دیده شدن پلنگ سیاه پس از 100 سال + عکس

پلنگ سیاه آفریقایی را مشاهده کنید.

به گزارش رکنا ، 100 سالی می‌شود که پلنگ سیاه در آفریقا دیده نشده است تا اینکه یک عکاس ، یک سال زمان گذاشته و کمین کرده است تا در نهایت در کنیا این عکس را به ثبت رسانده‌ است.

حقایقی درباره پلنگ سیاه

پلنگ سیاه (به انگلیسی: Black panther) به‌طور معمول به نوع سیاه‌چرده، هر یک از گونه‌های مختلف پلنگ یا جگوار اطلاق می‌شود. این گونه در آسیا و آفریقا در رده پلنگ‌ها و در قاره آمریکا در رده جگوارها قرار گرفته می‌شوند. پلنگ های سیاه اندازه ای به ۲,۵ و طول دم آنها به ۱۰۷ سانت رسیده. وزن آنها بین ۶۰ تا ۱۳۵ می باشد. پلنگ‌های سیاه دارای پاها، پنجه‌ها و آرواره‌های قوی می‌باشند.

در ادامه با حقایقی از جهان پلنگ ها آشنا می شویم، با ما همراه باشید.

۱۰. پوست سیاه پلنگ ها ژنتیکی است:

پلنگ سیاه

ملانیسم عنوان پدیده‌ای است که صرفاً به دلیل جهش ژنتیکی در مهره‌داران بروز می‌کند و براساس آن رنگدانه در بدن به حد افراط می‌رسد و پوست حیوان از رنگ طبیعی خود بسیار تیره‌تر دیده می‌شود.این حادثه ژنتیکی بیشتر در جنگل های پوشیده و با نور کم دیده می شود. پلنگ سیاه گونه ای از جگوار ها است که طی جهش ژنتیکی ملانیسم، به رنگ سیاه در آمده اند. جگوار های سیاه می توانند توله های سیاه یا لکه دار داشته باشند اما جگوار های معمولی تنها می توانند توله های لکه دار بدنیا بیاورند.

۹. پلنگ ها بومی سه قاره مختلف هستند:

پلنگ های سیاه بطور معمول در آفریقا و آسیا وجود دارند. آنها در مکانهایی با پوشش گیاهی انبوه مانند دامنه رشته کوه های آفریقا (به عنوان مثال کوه کنیا) و جنگل های گرمسیری در مناطقی از چین، نپال، سریلانکا، مالزی و اندونزی یافت می شوند.

پلنگ های سیاه

از طرفی دیگر، جگوار های سیاه، مناطق پست و مرطوب و همچنین جنگل های بارانی را ترجیح می دهند. آنها عمدتاً در آمریکای مرکزی و جنوبی و جنگل های آمازون یافت می شوند. پنتر ها زمانی در آمریکای شمالی نیز حضور داشتند، اما مدتهاست که دیگر در این قاره وجود ندارند، با این وجود منابع محلی، ادعای مشاهده این نوع از گربه سانان را دارند.

۸. شکارچی ای آرام و حرفه ای:

پلنگ سیاه آمریکای شمالی

پلنگ ها گوشتخوار هستند. بسته به جسه، سن و محل سکونت، غذای آنها شامل حیواناتی تظیر گوزن، تاپیر، گراز وحشی، خرگوش، پرنده ها و تمساح می باشد. یکی از بزرگ ترین عواملی که این پلنگ ها را از گربه های دیگر متمایز می کند، پنهان کاری آنهاست. پلنگ موجوی شب کار است بنابراین شب ها شکار می کند. بدن تیره پلنگ سیاه این امکان را به آن می دهد که بطور کامل با محیط اطراف خود استتار کند و به کمک بینایی و حس بویایی خود نیز، طعمه را پیدا می کند. پلنگ ها عموما روی زمین شکار می کنند اما به کمین بر روی درختان نیز معروف اند.

۷. پلنگ ها فوق العاده سریع و قوی هستند:

پلنگ سیاه در حال انقراض

علاوه بر توانایی استتار، پلنگ های می توانند با سرعت حداکثر ۳۵ مایل در ساعت (۵۸ کیلومتر در ساعت) بدوند که به آنها کمک می کند تا طعمه های سریعی مانند گوزن و آهو را شکار کنند. آنها همچنین فوق العاده چابک هستند و می توانند تا ۲۰ فوت نیز پرش کنند. یکی دیگر از منحصر به فرد ترین توانایی های پلنگ ها، توانایی صعود آنها است. از میان همه ی گربه سانان، این نوع از پلنگ ها، در کوهنوردی بهترین هستند.

۶. پلنگ ها فقط در فصل جفتگیری معاشرت می کنند:

2 پلنگ سیاه

پلنگ یک حیوان بسیار منزوی است و معمولاً تنها زندگی و شکار می کند، اما نه در فصل جفتگیری. هنگامی که پلنگ نر برای جفتگیری آماده می شود، پلنگ ماده رایحه ای را به یادگار می گذارد تا به پلنگ نر بفهماند که در کدام مکان قرار دارد. پس از جفت گیری ، دو پلنگ به ندرت بیشتر از چند روز در کنار یکدیگر می مانند. سن بلوغ جنسی پلنگ ماده معمولاً حدود دو سال است و اولین رابطه او نیز در ۲/۱ سالگی خواهد بود. پلنگ نر هم در دو سالگی قادر به جفتگیری است اما به دلیل رقابت شدید پلنگ های مسن تر، معمولا تا ۳ یا ۴ سالگی فرصت انجام این کار را ندارند.

۵. پلنگ ها سه ماهه باردار هستند:

پلنگ یک حیوان بسیار منزوی است

دوره بارداری پلنگ ماده تقریباً سه ماه به طول می‌انجامد و حیوان پس از این مدت در غار یا بین درخت‌ها یا زیر سایبان سنگ‌ها و صخره‌ها دو الی چهار بچه که ابتدا چشم‌هایشان جایی را نمی‌بیند به دنیا می‌آورد. توله‌های پلنگ از چهار ماهگی از شیر گرفته می‌شوند.بعد از ۲ الی ۳ ماه، توله ها شکار کردن را یاد می گیرند و در ۹ ماهگی قادر به شکار موجوداتی نظیر خرگوش و پرنده ها هستند.

۴. پلنگ ها در حال انقراض اند:

پلنگ

یکی از حقایق غم انگیز درباره پلنگ ها این است که این حیوانات، بسیار نادر و در حال انقراض هستند. جدای از مسائل ژنتیکی، زیستگاه این موجودات نیز در خطر است. در چند دهه اخیر، فعالیت های انسانی مانند جنگل زدایی صنعتی و افزایش مناطق شهری، وسعت قلمرو این موجودات وحشی را به شدت کاهش داده است. علاوه بر این شکار پلنگ ها برای خز آنها باعث کاهش چشمکیر تعداد آنها همراه با دیگر گربه سانان شده است. امروزه پلنگ ها آنقدر نادر و کمیاب شده اند که به ندرت می توان آنها را دید و به آنها لقب ارواح جنگل را داده اند.

۳. حقیقت پلنگ سیاه آمریکای شمالی:

پلنگ سیاه چیست

راز و رمز های عجیبی پیرامون پلنگ ها وجود دارد که می توان به داستان پلنگ های سیاه آمریکای شمالی اشاره کرد. تعداد زیادی از گردشگران و شکارچیان معتقدند که پلنگ های سیاه را در آمریکای شمالی دیده اند، با این وجود تاکنون از هیچ پلنگ سیاهی در این قاره عکسبرداری نشده و بطور رسمی وجود این حیوان در این قاره تایید نشده است. این اتفاق این حیوان را در آمریکای شمالی به یک موجود رازآلود تبدیل کرده است.

۲. پنتر ها شناگران بسیار خوبی هستند:

پلنگ سیاه کجاهاست

یکی از جالب ترین توانایی های پلنگ های سیاه، که آنها را از بقیه گربه سانان متمایز می کند، توانایی شنا کردن آنها است. پلنگ های سیاه و جگوار ها عاشق شنا هستند و زیستگاه آنان بیشتر در جنگل های پر آب و تالاب های باتلاقی است. بیشتر آنها بصورت تفریحی شنا می کنند و وقت خود را با خنک کردن و بازی در آب سپری می کنند، تعدادی نیز برای شکار موجودات رودخانه نظیر تمساح به آب می زنند.

۱. در اساطیر باستان، پلنگ چند رنگ بود:

پوست سیاه پلنگ ها

با جستجوی حقایق پلنگ ها در دوران باستان، می توان به مطالب جالب و ترسناکی از این جانور قدرتمند دست یافت. در افسانه های اروپایی پلنگ یک جانور با رنگ های مختلف بود که گوشت بسیاری از موجودات را می خورد و بر روی گوشت آنها جشن می گرفت و سپس در غاری می رفت و ۳ روز می خوابید. بعد از بیدار شدن همه حیوانات را به لانه خود می کشاند تا بازهم جشن بگیرند. در افسانه های اروپایی تنها حیوانی که می توانست با پلنگ ها رقابت کند، اژدها بود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 682870 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟