گرمایش جهانی عامل ذوب شدن سریع یخ های آلاسکا و گرین لند

بحران آب و هوایی به سرعت در حال گرم کردن قطب شمال است و اثرات آن به خوبی در آلاسکا و گرین لند احساس می شود.

شمالی ترین نقطه سیاره زمین سریع تر از هر منطقه دیگری در جهان در حال گرم شدن است. دلیل این گرمایش وجود یخ ها یا اثر بازخوردی است: با ذوب شدن یخ ها، زمین و دریای زیر آن در معرض نور خورشید قرار می گیرد که موجب می شود این گرمای جذب شده بازخورد پیدا کند و باز هم به گرمای بیشتر هوا بینجامد. این چرخه ای ناخوشایند است که در حال تغییر دادن محیط زیست قطب شمال است.

در آلاسکا این بحران در سال جاری موجب گرم ترین بهار به ثبت رسیده در این ایالت شده است. بالاآمدن کناره رودها و تشدید فرسایش در نتیجه ذوب شدن پرمافراست و یخ ها موجب شده که شهر آکیاک به یک جزیره تبدیل شود. سوزان ناتالی دانشمند مرکز تحقیقات وودز هول در ماساچوست به گاردین گفته است اتفاقی که در آکیاک در حال رخ دادن است، فقط یک شاخص از خطری است که بحران آب و هوایی متوجه آلاسکا می کند. ناتالی می گوید: «این تغییرات در آلاسکا واقعا در حال سرعت گرفتن هستند.»

ذوب شدن یخ ها باعث می شود که مردم خانه هایشان را از دست دهند. در شهرهایی چون آکیاک این اتفاق همین حال رخ داده است و ناتالی هشدار می دهد در نهایت کار به جایی خواهد رسید که ابعاد مشکل از توانایی های دولت آمریکا برای حل آن فراتر خواهد رفت.

ناتالی به گاردین گفته است: «این یک چالش واقعی است، چون در آمریکا سابقه مقابله با چنین مشکلی وجود ندارد و چهارچوب سیاسی لازم برای رسیدگی به آن نیز وجود ندارد. شمار کسانی که مجبور به جا به جا کردن محل زندگی خود هستند افزایش پیدا خواهد کرد، هزینه ها بالا می روند و بر زندگی و جنبه های فرهنگی زندگی مردم اثر خواهد گذاشت.»

در همین حال در گرین لند 45 درصد ورقه یخی پهناور این جزیره در حال ذوب شدن است، یعنی بسیار بیشتر از 10 درصدی که در حالت عادی در این موقع از سال ذوب می شد. در حالی که انتظار می رود بخش عمده ای از این یخ ها با تثبت دما بار دیگر یخ بزنند، اما احتمال اینکه به دلیل ذوب شدن زودهنگام یکپارچگی یخ در ماه های آینده از دست رود بیشتر می شود.

به گفته خاویر فتوایس یک محقق گرینلند در دانشگاه لیژ بلژیک، ذوب شدن بی سابقه یخ ها در ماه ژوئن و ترکیب آن با اثر بازخوردی، موجب سرعت رکورد شکن ذوب یخ ها خواهد شد.

فتوایس گفته است: «به دلیل انباشت کمتر از نرمال یخ در زمستان، مکان های عاری از یخ در این منطقه به دلیل اثر بازخوردی، خیلی زودتر از همیشه در معرض ذوب شدن شدید قرار گرفته اند. در نتیجه در ابتدای فصل ذوب یخ ها، با توجه به میزان انباشت یخ در امتداد ساحل غربی، هم اکنون شرایط لازم برای شکسته شدن رکورد ذوب یخ ها وجود دارد.»

به نوشته ارتر ذوب یخ ها می تواند به تکرار وضعیت ترسناکی بینجامد که حدود یک دهه بود در قطب شمال دیده نشده بود: «اگر ما شاهد ذوب یخ ها همانند جولای سال 2012 باشیم که کل سطح این ورقه یخی بی ثبات شده بود، ممکن است این اتفاق دوباره رخ دهد. اما امسال ماه ژوئن نگران کننده ای برای این ورقه یخی است، چرا که اگر به کلی ذوب شود می تواند باعث بالا آمدن سطح دریا تا چند متر شود.»

ریچ تومن متخصص مرکز ارزیابی و سیاستگذاری های آب و هوایی آلاسکا به کانال خبری کی تی یو یو گفته است که مشکل فقط این نیست:«نکته واقعا مهم این است که اگر وضعیت به همین صورت پیش برود، تا اواخر سپتامبر تا صدها کیلومتری آلاسکا هیچ یخ دریایی وجود نخواهد داشت.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 482755 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟