بهترین راه مبارزه با افکار منفی و مزاحم چیست؟

احساسات ما توسط افکار ما تولید یا برانگیخته می‌شوند. به همین دلیل است که اتفاقات مشترک در میان انسانها، احساسات متفاوتی تولید می‌کنند. افراد مختلف، افکار، اعتقادات و باورهای متفاوت دارند که همین‌ها باعث احساسات مختلف در آنها می‌شود.

به گزارش رکنا ، اگر شما احساسات خود را بدون توجه به افکار، عقاید و برداشتهایتان، تنها به عوامل خارج از کنترل خود نسبت دهید؛ به این نتیجه می‌رسید که قربانی هستید و کاری از دست شما ساخته نیست! زیرا همیشه عواملی در جهان وجود دارند که می‌توانند احساسات شما را کنترل کنند.

برای اینکه به تغییر خودتان کمک کنید؛ تغییرات خود را وابسته به عوامل بیرونی نکنید! رسیدن به این دیدگاه مستقل، می‌تواند نقطه آغاز تغییرات شما باشد. باور کنید که تا خود نخواهید کسی نمی‌تواند به جای شما فکر کند یا شما را کنترل کند که چگونه فکر کنید! این برداشت شما از رویدادهاست که بیشتر و عمیق‌تر شما را ناراحت می‌کند؛ نه واقعا خود رویدادها.

باور موثر در نجات یافتن از افکار منفی

رویدادها ممکن است ما را ناراحت کنند اما چقدر، چه اندازه و تا کجا !؟ ما نمی‌خواهیم احساسات و افکار بد خود را انکار کنیم اما باور به اینکه من مالک افکار و احساساتم هستم؛ می‌تواند من را از افتادن به حلقه باطل احساس قربانی نجات دهد

برای اینکه به این نتیجه برسید که این من هستم که با برداشت خود، باعث می‌شوم احساسات خاصی در من تشدید و تکرار شود یا به وجود بیاید؛ لازم است روزانه احساسات خود را در دفتری بنویسید و بررسی کنید زمانی که مثلاً ناراحت، عصبانی یا نگران هستید؛ چه افکاری در شما تولید شده است؛ به چه فکر کرده‌اید و چه فکری در مورد خود داشته‌اید؟

به احساساتی که شدید و طولانی مدت در شما وجود دارند توجه کنید. چقدر در اثر عوامل تحت کنترل شما رخ داده‌اند؟ چقدر شما در تکرار و تشدید آنها نقش دارید؟

نگرانی‌های ما ناشی از چیست؟

اکثر نگرانی‌ها، ناراحتی‌ها و ناخشنودی‌های شما همیشه با حذف یا تغییر دیگران از بین نمی‌روند بلکه ناشی از تفکرات غیرمنطقی، باورهای غلط و عدم پذیرش واقعیت در شما هستند که باید آنها را تغییر دهید یا اصلاح کنید. پس ابتدا باید متوجه احساسات و منشاء افکار خود باشید و بعد دوباره مسئله خود را تعریف کنید.

وقتی شدیداً ناراحت هستید افکارتان به نظر خودتان منطقی‌ست و به خودتان حق می‌دهید که نگران، ناراحت یا افسرده باشید. اما اگر افکار خود را مورد سوال و راستی‌آزمایی قرار دهید؛ احساساتتان نیز تغییر می‌کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 695709 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟