رنگارنگ ترین شهرهای جهان را بشناسید + عکس های رنگی

افراد برای سفر و بازدید از مکان های دیدنی اولویت های خاصی را در سر دارند برخی ها بدلیل فرهنگ زیبای کشوری به آنجا می روند تا با آن فرهنگ آشنا شوند و ماهیت آن را از نزدیک مشاهده کنند ,برخی دیگر بدلیل بناهای باستانی شهر و علاقه شان به اشیا تاریخی به دیدن مکان های گوناگون سفر می کنند , اما گاهی اوقات دلیل جذب آن ها چیزی ساده تر از گزینه ها می باشد.
شهرها و ساختمان هایی که با سازه های رنگی خلاقانه ای تزیین شده اند می توانند در کمال تعجب محبوبیت بیشتری را نصیب خود سازند , برای مثال می توان به مراکش و خیابان های زیبای رنگ شده اش اشاره کنیم که چه راحت می تواند افراد گوناگونی را به خود جلب کند و تنها به دلیل عنصر “رنگ” تا ساعت ها آن ها را شاد و سرگرم نماید.
در این قسمت به شهرهایی که به همین شکل توانسته اند شهرت پیدا کنند و گردشگران برای دیدن آن ها لحظه شماری می کنند, می پردازیم ؛

شهرهای-رنگ
JAIPUR ؛
پایتخت کشور هند ,از ایالات راجستان به شمار می رود, شهر Jaipur به عنوان شهر صورتی شناخته شده است. با چند استثنا باید گفت که تمام ساختمان های واقع شده در مرکز شهر ,تاریخی و صورتی رنگ می باشند, دلیل این انتخاب رنگ بامزه به قرن 19 بازمی گردد, در سال 1876 ,در آن زمان پادشاه راجستان دستور می دهد تا پیش از بازدید شاهزاده انگلستان ,همه ساختمان ها به رنگ صورتی شوند.
وی این رنگ را بخاطر ایجاد حس مهمان نوازی و خوش آمد گویی برگزیده بود ,(امید می رود که شاهزاده انگلستان با دیدن چنین صحنه و رنگی همین حس را نسبت به شهر و مردمش داشته باشد.) زیبایی بصری منحصر به فرد جیپور با داشتن معماری خاصش افزایش بیشتری یافت.
شهرهای-رنگی
WILLEMSTAD ؛
ساختمان های رنگارنگ شهر Willemstad به اوایل قرن 19 میلادی زمانی که پایتخت هلند بود برمی گردد ,داستان از این قرار است که سفید رنگ غالب ساختار جزیره کارائیب در آن زمان بود و فرماندار استعمارگری با نام Albert Kikkert از میگرن عاجزکننده ای در رنج بود و نور خورشیدی که بر خانه ها می تابید بازتاب سفید رنگی را به اطراف پراکنده می نمود که همین سفیدی و نور شدید وضعیت وی را بدتر می کرد.
به همین خاطر او دستور داد تا مردم ساختمان ها و دیوارهای شهر را به رنگ دیگری جز سفید کنند, اگر چه Kikkert مدت زیادی است که از دنیا رفته و دیگر در این شهر حکمرانی نمی کند ,اما رنگی بودن خانه ها به صورت یک سنت باقی مانده است. رنگارنگ بودن خانه ها مشخصه ای برای شناختن این شهر است بدین ترتیب یونسکو آن ها را نوعی میراث فرهنگی می داند .
این جزیره برای مسافرین و رهگذران محبوبیت خاصی دارد و گفته شده در مجموع , بیش از 800 مکان تاریخی و باستانی در این جزیره وجود دارد.

شهرهای-رنگی
شهر JODHPUR ؛
Jodhpur مانند شهر صورتی ,یکی دیگر از شهرهای راجستان است که در هند واقع شده و بدلیل رنگ خانه هایش شهرت دارد,مانند آن است که شهر Jodhpur روپوش آبی رنگی را بر تن کرده , این شهر دو نام مستعار دارد , مردم آن را هم به عنوان “شهر آبی” می شناسند و هم با اسم “شهر خورشید” زیرا خانه ها در حکم ابرهای آسمان خودنمایی می کنند که شاید خورشیدی را در پشت خود پنهان کرده اند.
این شهر یک مرکز تجاری پر رونق به حساب می آید و با وجود آنکه نمای سنتی و قدیمی خود را حفظ نموده اما توانسته به خوبی توسعه یابد قدم در مسیر پیشرفت بگذارد. گردشگران نه فقط برای دیدن خانه های آبی رنگ Jodhpur بلکه برای معابد ,قصرها و باغ های تاریخی به بازدید این شهر نیز می آیند.
رنگ آبی نماد ؛ برهمایی , کشیش ها و آموزگاران می باشد و هرچند نظام کلیسا محوری برکنار گشته اما این رنگ به یادگار از قرن 15 باقی مانده و مردم هند به نوعی به این رنگ عادت کرده اند و آن را بخشی از زندگی خویش می دانند.

شهرهای-رنگی
BO-KAAP ؛
این شهر در جنوب آفریقا واقع شده و به رنگ های شاد ساختمان ها و سنگ فرش های خیابان هایش شهرت دارد. شهر Bo-Kaap به طور عمده بیش از یک قرن زیر سلطه مسلمانان بوده و یکی از قدیمی ترین مساجد آفریقای جنوبی را در خود به نمایش گذاشته است. بیشتر افرادی که قبلا در این مکان ساکن داشتند از شبه قاره هند و جنوب شرقی آسیا بوده اند.
هیچ کس دلیل اصلی رنگی بودن ساختمان های Bo-Kaap را نمی داند ,برخی ها مدعی اند که ساکنین این رنگ ها را برگزیدند زیرا تنها رنگ های ارزان قیمت آن موقع بوده و برخی دیگر بر این باورند که خانه ها را رنگ زدند تا استقلال Esteghlal خود را جشن گیرند و محله خود را به نحوی بی آرایند و شادمان و زیبا نشان دهند.
برخی ها نیز معتقدند ساکنین با رنگ کردن خانه هایشان خواستار جداسازی دیوار خانه شان از دیگری بوده است.
شهرهای-رنگی
CINQUE TERRE ؛
این شهر در شمال ایتالیا قرار گرفته است , نام شهر به معنی 5 سرزمین ترجمه می گردد. این شهر در واقع از 5 روستا تشکیل شده است و دلیل این نامگذاری نیز همین می باشد. در ابتدا روستاها کمی از یکدیگر جدا و دور افتاده بودند تا زمانی که در قرن 19 مسیر ریلی قطار در بین شان تاسیس گشت و آن ها را به هم مرتبط ساخت.
امروزه ,هنوز مسیر هایی در بین این 5 روستا یا شهر وجود دارد که نمی توان با ماشین در آن ها رفت و آمد نمود و باید گفت که مردم این شهر به معنای واقعی از وسایل نقلیه عمومی مثل قطارها بهره می گیرند, این شهر نخستین بار در سال های 1970 ورود گردشگران را به شهر خود تجربه نمود.
و باید گفت که رنگ آمیزی خانه ها آنقدرها هم قدیمی نیست ,ساکنین از ورود گردشگران به شهر رنگ کردن خانه هایشان را آغاز کردند و سال به سال به خانه های رنگ شده افزوده می شد ,شاید که بتوانند گردشگران بیشتری را جذب کنند , گردشگران نیز با وجود فقدان توسعه گردشگری و نام های تجاری و هتل ها اما بدلیل سنتی بودن محیط از سفرشان راضی هستند.

شهرهای-رنگی
ST. JOHN’S ؛
یکی از قدیمی ترین شهرهای شمال آمریکا می باشد, شهر St. John’s به شهر آبنباتی نیز شهرت دارد زیرا که رنگ های خانه ها افراد را به یاد آبنبات های رنگی می اندازد, افراد این شهر را با نام های گوناگونی صدا می زنند که از جمله آن ها ؛ هنر Art پرجنب و جوش , صحنه موزیکال و انرژی جوانی.
همچنین این شهر مکان عالی ای برای کشف کردن مناطق اطراف با ماشین یا قایق یا حتی پای پیاده می باشد. زمین تپه مانندش بسیار شبیه به خیابان های سن فرانسیسکو است و ساختمان هایش چه مسکونی , چه تجاری همانند پاستل های رنگی می باشد.
رنگ های شاد ساختمان ها به افراد حس متفاوت بودن می دهد , این حسی که این افراد دارند در هیچ جای آمریکای شمالی وجود ندارد و مردم این شهر ویژگی خود را به گونه ای مدیون شهر و رنگ ها هستند.

شهرهای-رنگی
CHEFCHAOUEN ؛
رنگ آبی , خطوط باریک و معماری تاریخی شهر Chefchaouen در مراکش یکی از القاکننده ترین شهرهای جهان است , شاید از خود بپرسید ؛ القاکننده یعنی چه ؟ افراد هنگامی که وارد این شهر می شوند با توجه به جو حاکم در آن حس درونی شان تغییر کرده و مطابق آن رنگی که می بینند ,
خود را هماهنگ می کنند , حالا این حسی که القا می شود می تواند حس آرامش , شگفت زدگی , شادمانی , به وجد آمدن و یا هر حس دیگری باشد.
این رنگ آمیزی به دهه 1470 باز می گردد, ساکنان اولیه و پناهندگان یهودی و مسلمان در گریز از عقاید تفتیش کننده اسپانیایی ها ,شروع به نقاشی خانه هایشان کردند که این رنگ به صورت سنت تا به امروز ادامه داشته و باقی مانده است, اکنون از خود می پرسیم چرا رنگ آبی؟
پاسخ ؛ نظریه حاکم این چنین است که مهاجران یهودی این رنگ را برگزیدند زیرا که با نگاه کردن به این رنگ به یاد آسمان می افتند و از این طریق یاد خدا در دل هایشان همواره زنده خواهد بود. از سال های 1960 به بعد مردم این شهر اولین تجربه گردشگرانی را به شهر خود داشتند و گردشگران خود را مواجه با محیطی آبی در میابند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 290717 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟