شهری پر از مغزهای کوچک زنگ زده+عکس

شاید فکر کنید نگهداری مغز بیرون کشیده شده از جمجمه‌ی انسان‌ها فقط برای کارهای تحقیقاتی کاربرد دارد و البته دیدن مغز بیرون کشیده شده حتی کمی حال به هم زن است. اما موزه‌ای در هند وجود دارد که مغز بیماران کالبد شکافی شده را از سال ۱۹۷۰ تا به امروز جمع‌آوری و نگهداری می‌کند. اینجا یک موزه‌ی عمومی است و مردم می‌توانند در موزه مغز بنگلور، مغز انسان را به دست بگیرند و توضیحات کارشناسان درباره‌ی بخش‌های مختلف مغز را بشنوند.این مغزهای کامل یا تکه مغزهای بریده شده، از بیماران سرطانی، مبتلا به تروما، عفونت مغز یا افراد مبتلا به مشکلات مادرزادی که جان خود را از دست داد‌ه‌اند خارج شده‌ و بعد از قرار گرفتن در محلول فرمالین بسته‌بندی‌شان کرده‌اند. علاوه بر مغز، می‌توان برخی اندام‌های دیگر انسان مثل ریه، قلب، کبد یا اعصاب نخاعی را هم در این موزه تماشا کرد.

کلاس درس مغز انسان

وجه تمایز این موزه نسبت به موزه‌هایی که در لندن وجود دارد این است که، در اینجا خبری از تکه‌های بدن انسان‌ها و حیوانات که درون محفظه‌های شیشه‌ای پر از مایع نگهداری می‌شوند نیست و همه چیز متمرکز بر مغز است، درست مثل یک کلاس درس با کلی اطلاعات که راهنماها در اختیارتان قرار می‌دهند.

موزه مغز هند در انستیتو ملی مغز و عصب‌شناسی هند واقع شده است. خود انستیتو در سال ۱۸۴۷ بنیان‌گذاری شده و مرکز مهمی برای درمان و مطالعات مرتبط با مغز و بیماری‌های روانی در هند به شمار می‌رود.

موزه مغز در ابتدا بخشی از مرکز بود که در آن مغزها برای تحقیقات جمع می‌شدند اما از سال ۲۰۱۰ درهای آن برای بازدید عموم باز شد.توضیحات راهنمای موزه شامل داستان‌های ترسناک و حال و روز بیمارانی است که حالا مغزشان در موزه به نمایش گذاشته شده. در کنار مغزها، مواردی مثل چشم‌های بیمار، جنین‌های نرمال و غیر نرمال، مغز حیوانات و ... را هم می‌توان در موزه پیدا کرد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428279 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟