کودکان 2 تا 3 ساله خود را برای نوزاد تازه‌وارد آماده کنید

کودک شما که در سن 2 یا 3 سالگی قرار دارد هنوز تصور می‌کند که دنیا تنها دور او می‌چرخد و هرگز دوست ندارد که آن را با کسی قسمت کند.

به گزارش رکنا ، مسائل بسیار زیادی وجود دارد که شما باید نسبت به آنها آگاهی کافی داشته باشید. زیرا شما به جای یک فرزند دو فرزند دارید.

قبل از اینکه به کودک خود بگویید که یک مهمان در راه است

تصور کودک از یک خانواده تنها پدر، مادر و خود او است بنابراین او را آگاه کنید که خانواده به معنی پدر، مادر و فرزندان است.

ـ اگر جایی مشاهده کردید که خواهر و برادر و یا دو برادر و خواهر با یکدیگر در حال بازی هستند در مورد آنها صحبت کنید و توضیح دهید که چه‌قدر خوب خواهد شد که او کسی را داشته باشد تا شادی‌هایش را با او تقسیم کند و بتواند با او بازی کند.

ـ دوستانی را که تازه صاحب فرزند شده‌اند، به خانه‌تان دعوت کنید و از فرزندتان بخواهید تا دست نوزاد را نوازش کند.

بیش از حد نسبت به نوزاد مهمان در خانه‌تان علاقه و توجه نشان ندهید زیرا هنوز کودک شما باید بداند که مرکز تمام توجه‌ها و محبت‌های شما است.

ـ داستان‌هایی برای او تعریف کنید و یا کتاب‌هایی برای او بخوانید که در مورد کودک و خواهر و یا برادر تازه‌واردش گفته شده است.

ـ یک عروسک با لوازم مورد نیاز یک نوزاد مانند پستانک،‌رختخواب بچه و غیره برای او بخرید تا بتواند با آنها بازی کند

ـ او را تشویق کنید تا بتواند یک‌سری از کارهایش را به تنهایی انجام دهد. به عنوان مثال بستن بند کفش، پیدا کردن اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش از جعبه اسباب‌بازی جمع‌کردن لباس‌ها و یا آویزان کردن لباس به گیره‌ای که پایین و نزدیک به زمین نصب شده است. زیرا ممکن است که در آینده این توانایی‌های او به شما کمک کند.

ـ زمان‌های مشخصی را برای بازی کردن و سرگرمی او در خانه تعیین کنید. زمانی برای خواندن کتاب داستان یا تماشاکردن تلویزیون مشخص کنید و حتماً این کارها را در کنار یکدیگر و با هم انجام دهید. با این روش شما در آینده وقت خواهید داشت که به نوزادتان شیر بدهید و مطمئن هستید که کودک شما مشغول انجام کارها و یا بازی‌های خطرناک نیست.

به کودکتان بگویید

هنگامی که در 5 یا 6 ماهگی دوران بارداری قرار دارید بهترین زمان است که کودک خود را از ورود مهمان جدید آگاه کنید. زیرا در این زمان ظاهر شما کاملاً مشخص است که باردار هستید و همین مسئله به کودک کمک می‌کند تا بهتر درک کند که یک خواهر و یا برادر در راه است و در درون شکم شما در حال رشد کردن است. یک زمان مناسب را برای گفتن به او پیدا کنید و خودتان را برای هرگونه واکنشی آماده کنید.

هیجانات:

کودکانی که کمی بزرگ‌تر از دو یا سه سال هستند ممکن است برای داشتن یک خواهر و یا برادر علاقه نشان دهند و همچنین دوست دارند تا برای نگهداری نوزاد تازه به مادر و یا پدر کمک کنند. اما با حفظ تعادل سعی کنید به او اجازه دهید و کمک کنید تا از خواهر و یا برادر خود مراقبت کند.

غم و اندوه:

کودک شما ممکن است به دلیل حضور نوزاد تازه‌وارد احساس ناامنی بکند و حس کند که موقعیتش تهدید شده است. اما او را مطمئن کنید که دوستش دارید و همیشه‌این‌طور خواهدبود.

راجع به نوزاد صحبت کنید

کودک شما هزاران سؤال راجع به نوزاد تازه‌وارد دارد. اگر او از شما سؤال کرد که نوزاد چگونه داخل شکم شما رفته است،‌یک جواب ساده و کوتاه به او بدهید. مثلاً «یک دانه خوردم وقتی رفت توی شکمم و تبدیل شد به این کوچولو!» زیرا کودکان در این سن احتیاج به دانستن واقعیت‌های زندگی ندارند. کودک شما ممکن است نسبت به برآمدگی شکم شما کنجکاوی کند. در مورد آن با او صحبت کنید و به او اجازه دهید شکم شما را لمس کند و شاید متوجه شود که نوزاد در حال لگد زدن است.

در مورد جنسیت نوزاد با او صحبت کنید و در مورد اسم آینده‌اش از او نظر بخواهید و اجازه دهید اسم نوزاد را او انتخاب کند. تمام این مسائل باعث می‌شود که او با این موضوع درگیر شود. هیچ‌گاه به او نگویید که قرار است برای او یک همبازی بیاید زیرا تا ماه‌ها او نمی‌تواند با تازه‌وارد بازی کند. به او بگویید که آنها چه‌قدر احتیاج به کمک دارند و ممکن است لحاف و لباس‌هایشان را خیس کنند.

هنگام تولد نوزاد

در مورد اینکه در زمان تولد نوزاد، کودکتان کجا باید باشد و یا برود از قبل فکر کنید. اگر قرار است نزد پدربزرگ و مادربزرگ،‌دوستان و یا اقوام نگهداری شود، اجازه دهید که او خود این انتخاب را انجام دهد. برای او توضیح دهید که در روز تولد نوزاد، او نمی‌تواند حضور داشته باشد و در بیمارستان این اجازه را به او نمی‌دهند.

جلوگیری از حس حسادت

کودک 2 یا سه ساله شما نسبت به نوزاد جدید احساس حسادت می‌کند و به هیچ‌عنوان دوست ندارد که شما را با او تقسیم کند زیرا دوست دارد شما تنها مال او باشید.

ـ زمانی را برای بازی کردن و صحبت کردن با او اختصاص دهید و بهترین زمان وقتی است که نوزاد شما خواب است حتی اگر تنها چند دقیقه بیشتر طول نکشد.

ـ شاید کودک تان از شما بخواهد که کهنه او را عوض کند و یا اینکه در تختخواب او بخوابد. به او اجازه دهید که این کار را بکند در این لحظه او احتیاج دارد بداند که او می‌تواند اگر تنها بخواهد او می‌تواند کرم بعد از حمام را به بدن نوزاد بمالد. یا اینکه لباس‌های تمیز را برای تعویض کردن از کمد بیاورد.

ـ بعد از گذشت چهارده روز اول،‌شما باید دوباره فعالیت‌هایتان را با کودکان از سر بگیرید. به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نوزاد را مانعی برای انجام این فعالیت‌ها قرار ندهید. به عنوان مثال برای پارک رفتن و غیره. زیرا این مسئله باعث رنجش کودک شما می‌شود. هیچ‌گاه از جملات منفی استفاده نکنید و به جای آنکه بگویید من نمی‌توانم بهتر است بگویید هر وقت شیر دادن به کوچولو تمام شد، بعداً می‌رویم و یا بعداً این کار را انجام می‌دهیم.

ـ‌ اگر کودک شما نشانه‌هایی از حسادت را بروز داد،‌عصبانی نشوید. زیرا باعث می‌شود که او احساس کند شما نوزاد تازه‌وارد را بیشتر از او دوست دارید.

پنج روش ساده برای معرفی کردن نوزاد جدید

1ـ هنگامی که برای اولین بار به دیدن شما می‌آید بعد از تولد نوزاد،‌سعی کنید زمانی نباشد که نوزاد حریصانه در حال خوردن شیر است.

2ـ‌او را به گرمی در آغوش بگیرید و به او توجه کنید.

3ـ یک کادو تهیه کنید و در تختخواب او قرار دهید و به او بگویید این هدیه‌ای از طرف خواهر یا برادر تازه‌واردت است. این کار باعث می‌شود که آغاز این ارتباط آغازی خوب و زیبا باشد.

4ـ سعی کنید در مقابل او به نوزاد زیاد توجه نکنید و به او شیر ندهید.

5ـ از مهمان‌ها و ملاقات‌کننده‌ها بخواهید تا قبل از اینکه به نوزاد بپردازند چند دقیقه‌ای را با کودک شما صحبت و یا بازی کنند. به این ترتیب او دیگر از آمدن ملاقات‌کننده‌ها ناراحت نمی‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 651179 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟