آبگوشت زیره کرمانی چگونه پخته می شود؟

به گزارش رکنا، آبگوشت زیره از جمله انواع آبگوشت‌های محبوب و سنتی ایران است که به عنوان غذای محلی شهر کرمان شناخته می‌شود. این آبگوشت با استفاده از زیره مخصوص کرمان تهیه می‌شود که بسیار غذای خوشمزه و لذیذی است و با آبگوشت‌های دیگر فرق دارد.

در آبگوشت زیره برخلاف سایر آبگوشت‌های سنتی ایرانی نخود، لوبیا و سیب‌زمینی استفاده نمی‌شود و به نوعی زیره مهم‌ترین جزء این غذا است که برای بهبود نفخ و یبوست به این غذا اضافه می‌شود. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه آبگوشت زیره را آموزش دهیم پس در ادامه مطلب ما را با رسپی این غذای لذیذ و سنتی کرمان همراهی کنید.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت زیره کرمان:

گوشت آبگوشتی     700 گرم

پیاز     یک عدد

زیره     یک قاشق سوپ‌خوری

سیر     2 حبه

رب گوجه فرنگی     2 قاشق غذاخوری

نمک     به میزان لازم

فلفل      به میزان لازم

زردچوبه     به میزان لازم

مراحل تهیه آبگوشت زیره

در این بخش از مقاله، به آموزش مرحله به مرحله این غذای خوشمزه کرمانی پرداخته‌ایم، پس ما را همراهی کنید تا در انتها موفق به پخت این غذای خوشمزه در خانه شوید.

مرحله اول: سرخ کردن پیاز

ابتدا کمی روغن داخل قابلمه بریزید و پس از داغ شدن، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید که کاملا سرخ و طلایی شود. در ادامه مقداری زردچوبه به آن اضافه کرده و تفت دهید تا عطر آن بلند شود.

مرحله دوم: اضافه‌کردن گوشت

پس از سرخ شدن پیازها، گوشت‌های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. گوشت‌ها را در اندازه‌های متوسط به قطعات کوچک خرد کنید. گوشت‌ها را با پیاز و زردچوبه خوب هم بزنید و تفت دهید.

مرحله سوم: اضافه کردن سیر

پس از تغییر رنگ گوشت‌ها، سیرها را رنده کرده یا له کنید و به سایر مواد داخل قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی

پس از پختن گوشت‌ها، رب‌گوجه را به همراه نصف لیوان آب جوش رقیق کنید و به مواد آبگوشت ترکیب کنید.

مرحله پنجم: افزودن زیره و فلفل

پس از اضافه کردن رب، تمام مواد را خوب هم بزنید و تفت دهید تا ضمن گرفته شدن خامی رب‌گوجه، عطر و طعم مواد نیز کاملا پخش شود. در ادامه زیره و فلفل‌سیاه را به آن افزوده و مخلوط کنید. بعد از بلند شدن بوی زیره، کمی آب جوش (۴ لیوان) به قابلمه افزوده و هم بزنید و درب قابلمه را بگذارید. از ریختن آب سرد داخل قابلمه در حال جوش خودداری کنید.

مرحله ششم: افزودن نمک

پس از گذشت سه ساعت حالا گوشت به اندازه کافی پخته است و می‌توانید مقداری نمک به غذا اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید تا یه مدت ۱۵ دقیقه دیگر بجوشد تا کاملا جا بیفتد. در نهایت آبگوشت زیره آماده است و می‌توانید قابلمه را از روی حرارت برداشته و در ظرف مناسب آن را سرو کنید.

فوت و فن‌های پخت آبگوشت زیره خوشمزه

در تهیه آبگوشت زیره با رعایت برخی نکات می‌توان غذای خوشمزه و لذیذی تهیه کرد که در ادامه به برخی از آنها پرداخته شده است:

    برای خوش‌عطر و طعم شدن آبگوشت زیره می‌توانید مقداری سبزی خشک (ترخون و مزره) به آن اضافه کنید اما نه به اندازه‌ای که آن را تلخ کند.

    به جای رب‌گوجه نیز می‌توانید مقداری پودر گوجه به آن اضافه کنید.

    زیره یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در تهیه این غذا است پس آن را حذف نکنید و در صورتی که زیره نداشتید می‌توانید از پودر زیره استفاده کنید.

    کرمانی‌ها به جای رب‌گوجه، در این آبگوشت از ادویه استفاده می‌کنند و رنگ اصلی غذا از طریق افزودن ادویه به آن ایجاد می‌شود.

    برای سرو آبگوشت زیره نیز می‌توانید مقداری نان خشک محلی داخل این آبگوشت ترید کنید.

سخن آخر

در این مطلب روش تهیه آبگوشت زیره کرمان را بیان کردیم. این آبگوشت به عنوان غذای سنتی و محلی ایرانی محبوبیت زیادی بین کرمانی‌ها دارد و طعمی متفاوت از دیگر آبگوشت‌ها را تجربه می‌کنید. امیدواریم با مطالعه این مطلب و دقت به نکات گفته شده بتوانید آبگوشت زیره حرفه‌ای را به راحتی در منزل تهیه و در کنار خانواده میل کنید.

منبع: مجله آشپزی اکالا

کدخبر: 963393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
امیر‌رضا فخاریان
آیا این خبر مفید بود؟