سرماخوردگی گربه ها چگونه است؟ راه های درمان خانگی

سرما خوردگی گربه ها یک بیماری شایع و گاهی کشنده در بین گربه سانان است.

به گزارش رکنا ، این بیماری علل مختلف ویروسی و یا میکروبی دارد که بر اساس عامل به وجود اورنده می تواند علایم متفاوتی نیز داشته باشد. از عوامل معمول سرماخوردگی می توان به دو ویروس کلسی ویروس یا هرپس ویروس اشاره کرد.عوامل دیگری مثل باکتری های بردتلا ،کلامیدیا ، پاستورلا ، مایکوپلاسما و یا ویروس ریوویروس نیز می توانند در ایجاد سرما خوردگی دخیل باشند.بیشتر این عوامل کم و بیش یک سری علایم بالینی مشترک نظیر بی اشتهایی ، ضعف، عطسه ،سرفه ، ترشحات شفاف تا چرکی از بینی و چشم، التهاب وقرمزی چشم و حتی کوچک و بسته شدن پلکها در موارد شدید ،زخم های زبان ، دهان و تورم غدد لنفاوی می توانند داشته باشند.

کاهش حس بویایی در گربه ای که سرما خورده

ایجاد عفونت ریه در اثر این بیماری به ندرت دیده می شود (مگر اینکه بیماری بسیار پیشرفت کرده باشد).اصولا نوع هرپس ویروس سرما خوردگی علامتش شدیدتر از نوع کلسی ویروس است .دوره بیماری هرپس ویروس حدود ۲-۴ هفته و کلسی ویروس ۱-۲ هفته به طول می انجامد. اغلب بچه گربه ها ی واکسینه نشده دچار این بیماری می شوند .ترشحات باعث بسته شدن بینی شده و حس بویایی را در گربه کاهش می دهند. چون بیشتر غذا خوردن گربه ها به واسطه تحریک بویایی است اختلال در بویایی در اثر بسته شدن بینی موجب بی اشتهایی و غذا نخوردن گربه می شود.

ضعف گربه سرماخورده با نخوردن آب و غذا

نخوردن آب و غذا باعث ضعف و ناتوانی گربه و در موارد شدید حتی مرگ (بیشتر بچه گربه ها) می شود.در گربه های بالغ هرپس ویروس می تواند باعث التهاب و تورم چشمها بدون ایجاد علایم دیگر سرما خوردگی شود.‌درمان سرماخوردگی گربه : اگر سرماخوردگی باعث شده باشد پلک‌های گربه به هم بچسبد، یک پنبه آغشته به آب ولرم، را روی چشم‌های گربه بمالید تا پلک‌ها از هم جدا شوند. سپس حتما گربه را نزد دامپزشک ببرید.

بیشتر گربه‌های سرماخورده بصورت سرپائی و بدون بستری شدن در کلینیک دامپزشکی با درمانهائی مانند آنتی‌بیوتیک خوراکی یا چشمی، داروهای ضد ویروس، تمیزکردن ترشحات چشم و بینی، استفاده از اشتهاآورها و غذاهای بودار، گرم و بخور آب درمان می‌شوند. توجه داشته باشید استفاده از قطره های چشمی حاوی کورتن مانند بتامتازون یا دگزامتازون توصیه نمی‌شود. به هیچ عنوان برای گربه از داروهای سرماخوردگی انسانی استفاده نکنید، زیرا حاوی استامینوفن هستند که برای گربه ها سمی و کشنده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟