آگاه باشید بعد باردار شوید!

24 تا 30 سال بهترین سن برای دنیا آوردن فرزند اول است. در این بازه سنی، علاوه بر فاصله ی سنی، شرایط بلوغ فکری مادر و پدر نیز در این سن برای فرزند آوری مناسب است.
اما موضوعی که بیش از هر چیزی حائز اهمیت است، تفاهماتی است که زوجین پیش از اقدام به بارداری به آن نیاز دارند و در نظرگیری این مهم که دست کم یک تا دو سال از زندگی مشترک در زیر یک سقف گذشته باشد. مورد بعدی آمادگی جسمانی مادر است، مادر برای پروراندن یک انسان درون خود باید بنیه و نیروی لازم را داشته باشه و همچنین دید زن و مرد نسبت به فرزند دار شدن، زایش و پرورش یک انسان برای بالیدن و رسیدن به تعالی در جهان خلقت باشد، نه موجودی برای سرگرم شدن و فراموش کردن مشکلات و به عبارتی عروسک گونه! که در زوجین بسیاری می بینیم. 
در این مقاله قصد بررسی ملزومات روانشناسی قبل از بارداری داریم، همراه ما باشید.

آمادگی زن و مرد قبل از بارداری

موضوع بعد که باید در نظر گرفته شود، آمادگی زن و مرد قبل از بارداری برای ورود به نقش مادری و پدری است. این یعنی مادر و پدر هر دو برای شب بیداری ها، کار بیشتر، تکیه گاه شدن و از همه مهم تر تربیت صحیح یک انسان دیگر آمادگی لازم را کسب کرده باشند. نباید فراموش کنیم که حتی یک نهال وقتی کاشته می شود برای این که به یک درخت زیبا و سالم تبدیل شود، نیاز به زمان و توجه دارد. پس مادران شاغل اگر قصد دارند حساس ترین سن فرزند را به مهد یا اقوام بسپارند، بهتر است یا اقدام به بارداری نکنند یا کار خود رامحدود کنند تا زمان برای فرزند کافی باشد.

rtrr458

شناخت روانشناسی کودک قبل از بارداری

مورد بعدی این که ما معدود مادرانی را سراغ داریم که قبل از بارداری و دنیا آمدن فرزند و حتی بعد از آن به علم روی آورده و از علم روانشناسی کودک راهکار تربیتی بگیرند، بلکه بیشتر از تجربه های مادر، یا اطرافیان خود استفاده می کنند که گاه آزمون و خطا بوده و هیچ پایه علمی ندارد؛ بنابراین، شناخت روانشناسی کودک قبل از بارداری برای والدین امری ضروری است.

موقعیت اقتصادی پدرومادر پیش از بارداری

موقعیت اقتصادی پدرومادر قبل از بارداری موضوع دیگری است که باید بررسی شود. بارها دیده شده پدرومادر با این تئوری که فرزند روزیش را همراه می آورد، در شرایط بحران مالی اقدام به بارداری کرده، ولی نتیجه ی این تصور به وجود آمدن فرزندانی با کمبودهای مادی و عقده های روانی شده است. تاکید می کنم اعتماد به خالق همراه با پشتوانه مناسب، قبل از اقدام نیاز است.

برنامه ریزی پدرومادر قبل از بارداری

rttrrr55

لازم است پدرومادر پیش از اقدام به بارداری، یک بار تمامی وظایف پدری و مادری را بین خود توافق و قسمت کرده و در حیطه وظایف خود مشورت گرفته و مطالعه کنند و آن را، از زمان بارداری تا وضع حمل و رشد و نمو فرزند اجرا نمایند.
شایان ذکر است برنامه ریزی والدین قبل از بارداری بسیار مهم است. پایه ریزی روحیات و شخصیت فرزند از بارداری آغاز شده و تا زمان بلوغ و بزرگسالی ادامه پیدا می کند، پس پدرومادر با علم به این موضوع باید نسبت به خطرات روانی که غم، مشاجرات، شوک روحی و روانی و... بر فرزند خواهد گذاشت از آسیب های احتمالا جلوگیری کنند.

عدم اعتیاد پدرومادر قبل از بارداری
موضوع دیگر عدم اعتیاد پدرومادر قبل از بارداری و پس از آن امری ضروری است، هیچ پدر و مادری صرفا با بارداری و بچه دار شدن مصرف مخدر ها را کنار نگذاشته اند، پس قبل اقدام باید مسأله اعتیاد در والدین بررسی و به طور کامل حل شود. اگر زن و مرد در زندگی خود آسیب هایی تحمیل نمایند و همچنین از بیماری روحی یا جسمی خاصی رنج برند، مثل خیانت، عدم اعتماد، وسواس، افسردگی، عدم تعادل روانی و روحی، بیماری سخت و واگیر دار مثل ایدز و هپاتیت، اسکیزوفرنی و... نباید قبل از درمان و یا حل قطعی مشکل و اطمینان از عدم نیاز به طلاق، اقدام به بارداری نمایند.

نکته

بهترین سن برای بارداری دوم، چهار سال بعد از فرزند اول است و همچنین مهمترین ملزومات آن آموختن برقراری تعادل بین فرزندان و جلوگیری از برانگیختن حس حسادت یا افسردگی در فرزند اول است که برقراری تعادل خود مقاله ی تخصصی مجزایی را شامل می شود.
اگر این موارد رعایت شود دو فرزند با یکدیگر می توانند رابطه ی خوبی برقرار کرده و هم بازی های خوبی باشند. به یاد داشته باشید تا زمانی که شما موقعیت مناسب برای داشتن فرزند را نداشته باشید، نباید باردار شوید، فرزندان شما فردای جامعه هستند و هر گونه آسیبی به شخصیت آن ها ابتدا کل خانواده و سپس جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 236790 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟