دوران نامزدی چقدر باید طول بکشد؟

اما شاید اشتباه می‌گویند. دوره نامزدی ، شاید دوره شیرینی باشد اما قرار نیست در چنین روزهای شیرینی، از خطاها، کاستی‌ها و تفاوت‌های میان‌تان به‌سادگی عبور کنید.

به گزارش رکنا ، شما قرار است یک زندگی را بسازید. رابطه‌ای را بسازید که در شادی و غم، ثروت و فقر، سلامت و بیماری به آن پایبند می‌مانید. پس چشم‌هایتان را باز کنید. این ماه‌های پیش رو، ماه‌های آزمون کردن یک رابطه است.

چقدر باید صبر کرد؟

نمی‌توان درمورد دوره انتظار نامزدی، حکم کلی را صادر و همه را موظف به پیروی از آن کرد. روان‌شناسان می‌گویند دوران نامزدی، حداقل باید شش ماه به طول بینجامد و نباید هم آن‌قدر طولانی شود که رابطه‌تان را تهدید کند.

شش ماه تا یکی دو سال منتظر ماندن در دوره پیش از ازدواج و درنهایت دو سال انتظار برای ایجاد شناخت کامل و فراهم کردن مقدمات زندگی مشترک، به شما فرصت خوبی برای شناخت فرد مقابل‌تان و دنیایی می‌دهد که قرار است به آن وارد شوید. آنچه که در این بین اهمیت دارد، نه تعداد ماه‌های نامزدی، بلکه پاسخی است که به سوال‌های مطرح شده در این مطلب می‌دهید. پس تا جواب این سوال‌ها را پیدا نکرده‌اید، برای تشکیل خانواده اقدام نکنید.

فکر می‌کنید راه را اشتباه آمده‌اید؟

وارد شدن به دوره نامزدی، به معنای دادن پاسخ بله و شروع کردن رابطه‌ای همیشگی نیست. شما فقط به دوران شناخت وارد شده‌اید. دوره‌ای که قرار است در آن خودتان، همسر آینده‌تان و ترکیبی را که از رابطه شما و او ایجاد می‌شود، بشناسید. پس اگر در میانه این راه دچار ترس و تردید شدید، با خودتان و اطرافیان‌تان صادق باشید. صحبت کردن با نامزدتان و حتی مشورت گرفتن از یک روان‌شناس خانواده، به شما برای بهتر انتخاب کردن کمک می‌کند. یادتان نرود که گاهی پایان دادن به یک آشنایی، نه‌تنها به نفع خودتان است، بلکه می‌تواند از آسیب دیدن فرد مقابل‌تان در آینده هم پیشگیری کند.

می‌سوزید و می‌سازید؟

سوختن و ساختن، یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌هایی است که در حق شریک زندگی‌تان می‌کنید. شما در دوره نامزدی، فقط نباید برای شناختن او تلاش کنید، بلکه باید خودتان را هم به همسر آینده‌تان درست معرفی کنید. شما که هستید؟ چه نیازها و انتظاراتی دارید؟ درمورد رفتارهای او چه قضاوتی دارید؟ اطرافیانش را چطور ارزیابی می‌کنید؟ معرفی کردن درست خودتان به او، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوران آشنایی پیش از ازدواج است.

می‌خواهید با ازدواج خوتان را بازسازی کنید؟

نگاه شما به ازدواج، تاثیری انکارنکردنی بر آینده زندگی مشترک‌تان می‌گذارد. اگر در همین ماه‌های گذشته، تجربه شکست عاطفی، از دست دادن یک عزیز یا بحران جدی دیگری را داشته‌اید که بر آرامش یا سلامت روان‌تان تاثیر گذاشته، برای نشستن پای سفره عقد صبر کنید. ازدواج ممکن است به شما آرامش و احساس امنیت بدهد اما به هیچ‌وجه نباید آن را به چشم یک نجات‌دهنده نگاه کنید. ازدواج قرار نیست شما را از افسردگی رها کند یا این‌که سرپوشی روی غم‌هایتان باشد.

ابعاد مختلف زندگی او را می‌شناسید؟

شما او را دوست دارید و برای داشتن چنین حسی، به‌اندازه کافی دلیل هم دارید اما دوست‌داشتن حقیقی و با دلیل شما برای شروع یک زندگی کافی است؟ مسلما نه! قبل از تشکیل خانواده، باید ابعاد مختلف زندگی او را هم بشناسید. روابط خانوادگی و اقتضائات خاص آن، نوع رابطه‌اش با دوستانش، وضعیت کاری او و شرایطی که به زندگی‌اش تحمیل می‌کند و... را بشناسید و دوره نامزدی‌تان را فقط به معاشرت‌های دونفره محدود نکنید.

یادتان نرود که ازدواج تنها راهی برای همیشه زندگی کردن در کنار کسی نیست که دوستش دارید. ازدواج وارد شدن به مجموعه‌ای از روابط و درگیر شدن با مجموعه‌ای از موقعیت‌هاست. دوستان همسرتان، خانواده‌اش، نوع کار او و علایق شخصی‌اش، بخش‌های انکارنشدنی از این مجموعه هستند. شاید اختلاف فرهنگی شما با خانواده او یا داشتن دلایلی برای فاصله گرفتن از آن‌ها، به فروپاشی زندگی مشترک‌تان نینجامد اما قطعا تنش زیادی را به رابطه‌تان وارد کرده و آن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

منتظر تغییر هستید؟

همه آدم‌ها تغییر می‌کنند. به خودتان نگاه کنید! شما همان آدم دو سال پیش هستید؟ طبیعی است که در سال‌های بعد از ازدواج، ویژگی‌ها، نگرش، عادت‌ها و حتی سبک زندگی شما و همسرتان دچار تغییراتی شود اما یادتان نرود طی کردن روند طبیعی تغییر، با دگرگون شدن و زیرورو شدن مسیر زندگی متفاوت است. اگر شما امروز منتظر اتفاق افتادن تغییر ویژه‌ای در همسرتان هستید، باید بدانید که سرنوشت خوبی در انتظارتان نیست.

شما فکر می‌کنید از فردای ازدواج، او به شکل دیگری مسئولیت‌های شغلی‌اش را پیگیری می‌کند، با آدم‌های متفاوتی وارد ارتباط می‌شود و عادت‌ها و افکارش زیرورو می‌شوند؟ در اشتباهید. در بیشتر موارد، میزان این تغییرات آن‌قدر نیست که بتواند انتظار کسانی مثل شما را برآورده کند. حالا یک‌بار دیگر به این رابطه نگاه کنید. آیا حاضرید با او، همین‌طور که امروز هست، یک عمر زندگی کنید؟

حالا که جدی‌تر از قبل به ازدواج با او فکر می‌کنید، باید دوره نامزدی‌تان را طولانی‌تر کنید. آیا در یک سال پیش‌رویتان تغییراتی که انتظار داشته‌اید، اتفاق می‌افتند؟ آیا با وجود رخ ندادن این تغییرات، در این یک سال رابطه آرامی داشته‌اید و تصور می‌کنید که می‌توانید یک عمر را در کنار او، همین‌طور که هست بگذرانید؟

به هم می‌آیید؟

دوره نامزدی، خیلی چیزها را درمورد آینده این رابطه برایتان روشن می‌کند. اگر در ماه‌های پیش رو، از هیجان عاشقی کمی فاصله بگیرید و واقع‌بینانه به آنچه میان شما می‌گذرد نگاه کنید، به احتمال کمتری در ماه‌ها و سال‌های بعد از ازدواج درمورد درست بودن انتخاب‌تان تردید می‌کنید. برای آن‌که با اطمینان بیشتری به سمت آینده مشترک‌تان قدم بردارید، این سوال‌ها را از خود بپرسید. پاسخ شما به این پرسش‌های حیاتی به پیش‌بینی آینده این رابطه کمک خواهد کرد.

هر یک از شما چطور با اضطراب روبه‌رو می‌شوید؟

وقتی که ترافیک شدید شما را ساعت‌ها در خیابان نگه می‌دارد، نامزدتان به این موقعیت چطور واکنش نشان می‌دهد؟ تغییرات ناگهانی که در کارش پیش آمده، چه تاثیری بر رفتار او می‌گذارد؟ چه بخواهید و چه نخواهید، شیوه مواجه شدن هر یک از شما با اضطراب، تاثیر زیادی را بر آینده رابطه‌تان می‌گذارد. این‌که با زیاد شدن فشارهای روانی، از کوره در بروید، گوشه‌ای کز کنید و منفعل شوید یا این‌که از منابع موجود برای خروج از بحران تصمیم بگیرید، بر رابطه مشترک شما تاثیر خواهد گذاشت. این‌که شما و او، زیر فشار زندگی به چه کسی تبدیل می‌شوید و چه راهی را برای ادامه دادن انتخاب می‌کنید، موضوعی نیست که بتوانید به‌سادگی از کنار آن بگذرید.

عادت‌های مخربش را می‌شناسید؟

هیچ‌کس درمورد این واقعیت تردیدی ندارد. سوء‌رفتارهایی مثل مصرف موادمخدر، قمار یا اعتیاد به الکل، تا ابد روی زندگی مشترک و ارتباط‌تان سایه خواهند انداخت. اعتیاد به موادمخدر و الکل، مخرب‌ترین سوء عاداتی هستند که بر آینده مشترک‌تان تاثیر می‌گذارند. نامزدتان هم به چنین مشکلاتی مبتلاست؟ فکر می‌کنید در آینده تغییر می‌کند؟ شاید! شاید هم نه! پس به جای موکول کردن ماجرا به آینده، تا قبل از زندگی کردن زیر یک سقف به دنبال مشاهده نشانه‌های واضحی برای بهبود باشید.

درمورد بچه‌دار شدن چه نظری دارید؟

نظرتان درمورد مسائل مهمی مثل مهاجرت کردن یا صاحب فرزند شدن، بر آینده رابطه‌تان تاثیری عمیق خواهد گذاشت. پس به جای این‌که به تغییر دادن نظر همسرتان در آینده فکر کنید و حرف‌های امروز او را جدی نگیرید، در این مورد با هم مفصل صحبت کنید. اختلاف نظر جدی در چنین مواردی، ممکن است شما را از هم دور کند و آینده زندگی مشترک‌تان را به خطر بیندازد.

بعضی از متخصصان معتقدند، دو سال زمان مناسبی برای انتظار قبل از ازدواج است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 643666 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟