قوانین طلایی برای ازدواج

ازدواج مقوله بسیار شیرین و در عین حال پر از نکات مهم شناختن زوج هاست.

به گزارش رکنا ، اگر برای انتخاب همسر پای برنامه‌های مربوط به ازدواج بنشینید یا از خانواده و اطرافیان خود کمک بخواهید حتما به شما خواهند گفت درباره سن، شغل و میزان درآمد، طبقه اجتماعی و خانواده، وضعیت تحصیلی و... نامزدتان بپرسید و برای انتخاب همسر این مسائل را مدنظر داشته باشید اما اگر برای مشاوره پیش از ازدواج به روان‌شناس و مشاور مراجعه کنید توصیه خواهند کرد به مسائل ریزتر و جزئی‌تر هم پرداخته و درباره همه چیز صحبت کنید.

لابد می‌پرسید «همه چیز» دقیقا یعنی «چه چیز»؟ در این مطلب به شما می‌گوییم کدام مسائل مهم معمولا هنگام انتخاب همسر نادیده گرفته می‌شود؛ موضوع‌هایی که بیشتر مردم آن‌ها را پیش‌پا افتاده و جزئی می‌دانند اما اتفاقا بسیار مهم و سرمنشأ بسیاری از مشکلات و نارضایتی‌های بعدی هستند.

اول خودتان را بشناسید

قبل از آن‌که بخواهید درباره شناخت و انتخاب همسر آماده شوید باید خود و خواسته‌هایتان را بشناسید. شاید تصور کنید هرکسی خود را می‌شناسد، این موضوع آن‌قدرها هم پیچیده نیست و نیاز به رسیدگی ندارد اما آن‌طور‌ها هم که فکر می‌کنید، نیست. افراد زیادی هستند که شناخت درست و دقیقی از خود، ویژگی‌ها، نیازها، خواسته‌ها و اهداف خود ندارند و همین موضوع سبب درگیری‌های بعدی آن‌ها با همسرشان می‌شود.

اگر می‌خواهید شناخت بهتری از خود به دست آورید باید دائما از خود پرسش کنید. درباره هر موضوعی از خودتان بپرسید من چطور؟ من چه چیزی دوست دارم؟ چه چیزی دوست ندارم؟ چه صفات و ویژگی‌هایی دارم؟ از زندگی چه می‌خواهم؟ چه آرزو و اهدافی دارم؟ دوست دارم بیشتر با چه کسانی در تماس باشم؟ چه رفتارهایی مرا آزرده می‌کند؟ از چه چیزهایی می‌ترسم؟ چه چیزی برایم خیلی مهم است؟ و... برای شناخت دقیق‌تر خود می‌توانید از یک روان‌شناس یا از تست‌ها و کتاب‌های شخصیت شناسی که به زبان ساده نوشته شده‌اند هم کمک بگیرید.

خودشناسی چه ربطی به ازدواج دارد؟

یک فایده بسیار مهم شناخت خود این است که می‌توانید ملاک‌های انتخاب همسر را کشف کنید. بعد از این مرحله به احتمال زیاد می‌دانید همسر مناسب شما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و کدام معیارها برایتان مهم‌تر و کدام کم‌اهمیت‌تر از بقیه است. به این ترتیب علاوه بر داشتن فهرستی از معیارهای خود برای ازدواج، اولویت‌بندی آن‌ها را هم می‌دانید. حالا می‌توانید بررسی کنید همسر آینده‌تان تا چه میزان این معیارها را داراست. تناسب ظاهر و سن، تحصیلات، شغل و میزان درآمد، طبقه اجتماعی و فرهنگ طرفین، آداب و رسوم خانوادگی، ارزش‌های فردی، ویژگی‌های شخصیتی، شیوه گفت‌وگو، ارتباط و ... اساسی‌ترین و ضروری‌ترین ملاک‌هایی است که قبل از ازدواج حتما باید آن‌ها را بررسی کرده و درباره آن به توافق برسید.

مهم است بدانید همسر آینده شما چه اخلاق و ویژگی‌هایی دارد؟ بعد از ازدواج قصد ادامه تحصیل دارد یا خیر؟، وضعیت شغلی طرفین بعد از ازدواج و میزان درآمد هرکدام چقدر است؟، مدیریت مالی خانواده چطور انجام خواهد شد؟، محل زندگی آینده شما کجا خواهد بود؟، آیا می‌خواهید فرزند داشته باشید؟، چه مدت بعد از ازدواج و چند فرزند؟ همسر شما برای زندگی آینده خود چه اهدافی دارد؟ درباره حریم خصوصی بعد از ازدواج چه نظری دارد؟ واکنش او هنگام مشکلات و بخصوص هنگام عصبانیت چیست؟ و...

یادتان باشد بدون رودربایستی، صریح، صادقانه و دقیق درباره این مسائل صحبت کنید تا ابهامی باقی نماند. این حق هرکدام از شماست که اهداف و نظر همسر آینده خود را بپرسید و از همان ابتدا پاسخ ابهامات خود را بگیرید. تجربه نشان داده رودربایستی و ابهاماتی که قبل از ازدواج درباره این مسائل وجود دارد، بعدتر باعث سوءتفاهمات و درگیری‌های زیادی شده است. به جز این موارد ضروری، موارد جزئی‌تری هم هست که قبل از ازدواج باید بدانید اما معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرند. در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

مهم‌ترین دانستنی: فکر و اعتقادات

شاید معتقد باشید اعتقادات هرکسی به خودش مربوط است اما تجربه نشان داده در زندگی زناشویی اعتقادات هرکسی به هر دونفر مربوط است. پس درباره اعتقادات همسر آینده‌تان بپرسید تا بعدها به مشکل برنخورید. طرز تفکر او درباره مذهب، مسائل سیاسی و اجتماعی، درباره اهداف آینده، زندگی و خانواده و... بپرسید. درباره جایگاه خانواده پدری و زندگی زناشویی، نقش همسر و جایگاه او، چگونگی ارتباط و پیوند بین این دو و... ریزتر و جزئی‌تر بپرسید.

اختلاف‌های فکری و اعتقادی می‌تواند باعث درگیری‌های زیادی شود پس صریح و صادقانه صحبت کنید. روان‌شناسان معتقدند لزومی ندارد دونفر مطلقا مثل هم فکر کنند تا زندگی رویایی داشته باشند اما حتما لازم است برای اعتقادات و تفکرات یکدیگر ارزش و احترام قائل باشند و دیگری را مجبور نکنند مثل خودشان فکر کند. درحقیقت شباهت فکری و اعتقادی یکی از نکات مهم در انتخاب همسر است اما اگر با نامزدتان تفاوت فکری و اعتقادی «اندکی» دارید (البته نه تفاوت فاحش زمین تا آسمان)، نترسید و بدانید حتی با تفاوت‌های اعتقادی می‌توان زندگی خوبی داشت اگر آن‌ها را بپذیرید و احترام بگذارید.

یکی اهل گردش، یکی فقط خواب

ممکن است تصور کنید تفریح و گذران اوقات فراغت، آن‌قدرها هم در انتخاب همسر مهم و ضروری نیست و از آن غافل شوید. باید بگوییم تعداد زیادی از زوج‌ها سر همین موضوع به مشکل برخورده اند و زندگی سردی را تجربه می‌کنند. در شماره‌های قبل همشهری‌تندرستی از نقش تفریحات مشترک برای داشتن یک زندگی گرم و صمیمی گفتیم.

پس لازم است از همسر آینده‌تان درباره تفریحات مورد علاقه‌اش بپرسید. آیا نامزد شما دوست دارد در اوقات بیکاری خود کتاب بخواند یا با دوستانش مسافرت برود؟ اهل جنگل و دریاست یا فیلم و موسیقی؟ آخر هفته‌ها مهمانی را ترجیح می‌دهد یا ماندن در رختخواب و استراحت؟ البته که درباره انتخاب هرکدام از این موارد می‌توان به توافق رسید اما شباهت شما و نامزدتان در این زمینه می‌تواند بسیار مهم باشد.

غفلت از عادت‌ها، یک عمر سختی

هر انسانی احتمالا عاداتی در زندگی دارد که به‌طور معمول آن‌ها را انجام می‌دهد. زندگی مشترک عرصه برخورد رفتارها و عادت‌های رفتاری دو نفر بوده و احتمال اصطکاک این رفتارها و عادات هم زیاد است. پس مهم است عادت‌های همسر آینده تان را بدانید؛ چراکه در انتخاب شما موثر خواهد بود. این سوال را از نامزدتان بپرسید و به او اجازه دهید خوب فکر کند.

لازم است هر دوی شما به این پرسش فکر کنید و با هم به آن پاسخ دهید. کلینیک‌های مشاوره خانواده مواردی از مشکلات خانوادگی را به خود دیده که دو نفر به دلیل عادتی خاص که یکی از آن‌ها داشته، به مشکل برخورده‌اند و ادامه زندگی به دلیل همان عادت، برای طرف مقابل سخت شده است. پس این مورد را جدی بگیرید و درباره آن اطلاعات به دست آورید.

دوستانی که باید شناخت

درباره تاثیر دوستان و اطرافیان بر روش و منش یک فرد بارها از قدیم شنیده‌ایم. جملات و ضرب‌المثل‌هایی مثل: «کمال همنشین در من اثر کرد»، «اگر می‌خواهی کسی را بشناسی دوستان نزدیک او را ببین» و... همگی تاییدکننده تاثیر دوست و همنشین بر آدمی است. پس لازم است درباره دایره دوستان نامزدتان بیشتر بدانید. از او بخواهید از دوستانش، رفتارها و ویژگی‌هایشان، طبقه فرهنگی و خانوادگی آن‌ها و ... برایتان بگوید.

اگر می‌توانید شرایطی فراهم کنید تا درباره دوستان او اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری به دست آورید. می‌توانید از خانواده و روش تحقیق محلی برای این کار استفاده کنید. به علاوه میزان، چگونگی ارتباط و رفت‌وآمد نامزدتان با این دوستان هم بسیار مهم است.

همسر آینده شما هر روز با دوستانش در تماس است یا ماهی یک بار؟ ارتباط با دوستان بیشتر کجا اتفاق می‌افتد؟ نامزد شما با دوستانش چه تفریحاتی انجام می‌دهد؟ چقدر از دوستانش برای شما نقل قول می‌کند و نظرات‌شان چقدر بر او تاثیرگذار است؟ روابط آن‌ها چگونه است و همسرتان در این روابط چه نقشی دارد؟ چقدر از زندگی خصوصی یکدیگر می‌دانند و تا چه حد رازهای مگوی خود را برای یکدیگر می‌گویند؟ هرقدر بیشتر بدانید به نفع‌تان خواهد بود اما شکل کارآگاه به خود نگیرید و حساسیت ایجاد نکنید؛ دوستانه و صادقانه در این رابطه عمل کنید.

انتظارهایی که زندگی را می‌سازند

انتظارهایی که هر فرد از همسر آینده خود دارد بسیار مهم است. از نامزدتان بخواهید در هر کدام از موضوع‌هایی که گفته شد، و موضوع‌های دیگر، انتظاری را که از همسر آینده خود دارد، مطرح کند. مثلا در زمینه اعتقادات فکری، مذهبی و تفاوت‌های این مورد، چه انتظاری از همسر خود دارد؟، آیا انتظار دارد با او همراه شود و مثل او رفتار کند یا هرکدام جایزند آن‌طور که می‌خواهند فکر و عمل کنند؟

یا مثلا در زمینه تفریح انتظار دارد همسرش همراه و به‌اصطلاح پایه تفریحات خودش باشد، یا انتظار دارد خودش به تنهایی تفریحات خود را داشته باشد و همسرش مانعی برای او ایجاد نکند یا مثلا قرعه کشی بین علایق را انجام خواهد داد؟ یا مثلا در خصوص ارتباط با خانواده پدری انتظار دارد، بی‌چون و چرا مطیع خانواده خود باشند یا در عین حفظ احترام زندگی شخصی خود را داشته باشند؟ و همین‌طور درباره مسائل دیگر. این‌که بدانید نامزدتان از شما به‌عنوان همسر آینده چه انتظاراتی دارد پیش‌بینی بهتری از نقش خود در آینده خواهید داشت. به این ترتیب بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639736 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟