آقایان زیاد این ویتامین را نخورند!

به گزارش رکنا، مصرف بی‌رویه و بیش از حد مکمل‌های ویتامینی، نه تها برای بدن مفید نیست؛ بلکه می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. ابتلا به سرطان پروستات یکی از این عوارض است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که مصرف زیاد کدام ویتامین ممکن است احتمال ابتلا به سرطان پروستات را بالا ببرد.

سرطان پروستات سرطانی است که در پروستات ایجاد می‌شود. پروستات یک غده گردویی شکل کوچک در مردان است و مایع منی تولید می‌کند که اسپرم را تغذیه می‌کند و انتقال می‌دهد. سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع در بین مردان است. بسیاری از سرطان‌های پروستات به کندی رشد می‌کنند و به غده پروستات محدود می‌شوند و ممکن است آسیب جدی وارد نکنند. در حالی که برخی از انواع سرطان پروستات تهاجمی هستند و می‌توانند به سرعت در بدن پخش شوند. سرطان پروستات که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، بهترین شانس را برای درمان موفقیت آمیز دارد.

ویتامین E و سرطان پروستات

برخی تحقیقات اولیه نشان داده بود که سلنیوم یا ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. یک گزارش اولیه در سال 2008 نشان داد مصرف منظم ویتامین E، ویتامین C یا سلنیوم خطر ابتلا به سرطان پروستات یا سایر سرطان‌ها را در مردان مسن کاهش نمی‌دهد. محققان، افزایش جزئی در خطر ابتلا به سرطان پروستات با ویتامین E مشاهده کردند که ممکن است اتفاقی بوده باشد.

محققان دریافتند مردانی که روزانه 400 IU ویتامین E مصرف می‌کنند نسبت به مردانی که دارونما استفاده می‌کنند بیشتر به سرطان پروستات مبتلا شده‌اند. محققان نمی‌دانند چرا ویتامین E به جای کاهش خطر، خطر را افزایش می‌دهد.

تعداد زیادی از تحقیقات پایه‌ و مطالعات مشاهده‌ای، فعالیت ضد سرطانی ویتامین E را پیشنهاد می‌کنند. اما آزمایش‌های مداخله انسانی در مقیاس بزرگ نتایج ناامیدکننده‌ای به همراه داشته است و در واقع بالا بردن احتمال سرطان را نشان  داده است. اگرچه مکانیسم‌های موثر در افزایش خطر تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه خود هیچ علائمی ایجاد نکند. اما سرطان پروستات پیشرفته می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:

    مشکل در ادرار کردن

    خون در ادرار

    خون در مایع منی

    استخوان درد

    کاهش وزن ناخواسته

    اختلال نعوظ

عوامل خطر سرطان پروستات

عواملی که می‌توانند احتمال خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند، عبارت‌اند از:

    سنین بالاتر: خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می‌یابد و این سرطان بعد از ۵۰ سالگی بیشتر شایع است.

    نژاد: به دلایلی که هنوز مشخص نشده است، افراد سیاه پوست نسبت به سایر نژادها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات هستند. همچنین در افراد سیاه پوست، سرطان پروستات به احتمال زیاد تهاجمی یا پیشرفته است.

    سابقه خانوادگی: اگر یکی از خویشاوندان خونی مانند پدر، برادر یا فرزند مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شود، احتمال ابتلا به این سرطان بیشتر می‌شود.

    چاقی: احتمال ابتلا به سرطان پروستات در افرادی که چاق هستند در مقایسه با افرادی که وزن سالمی دارند، بیشتر است. در افراد چاق سرطان به احتمال زیاد تهاجمی‌تر است و احتمال بازگشت آن پس از درمان اولیه نیز بیشتر است.

پیشگیری از سرطان پروستات

شما می‌توانید به روش‌های زیر خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید.

    از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات پیروی کنید. از انواع میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. میوه‌ها و سبزیجات حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که می‌توانند به سلامت شما کمک کنند.

    بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. ورزش سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد، به حفظ وزن سالم کمک می‌کند و خلق و خو را بهبود می‌بخشد. سعی کنید ورزش را در برنامه بیشتر روزهای هفته بگنجانید. اگر تازه شروع به ورزش کرده‌اید، آهسته شروع کنید و هر روز زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.

    وزن سالم داشته باشید. اگر وزن فعلی شما سالم است، با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر برای حفظ آن تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، با مشورت با یک متخصص تغذیه از یک رژیم غذایی کاهش وزن برای کم کردن وزن اضافی کمک بگیرید.

سخن پایانی

سرطان پروستات در غده پروستات، بخشی از سیستم تولید مثلی در مردان، ایجاد می‌شود. سرطان پروستات یک بیماری جدی است. خوشبختانه، اکثر سرطان‌های پروستات قبل از اینکه به خارج از غده پروستات گسترش پیدا کنند، تشخیص داده می‌شوند. درمان در این مرحله اغلب سرطان را از بین می‌برد. در این مقاله علائم و راه‌ های پیشگیری از سرطان پروستات و همچنین رابطه بین مصرف بیش از حد ویتامین E و این سرطان را بررسی کردیم.

منبع: مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز

کدخبر: 984890 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟