوان که در گذشته آن را به نام فرموش خطاب می کردند در واقع شامل چندین جزیره کوچک پراکنده در سراسر دریای چین جنوبی تا جزایر اسپراتلی است؛ همانطور که مشاهده می کنید در نقشه ذیل شما کشور تایوان را مجموعه جزایری را مشاهده می کنید که در نزدیدکی کشور چین قرار دارند.

جمع بندی

آب و هوای تایوان در کنار جاذبه های دیدنی و شرایط زندگی و هزاران دلیل موجه عاملی تلقی می شود تا گردشگران کنجکاو یک بار بازدید از این کشور را تجربه کنند. آنچه که عموم آن ها را به سفر های بعدی مشتاق می کند، تنوع غذایی، شرایط آب و هوایی تایوان، جاذبه های گردشگری ، زندگی شبانه و غیره است.

کدخبر: 814685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟