حرکت کوه یخی باعث تخلیه دهکده ای در گرینلند شد

نگرانی از ریزش یک کوه یخ که می‌تواند به وقوع سونامی در سواحل دهکده‌ی نزدیک به آن منجر شود، مقام‌های گرینلند را وادار کرده که بخشی از این دهکده را تخلیه کنند.

 دستور تخلیه بخش‌هایی از این دهکده پس از آن صادر شد که این کوه یخ عظیم کم‌کم به سوی دهکده حرکت کرد.

مقام‌های محلی می‌گویند که تاکنون کوه یخی به این بزرگی ندیده بودند. با وجود این گفته شده کوه یخ پس از نزدیک شدن به سواحل دهکده طی چند روز اخیر از شب گذشته متوقف شده و هنوز با خشکی فاصله دارد هر چند اگر بخش‌هایی از آن فرو ریزد ممکن است امواج حاصل از آن سونامی را به دهکده بیاورد.

تابستان سال گذشته، امواجی که در پی یک زمین لرزه اوج گرفته بودند با تخریب چند خانه در شمال غرب گرینلند جان چهار نفر را گرفتند.

اکنون خبرگزاری دانمارکی "ریتزاو" گزارش کرده که با نزدیک شدن این کوه یخ به سواحل دهکده، ۱۶۹ نفر از ساکنان خانه‌های ساحلی تخلیه و به اماکن امن منتقل شده‌اند.

آن طور که در تصاویر هم دیده می‌شود روی دیواره‌های این کوه یخ ترک‌هایی پدید آمده که باعث نگرانی مقام‌ها از ریزش قریب‌الوقوع آنها شده است.

برخی از هواشناسان می‌گویند: وقایعی چون این در حوالی قطب شمال در پی افزایش گرمای زمین فراوان‌تر شده و احتمال پدید آمدن سونامی‌ را افزایش داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در ماه ژوئن گذشته دانشمندان دانشگاه نیویورک آمریکا ویدئویی را منتشر کردند که در آن ترک خوردن و تکه تکه شدن یک کوه یخ بزرگ در شرق گرینلند دیده می‌شد.

 

 

کدخبر: 398237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟