ایاصوفیه؛ شاهکار معماری

ایاصوفیه در سال ۱۹۸۵ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، این بنا از شگفتی های معماری است و به مدت ۱۰۰۰ سال بزرگ ترین کلیسای جامع بوده است. گنبدهای این بنا که در مرکز کلیسا قرار دارد نقش بسیاری در زیبایی و محبوبیت این بنا داشته است. به دلیل ساخت و سازها و تعمیرات زیادی که در طی چندین سال بر روی این کلیسا انجام شد گنبد، نمای دایره ای خود را از دست داد و قطر آن تغییر کرد.
واقعیت هایی درباره ایاصوفیه صوفیا به معنی عقل و خرد ترجمه می شود و اسم کامل موزه به معنی «زیارتگاه خدای مقدس» است.
اولین رئیس جمهور ترکیه این بنای معماری زیبا را در سال ۱۹۳۵ تبدیل به موزه کرد .این موزه آنقدر بزرگ است که از کیلومترها دیده می شود.هنوز هم بر روی این موزه تعمیراتی انجام می شود که به منابع مالی عظیم نیاز دارد.این بنا برای بیش از ۱۴۰۰ سال است که پابرجاست.این موزه ۸۲ متر طول و ۷۳ متر عرض دارد.

در زمان ساخت ایاصوفیه مواد مورد نیاز برای ساخت این بنا را از سراسر امپراتوری رم شرقی آوردند مثلا ستون های آن از عبادتگاه آرتمیس، سنگ های بزرگ آن از مصر، سنگ های سیاه از بسفر، سنگ های زرد از سوریه و مرمر سبز از تسالی یونان آورده شد.

Hagia-Sophia-interior-800x500

ایاصوفیه کجاست؟

ایاصوفیه در استانبول و نزدیک کاخ تاپکاپی قرار دارد و با اندکی پیاده روی از هتل های سلطان احمد می توان به این بنا رسید. فاصله این موزه تا فرودگاه بین المللی استانبول ۲۰۰ کیلومتر است، همچنین برای رسیدن به این موزه می توانید سوار تراموا شده و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شد.

بهترین زمان برای بازدید از ایاصوفیه

البته تابستان اوج حضور گردشگران در این شهر است ولی شلوغی و گرمای هوا باعث شده که بهترین زمان بازدید از استانبول ماه های بهار و پاییز باشد. زمستان های این شهر سردی قابل توجه ای دارد و معمولا هم بارانی است که شرایط را برای گردشگران سخت میکند. جشن های زیادی در طول سال در این شهر انجام می شود که گردشگران می توانند در آن ها حضور داشته باشند و از این موزه هم بازدید کنند.

ساعت بازدید از ایاصوفیه

ایاصوفیه هر روز به جز دوشنبه ها از ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر باز می باشد. از اول اکتبر تا ۱۵ آوریل تا ۵ بعدازظهر باز است . همچنین این موزه در روز اول ماه رمضان و در عید قربان بسته است.

بلیط ایاصوفیه

هزینه بلیط ورودی ۲۵ لیره ( حدود ۱۳ دلار آمریکا) است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 243417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟