دودکش جن کجاست؟

سفر به مکان هائی که احتمالا فقط در همان مکانی که به آن سفر می کنید می توانید مانند آن را بیابید. در ایران این جاذبه ها و مکان های خارق العاده و منحصر به فرد کم نیست. در جای جای ایران می توانید یکی از آنها را بیابید.

برخی از این جاذبه ها با عقاید مردم محلی در هم آمیخته شده است و داستان هائی جذاب از پس آن ها بیرون آمد است که می توانند جذابیت بازدید از آنها را برای گردشگران دو چندان کند. داستان هائی که در آنها واقعیت، رویا و توهم درهم تنیده شده است و داستانی متفاوت را به وجود آورده است.

زنجان یکی از شهرهای قدیمی ایران به شمار می رود که پیشینه ای طولانی دارد و در زمان های مختلف آثار تاریخی زیادی را درون خود جای داده است. در نزدیکی زنجان شهری به اسم بهستان قرار دارد که مکان راز آلودی را در میان کوه ها درون خود جای داده، که به اسم دودکش جن ها معروف است.

افردی که در این منطقه زندگی می کنند این مکان را به دلیل شکل عجیب و غریبی که دارد به مکان زندگی جن ها و دیوها نسبت می دهند، اما اسم این مکان را در زمین شناسی هودو گذاشته اند. شهر ماهنشان جزو مکان هائی است که سرشار از جاذبه هائی است که دیدن آنها می تواند مخاطبان را به فکر فرو برد.

دودکش جن (4)

درباره دودکش جن

یکی از مسائلی که با دیدن دود کش جن توجه افراد به آن جلب می شود این موضوع است که آیا این بنا دست ساز بشر بوده یا یک عارضه طبیعی است؟ برای رسیدن به جواب این سوال بهتر است این مطلب را دنبال کنید.

دودکش جن یکی از عجایب استان زنجان می باشد و در ایران کمتر بنائی وجود دارد که به این بنا شبیه باشد ولی باید بدانید در آمریکا، ترکیه، فرانسه، صربستان و تایوان همانند آن بسیار است. این بنا پدیده ای است که بر اثر فرسایش به وجود آمده است.

تنها نمونه های این پدیده در ایران را می توان در زنجان، تهران و محور میناب-جاسک مشاهده کرد. در ترکیه بسیاری از افراد آنها تبدیل به مکانی برای زندگی کردند و افراد بسیاری در آنها سکنی گزیدند.

دودکش ها در کاپادوکیای ترکیه منظره ای بی نظیر را پدید آورده است. در این منطقه حدود 130 دودکش وجود دارد. در فرانسه این دودکش ها در قلب یک جنگل قرار دارند و در زبان محلی به آنها خانم جوان با کلاه گفته می شود.

دودکش جن (3)

تاریخچه

دودکش های جن یکی از جاذبه های دیدنی به شمار می روند که در شهر افسانه ای ماهنشان می توان آن ها را مشاهده کرد، این پدیده ها به یکی از بهترین مقصد های گردشگری تبدل شده اند. همان طور که گفته شد در زمان  های بسیار دور ماد ها در این منطقه زندگی می کردند.

قلعه ای که در این منطقه یافت شده است قدمت بنای اولیه آن را به زمان حکومت ساسانیان نسبت داده اند، اما در قرن 5 تا 8 هجری یعنی در در دوره اسلامی  این قلعه مورد استفاده قرار گرفته است. به همین علت این دودکش را به زمان استقرار مادها در این منطقه نسبت می دهند.

دودکش ها

دودکش ها که با نام هودو (Hoodoo) یا دودکش پری نیز در جهان شناخته شده اند از فرسایش سنگ‌های رسوبی یا سنگ‌های آتشفشانی به وجود می آید. شکل این پدیده در واقع نوعی سنگ قارچی شکل است که از فرسایش به وجود آمده است، و به مناره ای نازک و باریک تبدیل شده که سنگی بر روی آن قرار گرفته است.

هودوها بناهائی بلند و باریک و صخره سنگی هستند که از کف حوضه های خشک و زمین های ترک دار بیرون زده است. هودوها، ممکن است از 1.5 تا 45 متر ارتفاع داشته باشند و به طور معمول از سنگهای نسبتاً نرم تشکیل شده است که در بالای آن سنگی سخت و آسانتر فرسایش یافته قرار دارد که از هر ستون در برابر عناصر خارجی محافظت می کند.

اندازه هودوها از اندازه یک انسان متوسط تا ارتفاعات بیش از یک ساختمان 10 طبقه مختلف است. اشکال هودو تحت تأثیر الگوهای فرسایش لایه های سنگ سخت و نرم متفاوت است. مواد معدنی موجود در انواع مختلف سنگ باعث می شود که هودوها در طول ارتفاع و رنگ های مختلفی برخوردار شوند.

این پدیده در نزدیکی قلعه مهستان و در شهر ماهنشان قرار گرفته است که شناخته شده ترین هودو در سراسر ایران می باشد. دلیل نام گذاری آن به دودکش جن، عجیب و متفاوت بودن شکل آن می باشد.

مردم در گذشته وقتی ساخت چیزی را فراتر از توان یک انسان تصور می کردند آن را ساخته دست موجودات ماورائی تصور می کردند که بر اساس اعتقادات مردم ایران به جن و دیو نام این دودکش را جن گذاشتد. نام این دودکش جنبه دیداری آن را بیشتر می کند و باعث می شود گردشگران بیشتری مشتاق دیدار آن شوند.

دودکش جن (2)

شرایط بازدید از دودکش جن

این پدیده شرایط بازدید خاصی ندارد  و در هر زمان که به دیدار قلعه بهستان رفتید حتما از این مکان نیز دیداری داشته باشید، دیدن آن می تواند جذاب باشد. به یاد داشته باشید که این مکان از مرکز شهر زنجان کمی دور است و برای رفتن به آن جا باید یک روز کامل را اختصاص دهید و توجه داشته باشید این دودکش ها در مناطق حفاظت شده قرار ندارند و برای دیدن آن ها نیازی نیست که هزینه ای را پرداخت نمایید.

آدرس

استان زنجان، ماهنشان، دودکش جن.

کدخبر: 835164 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟