کودک بدخواب دارید این مطلب را بخوانید

مشکل خواب کودکان تان را با این راه حل ها می توانید رفع کنید.

به گزارش رکنا ، با چهار خانواده که کودکانشان زبان خوابیدن را برای آنها تبدیل به یک کابوس کرده‌اند ‌صحبت کرده‌ایم. نتایج را مطالعه کنید و سپس این استراتژی‌ها را برای فرزند خود استفاده کنید. البته اگر او با خوابیدن مشکل دارد.

کودکان بسیار حساس

«جاستین ریگبی» 19 ماهه است. او برای اینکه بخوابد،‌احتیاج به محیطی کاملاً آرام و بدون سروصدا دارد. هنگامی که از خواب می‌پرد، آن‌قدر گریه می‌کند تا کسی بیاید او را بلند کند و اگر او را به حال خود رها کنند آن‌قدر گریه می‌کند تا به حالت تهوع می‌افتد.

چرا این اتفاق پیش می‌آید: یک مشاور والدین در این مورد می‌گوید: بعضی از کودکان برای خوابیدن تنها به سکوت احتیاج دارند و البته این مسئله ارتباط مستقیم با خلق و خوی کودک دارد.

راه‌حل‌ها: برای اینکه این عادت او ترک شود بهتر است یک وسیله مانند فن همیشه روشن باشد و برای استفراغ کردن و حالت تهوع «جاستین» بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و اگر او استفراغ کرد سریع لباس‌ او را تعویض کنید. خودش را تمیز کنید و به تختخوابش برگردانید.

نتیجه: استفاده از وسیله مانند فن باعث می‌شود صدایی مداوم در فضا باشد و کوچک‌ترین صدا او را بیدار نکند. حتی می‌توانید تلویزیون را با صدای کم روشن نگه دارید تا او به فضایی که در آن صدا باشد عادت کند. با این روش مادر می‌تواند کارهای خانه را به راحتی بدون اینکه نگران ایجاد سرو صدا باشد انجام دهد. در مورد استفراغ کردن کودک هیچ جای نگرانی نیست زیرا به مرور زمان وقتی که او کمی بزرگ‌تر شد ‌این شکل خودبه‌خود حل خواهدشد.

کودکانی که خیلی زود از خواب بیدار می‌شوند

«کیت‌میلر» 21 ماهه هر روز صبح ساعت 5 از خواب بیدار می‌شود.

چرا این اتفاق پیش می‌آید: اگرچه یک کودک 20 ماهه باید طول روز کلاً 10 تا 12 ساعت بخوابد اما این مسئله در کودکان متفاوت با یکدیگر فرق دارد. این تصور که اگر از خواب بیدار شود به او غذا یا شیر داده می‌شود باعث می‌شود که او تشویق شود صبح‌ها زودتر بیدار شود این مسئله یکی از عمده‌ترین دلایل برای کودکانی است که زود از خواب بیدار می‌شوند البته باید گفت که دلایل دیگری نیز وجود دارد.

راه‌حل‌ها: چرت زدن‌های کوتاه مدت یک تا دو ساله می‌تواند به او کمک کند زیرا او احتمالاً می‌تواند این زمان‌ها را به صبح منتقل کند و خوابی طولانی‌تر در صبح داشته باشد و روش دیگری که وجود دارد این است که زمان شیردادن به او را ساعت 7 صبح انتخاب کنید و قبل از آن هنگامی که بیدار شد تنها به او آب بدهید.

نتیجه: آب دادن به او یک راهکار بسیار جالب است. مادر کیت می‌گوید:‌قبلاً هنگامی که او از خواب بیدار می‌شد،‌او را به اتاق خواب بیرون می‌بردیم و به او شیر می‌دادیم اما الان او را در رختخواب نگه می‌داریم و تنها به او اجازه می‌دهیم کمی آب بخورد. و واقعاً این کار به ما کمک کرده است.

کودکانی که از خوابیدن در تختخوابشان امتناع می کنند

«رایان مویلا» 14 ماهه است. هنگامی که او را در تختخوابش می‌گذاریم شروع می‌کند به جیغ کشیدن و هنگامی که در اتاق نشیمن روی زمین است خیلی راحت به خواب می‌رود سپس باید او را به تختخوابش ببریم و همچنین او در طول شب سه یا چهار بار از خواب می‌پرد.

چرا این اتفاق پیش می‌آید: کودکان یک ساله اغلب با مسئله تنهایی و جدا ماندن از افراد خانواده به شدت تنفر دارند و هرگز دوست ندارند که تنها بمانند.

راه‌حل‌ها: اولین قدم این است که تختخواب و محیط اتاق را بسیار راحت، آرام و زیبا درست کنید. در طول روز در حالی که تعدادی از اسباب‌بازی‌هایی را که او دوست دارد در تختخوابش قرار می‌دهید به او اجازه دهید تا در تختخواب با آنها بازی کند البته شما نیز در تمام این مدت در کنار او باشید و برایش شعر و آوازهای شاد بخوانید و در بعضی مواقع با او همبازی شوید.

نتیجه: مادر رایان می‌گوید:‌ با انجام این کار او الان راحت‌تر در تختخواب می‌ماند و هنگامی که از خواب بیدار می‌شود عروسک‌هایش را در بغل می‌گیرد و خودش به تنهایی دوباره به خواب می‌رود و احتیاج نیست که من در کنار او باشم.

کودکانی که فقط مادر باید کارهایشان را انجام دهد

«بنجامین نویس» 16ماهه است. او تنها اجازه می‌دهد مادر او را به تختخواب ببرد و باید تا زمانی که می‌خواهد بخوابد ‌در کنار او بماند.

چرا این اتفاق پیش می‌آید؟ این مسئله بسیار عادی است. کودکان یک تا دو ساله اغلب به یکی از والدین، پدر یا مادر وابستگی بیشتری پیدا می‌کنند و هرچه بزرگ‌تر شوند این وابستگی به یک فرد کمتر می‌شود.

راه‌حل‌ها: بنجامین باید یاد بگیرد که خودش به تنهایی بخوابد. مادر باید به تدریج فاصله خود را از تختخواب بنجامین دورتر کند و در نهایت جایی باشد که او مادر را نبیند و تنها گاهی اوقات بگوید که من هستم تو بخواب! و کار دیگری که باید انجام دهد این است که پدر را نیز در امر خوابیدن کودک شریک کند. برای دفعات اول تنها کافی است پدر نیز در اتاق در کنار مادر در تختخواب کودک حضور داشته باشد و به تدریج در بعضی از کارها به مادر کمک کند به عنوان مثال لباس خواب کودک را پدر به تنش کند.

نتیجه: تنها چند روز طول کشید تا مادر توانست از مسئولیت‌های سنگین کمی شانه خالی کند. مادر بنجامین می‌گوید: باورم نمی‌شود او دیگر به سختگیری قبل نیست. ابتدا پدرش برایش کتاب داستان می‌خواند و سپس با یکدیگر اتاق را ترک می‌کردیم. بعد از مدتی پدرش می‌تواند تمام کارهای او را انجام دهد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مترجم: پیام شاطرانی

کدخبر: 650379 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟