کلیسای گغارت در ارمنستان را بشناسید

کلیسای گغارت
این کلیسا در دل یک کوه کنده کاری شد و در ابتدا این کلیسا فقط یک محل عبادت غاری کوچک بود که به عنوان یک مکان مقدس شناخت می شد. جالب است بدانید این کلیسا جز میراث فرهنگی یونسکو است و یکی از اصلی ترین دلایل آن هم این است که با توجه به ابزارهای محدود و فناوری بسیار ساده ای که در آن دوران جود داشته است، ساخت چنین مجموعه ای آن هم در دل کوه، اصلا ساده نبوده است و این موضوع در قرارگیری آن در فهرست جهانی یونسکو تاثیرگذار بوده است. این صومعه در قرن چهارم دوباره بازسازی شد.
 

تاریخچه ی ساخت
گغارد به معنای «نیزه» است و احتمالا اشاره به نیزه ای دارد که بعد از مصلوب شدن حضرت مسیح، از آن استفاده کردند تا مطمئن شوند زنده است. این نیزه در حال حاضر در کلیسای جامع اچمیازین که یکی دیگر از دیدنی های ارمنستان است، نگهداری می شود. کلیسای گغارت در آن دوران به دستور آل زاکاریان که یکی از ثروتمندترین مردم ارمنی در آن دوران بود، ساخته شد و بنابراین به خاندان آل زاکاریان تعلق داشت. مدتی بعد، خاندان پروشیان این ملک را از آل زاکریان خریدند و کلیسای داخلی آن را ساختند. اگر به بیرون کلیسا نگاه کنید می توانید هنوز هم نشان خاندان ال زاکاریان را ببینید، نشانی از یک شیر سلطنتی که درست شبیه نمادهای اقوام سلطنتی است.
ساخت این سازه ی ینگی، ۱۰ سال طول کشیده است.

Geghard-Monastery

geghard-highlight

در ورودی این کلیسا یک تو رفتگی کوچک ووجود دارد که بعضی از بومیان منطقه بر این باورند اگر کسی بتواند ۷ سنگ به آن پرتاپ کند که از این ۷ سنگ، ۳ سنگ داخل آن برورد و نیفتد، به هر آرزویی داشته باشد، می رسد. وقتی وارد کلیسا می شوید، به چشمه ای بر می خورید که محلی ها اعتقاد دارند اگر از آب چشمه روی صورت خود بزنید، جوان می مانید. در خارج از این کلیسا هم مکانی برای قربانی کردن وجود دارد.
Geghard-Monastery-inside
اگر بعد از بازدید از این کلیسا خواستید سوغاتی بخرید، می توانید از نان گردویی و مربای خوش طعم گردوی که از سوغاتی های این منطقه است، خریداری کنید و مطمئنا، بازدید از این بنای زیبا، چیزی است که باید در برنامه ی سفرتان قرار دهید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 263324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟