بررسی 2 کودک با اختلاف سنی کم

کودکانی که فاصله سنی آنها کم است و در فاصله سنی کم از یکدیگر به دنیا می‌آیند اغلب بصورت دو دوست و یار بزرگ می‌شوند. حتی زمانی که با یکدیگر دعوا می‌کنند، انگیزه بیشتری دارند تا مشکلاتشان را حل کنند زیرا می‌دانند که تنها همبازی او خواهر یا برادرش خواهدبود.

به گزارش رکنا ، کودکان زیر دو سال همچنین نسبت به نوزاد تازه به دنیا آمده احساس حسادت کمتری می‌کنند زیرا هنوز به اندازه کافی از تغییراتی که در وضعیت زندگی و خانواده پیش خواهد آمد آگاهی ندارند.

ـ سرگرم کردن و مشغول کردن آنها بسیار راحت‌تر است زیرا لازم نیست برای یکی داستان شب‌بخیر ماه کوچولو را بخوانید و برای دیگری هری‌پاتر را. با یکی عروسک‌بازی کنید و با دیگری پازل درست کنید.

ـ داشتن دو کودک در فاصله دو سال حتی به رابطه پدر و مادر نیز کمک می‌کند. زیرا هنگامی که شما تنها یک کودک دارید تمام وقت مادر با او پر می‌شود و پدر کلاً خود را کنار می‌کشد، اما وقتی سروکله دومی پیدا می‌شود پدر خانواده به یکباره وارد صحنه می‌شود و می‌داند که او نیز باید کمک کند زیرا بدون کمک او کارها به خوبی پیش نمی‌رود و در اینجا مادر به‌واقع دست تنها است بدین ترتیب هر دو پدر و مادر در کنار هم به مراقبت از کودکانشان می‌پردازند.

ـ اگر شما می‌خواهید تمام مدت در خانه بمانید و صبر کنید تا کودکانتان به سن پیش‌دبستانی برسند قبل از اینکه به سرکارتان برگردید، شما نباید کارتان را برای مدت طولانی به حالت تعلیق دربیاورید. البته شکی نیست داشتن دو کودک پشت سر هم باعث می‌شود که از نظر فیزیکی دچار فرسودگی و ناتوانی شوید بویژه که آنها هنوز به سنی نرسیده‌اند که بتوان با صحبت کردن آنها را قانع کرد و یا از کاری نهی کرد و اگر شما در شرایطی باشید که افراد فامیل و یا دوستانتان نباشند که به شما کمک کنند،‌کارها برایتان دشوارتر خواهدشد.

مسئله دیگر این است که شما باید مطمئن باشید که از نظر هزینه‌های آنها می‌توانید از عهده آن بربیایید زیرا داشتن دو کودک با فاصله سنی کم بسیار پرخرج و پرهزینه است. به علاوه اینکه در بعضی شرایط مادر خانواده مجبور است برای نگهداری دو کودک خود از شغلش دست بکشد.

فاصله سنی بین سه تا چهار سال

کودک سه یا چهارساله شما مدت زمان طولانی را بدون اینکه کسی مزاحم باشد تمام توجهات را به خود جلب کرده است و الان وقت این است که او به پیش‌دبستانی یا مهدکودک برود و شما وقت کافی خواهید داشت تا از تازه‌وارد مراقبت کنید.

تفاوت سنی به اندازه کافی کم است که آنها بتوانند بازی‌ها و فعالیت‌هایی را پیدا کنند که هر دو از بازی کردن لذت ببرند. یک کودک سه ساله با علاقه و اشتیاق خواهر یا برادر خود را به عروسک‌ها معرفی می‌کند و در این بین او نیز از این کار لذت می‌برد و یک خواهر یا برادر دو و پنج ساله می‌توانند با یکدیگر شروع به ساختن برج و قلعه مشغول شوند.

ـ سه سال صبر به شما این زمان را می‌دهد تا خود را جمع و جور کنید و از نظر جسمی و فکری قوای تحلیل رفته خود را بازیابید.

اما خواهرو برادرها ممکن است به دلیل اینکه می‌خواهند کاری را با یکدیگر انجام دهند دعوایشان بشود. اغلب دو کودکی که همسن و سال هستند هر دو دوست دارند که یک فیلم و یا کارتن را ببینند. اما اگر تفاوت سنی زیاد باشد،‌زور برادر یا خواهر بزرگ‌تر می‌چربد. اما هنگامی که فاصله آنها دو تا چهار سال است مجبور به یاری و همراهی می‌شود که اغلب آنها نمی‌خواهند انجام دهند.

به دلیل اینکه کودک سه ساله هنوز نمی‌تواند دوست و یا همراهی داشته باشد همچنین برای او منطبق شدن با نوزاد تازه‌وارد نیز بسیار سخت است به همین دلیل زمانی که کودک دوم هنوز خیلی کوچک است،‌تنها یار و رفیق او شما هستید و دوست دارد با شما بازی کند و یا پازل بسازد.

تفاوت سنی بیش از پنج سال

اگر شما خوش‌شانس باشید کودک اول شما در کارهای نوزاد دوم به شما کمک خواهدکرد.

همچنین به عنوان کسی که مشوق کودک دوم می‌شود برای مدل غذا خوردن می‌توانید از او کمک بگیرید و بدین ترتیب او با دیدن خواهر یا برادر بزرگ خود تشویق به خوردن می‌شود.

او همچنین در سال‌های آتی می‌تواند در نظارت بر خواهر یا برادر خود کمک کند و بدین ترتیب مسئولیتی از روی دوش پدر و مادر کم می‌شود.

البته این تفاوت سنی مشکلاتی را نیز فراهم می‌کند. به دلیل اینکه تفاوت سنی آنها زیاد است در حالی که شما مشغول خواندن کتاب داستان برای فرزند اول هستید فرزند دومتان را باید نگه دارید تا کتاب را پاره نکند.

برای شما نیز بسیار سخت خواهد بود که بعد از سروکله زدن با یک کودک پنج تا شش ساله دوباره به حالتی برگردید تا از یک نوزاد تازه‌به دنیا آمده و با مسائل و مشکلات او کنار بیایید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مهسا مقدمی

کدخبر: 650355 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟