مهم‌ترین نشانه‌های یک رابطه ناسالم

آیا در رابطه‌ای قرار دارید که رشد و شکوفایی شخصی‌تان را فراموش کرده‌اید؟ باید بگوییم این موضوع یکی از علائم روابط ناسالم است.

به گزارش رکنا ، وقتی رابطه شما با همسرتان سالم باشد، تمام اعضای خانواده در مسیر اهداف و شکوفایی استعدادهای خود گام برمی‌دارند. برعکس زمانی که کار و تحصیل را رها کرده و استعدادهایتان را کنار گذاشته، مجبورید رشد و خوشبختی خود را فدای بقای رابطه‌تان بکنید، ممکن است به اشتباه تصور عشق و از خودگذشتگی داشته باشید اما باید بگوییم در یک رابطه ناسالم قرار گرفته‌اید. یک ارتباط سالم و مستحکم باعث پیشرفت طرفین می‌شود و آن‌ها را به جلو می‌برد، اگر در مسیر پیشرفت نیستید باید به فکر اصلاح روابط خود باشید.

اولین رکن سلامت رابطه

آرامش، صریح‌ترین نشانه یک رابطه سالم است که برای کشف آن وجود آن در رابطه، چندان نیازی به جست‌وجو نیست؛ همین که احساس آرامش داشته باشید کافی است. اگر در روابط‌تان احساس آرامش ندارید و بر سر کوچک‌ترین موضوع‌ها اضطراب و ناراحتی را تجربه می‌کنید نه‌تنها حال خودتان، بلکه حال رابطه‌تان هم خوب نیست. اساسا هدف روابط انسانی کسب آرامش در کنار یکدیگر است و رابطه‌ای که در آن آرامش وجود ندارد یعنی به هدف خود نرسیده و نیاز به‌ترمیم دارد.

مرگ گفت‌وگوها

یکی از نشانه‌های مهم روابط ناسالم این است که نمی‌توانید با همسر خود صحبت جدی داشته باشید مگر این‌که درنهایت به قهر و دلخوری می‌رسید. توهین، تمسخر و تحقیر طرف مقابل در صحبت‌ها، ویژگی شایع در روابط ناسالم است. در یک رابطه سالم، طرفین می‌توانند بدون‌ترس و در فضایی صمیمی از دغدغه‌های خود به صراحت بگویند، گوشی برای شنیدن حرف‌هایشان دارند و درک متقابل وجود دارد. اگر نمی‌توانید در یک محیط امن و صمیمی با همسر خود گفت‌وگو کنید، معمولا موضوع جذاب و مهمی برای صحبت با همسرتان ندارید یا غیرمستقیم و با طعنه و کنایه حرف می‌زنید، باید هرچه زودتر به فکر بهبود ارتباط ناسالم خود باشید.

خستگی‌های بی‌پایان

تا به حال چیزی از خون آشام‌های احساسی شنیده‌اید؟ این شخصیت‌های عجیب در حالی‌که انرژی و توان را از وجود دیگران بیرون می‌کشند، به اهداف خود می‌رسند. به این معنا که با سوءاستفاده‌های مختلف از طرف مقابل خود، اهداف‌شان را پیگیری می‌کنند. اگر در رابطه‌ای قرار دارید که احساس می‌کنید بیش از حد توان‌تان باید برای رابطه‌تان مایه بگذارید، انرژی‌تان تحلیل رفته و دائما احساس خستگی فیزیکی و روانی دارید، باید بگوییم رابطه شما ناسالم است.

مقصر همیشگی مشکلات

اگر با کسی درگیرید که سعی دارد به روش‌های مختلف، هربار شما را مقصر مشکلات و عصبانیت‌های خود بداند، زنگ خطر رابطه ناسالم برای شما به صدا درآمده است. اگر متوجه شده‌اید همسر شما مسئولیت زندگی و رفتار خود را برعهده نمی‌گیرد و برای هر موضوع کوچکی شما را مقصر جلوه داده و سرزنش‌تان می‌کند، به سلامت رابطه خود شک کنید. در روابط سالم، هرکسی مسئول اعمال و گفتار خود است، اشتباهات خود را می‌پذیرد، یک نفر همیشه مقصر نیست و هر دو نفر سهم خود را در چالش‌ها و مشکلات می‌پذیرند.

اجبار برای تغییر طرف مقابل

مراقب رابطه‌ای که شما را «بهتر» نکند باشید. اگر این رابطه باعث می‌شود احساس بدی نسبت به خود داشته باشید و دائما به نقص‌های خود فکر کنید شاید لازم باشد در خصوص آن تجدیدنظر کنید. در روابط خوب و سازنده، طرفین یکدیگر را همان‌طور که هستند می‌پذیرند، سعی در تغییر یکدیگر ندارند و به نقاط قوت یکدیگر بیشتر از نقاط ضعف توجه دارند.

در این روابط اعتماد به نفس و عزت نفس طرفین تخریب نمی‌شود و هرکدام از طرفین احساس دوست داشتن را تجربه می‌کنند. برعکس در روابط مخرب طرفین روی نقطه ضعف‌های یکدیگر تاکید دارند، دائما می‌خواهند یکدیگر را تغییر دهند و درباره هم قضاوت منفی دارند. به علاوه در چنین روابطی طرفین بیش از آن‌که روی خود و تغییر خود کار کنند سعی در تغییر دیگری دارند تا او را دلخواه خود کنند. اگر دائم با خود فکر می‌کنید: «ای کاش طور دیگری بودم تا همسرم مرا می‌پذیرفت»، متاسفانه در ارتباط ناسالمی گیر افتاده‌اید.

مشاجرات بی‌نتیجه

روابطی که با درگیری‌های دائم، دعوا، مشاجره، بی‌احترامی و سرزنش یکدیگر پیش می‌رود جزو روابط بیمار قرار می‌گیرند. نکته این‌جاست که بحث و اختلاف‌نظر در روابط سالم هم وجود دارد اما تفاوت این است که در چنین روابطی اختلاف‌نظرها به بحث گذاشته می‌شود و هیچ‌کس به دیگری بی‌احترامی نمی‌کند.

در چنین روابطی مشکلات حل شده و به فراموشی سپرده می‌شوند اما در روابط ناسالم اختلاف‌نظرها به دعوا، مشاجره و بی‌احترامی کشیده می‌شود، مشکلات معمولا حل نشده باقی می‌مانند و بحث‌های گذشته بارها و بارها یادآوری می‌شوند. در چنین روابطی طرفین بیشتر از هم دلخورند، گذشت و صبوری معنایی ندارد.

رقابت یا همکاری؟

در یک رابطه سالم دونفر خود را در یک تیم مشترک احساس می‌کنند و در پی همکاری باهم هستند. چنین زوجینی در فکر اهداف و منافع مشترک بوده و برای بهبود اوضاع زندگی خود کار می‌کنند. از خود گذشتگی، بخشش، صبر و تحمل بخش جدانشدنی زندگی زناشویی این افراد است. زوجینی که خود را یک تیم و همسرشان را تیم دیگری می‌بینند که باید از میدان رقابت برنده بیرون بیایند روابط ناسالمی دارند. رقابت، تاکید بیش از حد بر منافع شخصی و خودخواهی فضای چنین روابطی را متشنج می‌کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639295 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟