خانه زیبا و تاریخی عامری ها در کاشان +عکس های دیدنی

خانه تاریخی عامری ها در کاشان یکی از بزرگترین خانه های تاریخی شهر کاشان است که قدمت آن به دوران زندیه برمی گردد که البته بعدها در دوران قاجار باز هم از آن بزرگتر شده و قسمت های دیگری به آن اضافه شد.

ameri-house

وسعت این خانه که در محله ی سلطان میر احمد کاشان قرار گرفته است، هفت هزار متر مربع با زیر بنایی گسترده است و بطور کلی در آن ۸۵ اتاق وجود دارد. این خانه همچنین دارای چند حیاط است که قدیمی ترین آن حیاط بیرونی و درونی است.
همان طور که گفته شد این خانه هم مثل بیشتر خانه های تاریخی کاشان از ۲ بخش بیرونی و درونی تشکیل شده است که در هر کدام از آنها بخش های دیگری مثل حوضخانه، ایوان، اتاق هایی با ۳ در و شاهنشین های ۷ دری دیده می شود که دور تا دور حیاط با هماهنگی کامل قرار گرفته اند…

ameriha-house-1

در مورد معماری خانه های تاریخی عامری ها در کاشان باید گفت که از معماری ایرانی کمک گرفته شده است. چه بخش های بیرونی و چه بخش های درونی مزین به گچبری های بسیار زیبا و منبت کاری های پر جزییات و دیگر تزیینات ایرانی است. خانه ی عامری ها دارای چندین حیاط است که در همه ی آن ها، اصل تقارن رعایت شده است و بادگیر به کار رفته در آن، بلندترین بادگیر در بین بقیه ی ی خانه های کاشان است.
در خیاط ها، حوضخانه هایی به چشم می خورد که در فصل تابستان کاربری داشته اند. خانه ی تاریخی عامری ها دارای ۲ حمام زنانه و مردانه بصورت مجزا است. در دوران قدیم که خاندان سهام السلطنه در این خانه زندگی می کردند، به دلیل وسعت زیاد خانه، بخشی از حیاط های درونی و بیرونی آن به فرزند او رسید و در بقیه ی ساختمان ها هم افراد دیگر این خاندان مستقر شدند که همین مسئله باعث شد تا کم کم قسمت های خانه از هم تفکیک شود و بعضی از قسمت ها به افراد دیگر فروخته شود.

ameri-home-kashan
در حال حاضر این بنا مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی زیادی است و از محبوبیت بیش از اندازه ای در بین بقیه ی خانه های تاریخی برخوردار است اما به دلیل گذشت زمان و فرسودگی هایی که در آن بوجود آمده است، بخش هایی از آن در حال حاضر در دست تعمیر و بازسازی است. اداره ی میراث فرهنگی در این باره گفته است که بعد از تمام شدن این مرمت ها قرار است تا این خانه ی تاریخی تغییر کاربری دهد و به اقامتگاه گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 265233 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟