تا سال 2075 لایه اوزون ترمیم می شود

در سال های اخیر دیگر چیز زیادی در مورد لایه اوزون شنیده نمی شود اما در دهه های 70 و 80 قرن بیستم یک سوراخ بسیار بزرگ در اثر آزاد شدن کلوروفلوئوروکربن ها که موادی خطرناک بوده و در اسپری ها، سیستم های تهویه و یخچال های تولید می شد ایجاد شده بود.

این اتفاق چنان سریع رخ داده و باعث آسیب دیدن لایه اوزون شد که به نظر می رسید به زودی نسل بشر به خطر خواهد افتاد. اگر این سوراخ بزرگ تر می شد اشعه های فرابنفش خورشید بیش از پیش وارد زمین شده و انسان ها زنده زنده کباب می شدند. اما خوشبختانه به محض این که دانشمندان علت این واقعه را کشف کردند گام های مهم و زیادی برای کاهش استفاده از این مواد شیمایی مضر برداشته شد.

از آن زمان تاکنون لایه اوزون به کندی اما به صورت مداوم در حال ترمیم خود بوده است. در سال 2014 گروهی از دانشمندان وابسته به سازمان ملل اعلام کردند که قطر لایه اوزون نسبت به گذشته افزایش محسوسی یافته است و هر چند این فرآیند به کندی صورت می گیرد اما تا سال 2075 تمام سوراخ ایجاد شده در لایه اوزون که روی جنوبگان قرار دارد ترمیم خواهد شد. قبلا مساحت این سوراخ 30 میلیون کیلومتر مریع بود که اکنون به 20 میلیون متر مربع کاهش یافته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 337825 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟