معرفی مقاصد گردشگری جذاب در خرداد

به گزارش رکنا، می‌خواهید در خرداد ماه سفر کنید ولی نمی‌دانید بهترین جاهای دیدنی در خرداد کجاها هستند؟ برای اینکه مشکل تان در کمتر از پنج دقیقه حل شود، این مقاله را تا آخر بخوانید.

طبیعت در بهار دوباره زنده می‌شود. گل‌ها غنچه می‌دهند، درختان شکوفه باز می‌کنند و پرندگان بلندتر آواز می‌خوانند. آب‌وهوای دلنشین بهار، جای سرمای زمستان را می‌گیرد و هوا را گرم و خواستنی می‌کند. فصل مسافرت و خوش‌گذرانی از عید شروع شده و تا خرداد ادامه دارد!

تعطیلات خرداد، یکی از بهترین زمان‌ها برای مسافرت است. آب‌وهوای تکرارنشدنی، منظره‌های طبیعی فوق‌العاده و خلوتی مسیرها، از خوبی‌های سفر در خرداد ماه محسوب می‌شوند.

به‌علاوه به دلیل امتحانات دانش‌آموزان و دانشجوها در خرداد، بیشتر خانواده‌ها قید سفر در این ماه را می‌زنند؛ برای همین معمولا در خرداد، مقاصد و مسیرها خلوت‌تر هستند.

بهترین جاهای دیدنی ایران در خرداد

ایران، کشوری متنوع از لحاظ آب‌وهوایی است؛ به همین دلیل در بعضی فصل‌ها، بخش‌های خاصی از ایران برای سفر مناسب‌تر می‌شود. بهترین شرایط آب‌وهوایی خرداد هم در نیمه غربی و شمالی کشور است؛ شهرهایی مثل شهرهای استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی.

در ادامه تمام مقاصد مناسب سفر در خرداد را معرفی می‌کنیم تا آب‌وهوای منطقه، جاهای دیدنی و جذابیت‌های آن‌ها را بهتر بشناسید.

– سوباتان

از ییلاق سوباتان شروع می‌کنیم که به دشت‌های شقایقش مشهور است. سوباتان در تالش و گیلان قرار دارد. این ییلاق به شهر لیسار و دریاچه نئور، ییلاق‌های آسبومار جوکندان و جنگل‌های تالش هم نزدیک است.

چمنزارها و گلزارهای متعدد، منظره سرسبز این ییلاق، چشمه‌های زلال، خانه‌های کاه‌گلی و کلبه‌های قدیمی چوبی، فقط بخشی از زیبایی و حس خوب سوباتان را به وجود آورده‌اند.

کافی است چند دقیقه‌ای در این ییلاق قدم بزنید. صدای پای اسب و آواز پرندگان که با هم مخلوط شده است، بوی فوق‌العاده گل‌های شقایق که در هوا پیچیده، منظره سرسبزی که هر چقدر نگاه کنید انگار تمام نمی‌شود، همه و همه بخشی از حال خوبی محسوب می‌شود که قرار است در تالش تجربه کنید.

فقط طبیعت نیست که در این ییلاق نقش مهمی دارد؛ مکان‌های تاریخی سوباتان و نزدیک آن هم بسیار معروف هستند. گورستان‌های مختلفی که هزاران سال پیش ساخته شده‌اند و تاکنون پابرجا باقی ماندند، یکی از دیدنی‌های تاریخی سوباتان است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر برای سفر در خرداد، به سوباتان سری زدید، از سایر مکان های دیدنی تالش هم بازدید کنید و چند تا از غذاها و خوراکی‌های محلی را هم امتحان کنید. قورتماج، سوجا نون، گوزلی بریان، جزلق و پنیر سرخ‌شده، چند تا از غذاهای محلی این منطقه هستند.

بازارچه سنتی سوباتان، گورستان هفت هزارساله، آبشار ماهار، بیده‌دشت، باغداگول یا بهشت گل‌ها و صخره گنج‌نامه، بعضی از جاهای دیدنی سوباتان و اطراف آن است.

صحنه غروب خورشید در صخره گنج‌نامه، بازدید از باغداگول و دیدن اسب‌های وحشی در بیده‌دشت، کارهایی است که در سوباتان حتما باید حداقل یک‌بار انجام دهید. با دیدن این منظره‌ها قطعا هوش از سرتان خواهد پرید.

لوکیشن ییلاق سوباتان در گوگل مپ

تهران تا سوباتان ۴۶۰ کیلومتر فاصله دارد؛ تقریبا ۵ ساعت طول می‌کشد شما از تهران به ییلاق سوباتان برسید.

– دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر از آن دسته جاهای دیدنی است که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند؛ خوش‌آب‌وهوا بودن این منطقه یکی از دلیل‌های محبوبیت منطقه است. دریاچه دالامپر ارومیه از تهران حدود ۷۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

آب‌وهوای خنک، سرسبزی اطراف دریاچه، زیبایی آب دریاچه و انعکاس نور خورشید کنار موقعیت مناسب برای کوهنوردی، قسمتی از جذابیت‌های دریاچه دالامپر را تشکیل می‌دهند.

مسیر منتهی به دریاچه، یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت‌گردی ایران است که توسط گردشگران انتخاب شده است. در این مسیر هر طرف را که نگاه کنید منظره جذاب جدیدی می‌بینید؛ درختان بلند و تنومند، جوی‌های آب، بوته‌ها و گل‌ها اطرافتان را پر کرده‌اند.

جالب است بدانید، دریاچه دالامپر در مراتعی است که در روزهای مشخصی از سال پر از گل‌های رنگارنگ می‌شوند؛ در این مواقع امکان ندارد دشت‌ها را ببینید و آن صحنه خارق‌العاده را از یاد ببرید.

آبشار سوله و روستای کچله، از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به دریاچه دالامپر است؛ خوب می‌شود هنگام سفر در خرداد ماه، سری هم به این دو جاذبه بزنید.

لوکیشن دریاچه دالامپر در گوگل مپ

دریاچه دالامپر ارومیه و تجربه خنکای آب سرد در داغ‌ترین روزهای سالپیشنهاد خواندنی:

– دریاچه نئور

نئور مرتفع‌ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان است. این دریاچه دقیقا در غرب ییلاق سوباتان، بین تالش گیلان و خلخال اردبیل قرار دارد.

همین که عکس‌هایی از این دریاچه ببینید، ترغیب می‌شوید در تعطیلات خرداد بار سفر ببندید و راهی تالش و دریاچه نئور شوید. رنگ آب این دریاچه به خودی خود منظره‌ای فراموش‌نشدنی است، حالا حساب کنید طبیعت زیبای اطراف و تفریحاتی که می‌توانید در این دریاچه تجربه کنید هم به این منظره اضافه شوند.

گردشگران زیادی به این منطقه می‌روند؛ بیشتر آن‌ها هم دورتادور دریاچه نئور کمپ می‌زنند و گاهی شب را کنار دریاچه سپری می‌کنند. دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، قایق‌رانی و اسب‌سواری از جمله تفریحاتی است که در دریاچه نئور می‌توانید تجربه کنید.

جاده اسالم به خلخال، جنگل‌های لیسار و گردنه الماس، از جاذبه‌های دیدنی نزدیک دریاچه نئور هستند. اگر دنبال زیباترین مناظر جاده‌ای هستید، سری هم به جاده اسالم به خلخال بزنید؛ فضا جوری است که انگار دارید در بهشت رانندگی می‌کنید.

لوکیشن دریاچه نئور در گوگل مپ

از تهران تا این منطقه حدود ۵۷۰ کیلومتر فاصله است که با خودرو، تقریبا ۷ ساعت زمان شما را می‌گیرد.

– ماسال

با سفر به تالش، یک تیر و چندین نشان بزنید؛ اول خود تالش، بعد ییلاق سوباتان، سپس دریاچه نئور و حالا هم که شهر چشم‌نواز ماسال. این شهر درست کنار کوه‌های تالش قرار گرفته است.

در ماسال می‌توانید آن‌قدر جاهای دیدنی طبیعی خوش‌آب‌وهوا پیدا کنید که حتی تصورش هم نمی‌کنید. ییلاق‌های این منطقه مثل اولسبلنگاه و سوئه چاله، غارهای ماسال، منظره‌هایی که به لطف کلبه‌های چوبی زیباتر شده و آبشارهای ماسال، باعث می‌شوند دلتان نخواهد به خانه برگردید.

ماسال به شهر آبشار معروف است؛ آبشار ویوز، آبشار رامینه و آبشار خون نمونه‌ای از آبشارهای ماسال هستند.

غارهای این منطقه هم واقعا ارزش دیدن دارند؛ غار باستانی خندیله پشت، غار کلچال و غار چسلی، از جمله غارهای ماسال هستند.

پیشنهاد می‌کنیم با سفر به ماسال، حتما شیرینی‌های آگردک و کاکا را امتحان کنید؛ غذاها و خوراکی‌های این منطقه به‌قدری خوش‌مزه است که دلتان می‌خواهد مدام از آن‌ها بخورید.

لوکیشن ماسال در گوگل مپ

اگر از تهران به ماسال می‌روید، باید بدانید ۳۷۵ کیلومتر راه در پیش دارید که با خودروی شخصی تقریبا پنج ساعت طول می‌کشد.

– اردبیل و سرعین

یکی دیگر از استان‌هایی که باید در تعطیلات خرداد سری به آن بزنید، اردبیل است؛ شهری با جاهای دیدنی متنوع، تاریخ غنی، طبیعتی بکر و آب‌وهوایی دلنشین که میان کوه‌های سبلان قرار دارد.

علاوه بر آب‌وهوای بی‌نظیر در بهار و تابستان، اردبیل به‌عنوان یکی از قطب‌های تجاری هم شهرت زیادی پیدا کرده است. وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی در اردبیل، باعث شده این شهر هم مهم باشد و هم محبوب. گردشگران زیادی هر سال تابستان به اردبیل می‌روند و بخشی از تعطیلات خود را آنجا می‌گذرانند.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، ۱۱۸ چشمه آبگرم در استان اردبیل، دریاچه شورابیل، تپه باستانی آناهیتا، جنگل فندقلو و کلیسای مریم مقدس، از جمله دیدنی‌ های اردبیل هستند.

از آبگرم سردابه، بوشلی و خلخال سوئی می‌توان به‌عنوان بعضی از آبگرم‌های اردبیل نام برد؛ البته همان‌طور که گفتم، اردبیل خیلی بیشتر از این‌ها آبگرم دارد. این آبگرم‌ها خواص درمانی با درجه حرارت متفاوت دارند و برای بدن بسیار مفید هستند؛ کمک به درمان بیماری‌های مفاصل و آرامشی که با آب به شما منتقل می‌کند، باعث شده‌ آبگرم‌ها معروف‌تر از همیشه باشند.

پیشنهاد می‌کنیم حتما در اردبیل یا سرعین، سراغ یکی از آبگرم‌های منطقه بروید. لم دادن در آب با درجه حرارت مناسب و خواص درمانی و شیمیایی، هم جسمتان را آرام می‌کند و هم به روحتان جلا می‌بخشد.

سرعین، شهری در استان اردبیل است. این شهر در منطقه‌ای کوهستانی و خوش‌آب‌وهوا قرار دارد. چشمه‌های آبگرم و روستای سه هزار ساله آلوارس، از معروف‌ترین جاهای دیدنی سرعین هستند؛ اگر بخواهیم بهترین چشمه‌های آبگرم این منطقه را نام ببریم، باید به چشمه آبگرم سبلان و چشمه آبگرم گاومیشی گلی اشاره کنیم.

برای اینکه از تهران به اردبیل و سرعین برسید، باید حدود ۶۰۰ کیلومتر راه را طی کنید.

– مشهد

همه ما مشهد را می‌شناسیم. بیشتر ایرانیان مشهد را با حرم مطهر رضوی می‌شناسند؛ اما اطلاعی راجع به دیدنی‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی، صنایع‌دستی فوق‌العاده و مکان‌های مذهبی دیگر مشهد ندارند. در این بخش می‌خواهیم از جذابیت‌های مشهد برایتان بگوییم تا برای سفر در خرداد، یکی از مقصدهایتان مشهد باشد.

مشهد آب‌وهوایی متغیر اما معتدل و متمایل به سرد و خشک دارد. اردیبهشت و خرداد، بهترین ماه‌های سال برای بازدید از مشهد و جاهای دیدنی بی‌نظیر آن هستند.

حرم امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد، آرامگاه پیرپالاندوز، آرامگاه فردوسی، قبرستان ارامنه، سنگ‌نگاره باستانی شترسنگ، ییلاق طربقه، چالیدره، پارک جنگلی وکیل آباد و دره هفت حوض، گوشه چشمی به جاذبه های دیدنی مشهد است.

تعداد پارک‌های آبی مشهد و گردشگاه‌ها و مناطق تفریحی طبیعت در مشهد، طی بیست سال گذشته بیشتر شده است. تفریح هنگام سفر در خرداد خیلی مهم است؛ هنگام بازی و تفریح در پارک‌های آبی مشهد، حتما هیجان و لذت را می‌چشید. اگر تفریح در پاک‌های آبی را دوست دارید، سری به سرزمین موج‌های آبی و پارک آبی ایرانیان در مشهد بزنید.

احتمالا تا حالا از شهرت مشهد در زمینه سنگ‌های قیمتی، مخصوصا عقیق و فیروزه، شنیده‌اید. مشهد از سمت شورای جهانی صنایع‌دستی، عنوان شهر «گوهرسنگ‌ها» را گرفته است؛ زیرا ۳۹ گونه سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در مشهد یافت می‌شود.

سنگ‌های قیمتی، زعفران و انواع صنایع‌دستی، از جمله سوغات مشهد هستند. پیشنهاد می‌کنیم به یادگار از مشهد و شهر گوهرسنگ‌ها، برای خودتان حتما سوغاتی بخرید.

– استان مازندران

مازندران، مقصدی مناسب برای سفر در خرداد ماه است؛ البته شاید خودتان از قبل این مورد را بدانید، چرا که سفر به شمال در بهار و تابستان زیاد می‌شود.

جنگل‌های بی‌نظیر، آب‌وهوای متعادل، دریاچه خیره‌کننده خزر، رودخانه‌های پرآب، چشمه‌های آب معدنی، آبشارها و غارهای بی‌شمار، همه و همه در کنار هم باعث می‌شوند دلتان بخواهد بیشتر در مازندران بمانید.

جاهای دیدنی مازندران یکی دو روزه تمام نمی‌شوند؛ شما حتی می‌توانید تمام خرداد را برای مازندران برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر اینکه این جاذبه‌ها زیاد هستند، بلکه آن‌قدر زیبا و خیره‌کننده‌اند که نمی‌شود راحت از آن دل کند.

جنگل‌نوردی در جنگل‌های بکر و فوق‌العاده مازندران، آفرود سواری، قایق‌سواری و انواع تفریحات آبی، گوشه چشمی به تجربه‌های جدیدی است که می‌توانید در مازندران داشته باشید.

علاوه بر آن، سوغات مازندران قرار است تمام توجهتان را به خودش جلب کند. روسری و لباس‌های ابریشمی، صنایع‌دستی مختلف و محصولات نمدی و حصیری، سوغاتی هستند که اگر ببینید، نمی‌توانید به سادگی از کنار آن عبور کنید.

در ادامه شهرهای مهم مازندران و جاهای دیدنی جذابش را برایتان لیست کرده‌ایم تا یک نگاه کلی به مازندران داشته باشید.

    ساری: سد سلیمان تنگه، چشمه‌های باداب سورت، دشت دودانگه و چهاردانگه، ساحل خزرآباد، پارک جنگلی نور

    آمل: دشت لار، کوه دماوند، آبشار شاهاندشت، پل معلق

    رامسر: تله کابین رامسر، روستای جواهر دره، کاخ سلطنتی رامسر و چشمه آبگرم رامسر

    بهشر: تالاب عباس آباد، عمارت باغ شاه، بنای چشمه عمارت، پارک ملت و کاخ صفی آباد

    نوشهر: پارک جنگلی سی سنگان و کندلوس

    تنکابن: دره سه هزار، پارک جنگلی چالدره و منطقه خشکه داران

    بابل: موزه بابل و کاخ سلطنتی بابل

    بابلسر: امامزاده ابراهیم، ساحل دریای خزر، هتل قدیمی بابلسر و پل فلزی بابلرود

    سوادکوه: برج لاجیم، سد سلیمان تنگه، پل ورسک، دریاچه شورمست، غار اسپهبد خورشید و برج رسکت

شهرهایی مانند چالوس، نمک‌آبرود و متل قو هم از جمله شهرهای جذاب و دیدنی مازندران هستند.

– آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی یکی دیگر از مقاصد پرطرفدار برای سفر در خرداد ماه است. این استان آب‌وهوایی متنوع دارد؛ در نیمه اول سال، آب‌وهوای آذربایجان شرقی نیمه سرد و مطبوع می‌شود. به همین دلیل بهترین زمان سفر به این استان، بهار و تابستان است.

تپه باستانی دوزده باغیر، موزه حیات‌وحش تبریز، قلعه سی مراغه، عمارت شاهگلی تبریز، کلیسای سنت استپانوس و رصدخانه مراغه، از جاهای دیدنی معروف آذربایجان شرقی هستند.

پیشنهاد می‌کنیم این بین سری هم به مجموعه تاریخی بازار تبریز بزنید؛ این مجموعه در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است.

علاوه بر تبریز، که معروف‌ترین شهر این استان است، شهرهای ارسباران و جلفا هم پر از جاذبه‌های دیدنی و جذابیت هستند. پیشنهاد می‌کنیم حتما به این شهرها هم سری بزنید و هنگام گشت‌وگذار از جنگل‌های معروف ارسباران هم بازدید کنید.

تهران از تبریز ۶۳۱ کیلومتر فاصله زمینی دارد؛ اما فاصله هوایی کمتر است و شما را سریع‌تر به مقصد می‌رساند.

– کردستان

برای سفر به خرداد، یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌روی شما، استان کردستان است. کردستان استانی است که امکان ندارد آن را جزء استان‎‌های موردعلاقه خود نگذارید. هر طرف را که نگاه کنید یک جاذبه دیدنی می‌بینید؛ حتی در بعضی قسمت‌های این استان، خانه‌های معمولی هم جزء جاهای دیدنی به شمار می‌روند.

منطقه اورامانات، خانه کرد، مسجد هاجر خاتون، عمارت مشیر دیوان، بازار سرپوشیده سنندج و حمام خان، تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کردستان هستند. این استان با تاریخی غنی، طبیعتی خیره‌کننده، جاذبه‌های دیدنی بسیار، مناطق تفریحی متعدد و تنوع فرهنگی جذاب، جز مقاصد اصلی سفر در خرداد است.

وقتی به کردستان رفتید، سوغات، مراسمات محلی و غذاهای فوق‌العاده کردی را از دست ندهید. شلکینه، خورشت ریواس و قایرمه، سه تا از غذاهای خوش‌مزه کردستانی است که مردم محلی در پخت آن استاد هستند.

همین حالا برنامه سفر در خرداد ماه را برای خودتان بچینید و کردستان را هم در لیست گزینه‌های اصلی بگذارید. اگر می‌خواهید از تهران شروع به حرکت کنید، به صورت زمینی، باید تقریبا ۵۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنید.

– گیلان

به احتمال زیاد، شما هم مثل خیلی از گردشگران ایرانی، یکی از شهرهای شمالی ایران را خیلی دوست دارید. گیلان استانی سرسبز و پر از دیدنی‌ها مختلف است؛ از یک سو دریای خزر و جنگل‌های معروف گیلان، از سوی دیگر ارتفاعات البرز و بافت جلگه‌ای و کوهستانی گیلان.

گیلان طبیعتی مثال‌زدنی و خیره‌کننده، آب‌وهوایی دلنشین، تاریخی غنی و فرهنگی بی‌نظیر را شامل می‌شود. آب‌وهوای رشت و شهرهای اطرافش معتدل و شبه‌مدیترانه‌ای است؛ به همین دلیل اردیبهشت، خرداد و اوایل پاییز، بهترین زمان سفر به گیلان محسوب می‌شود.

ماسوله مقصدی برای سفر در خرداد

رشت، آستارا، لاهیجان، جواهردشت و ماسوله، شهرهایی در گیلان هستند که هیچ‌جوره نباید آن‌ها را از دست بدهید. میدان شهرداری رشت، جنگل‌های بی‌همتای آستارا، تله‌کابین حیران آستارا و شیطان کوه، تنها گوشه چشمی به جاذبه‌هایی هستند که در این شهرها پیدا می‌کنید؛ روستای پلکانی ماسوله هم که قدم به قدمش جاذبه دیدنی است.

چمدانتان را ببندید، با تصور این همه زیبایی یک‌جا سفر خرداد را از همین‌ الان شروع کنید. اگر دوست دارید از راه زمینی به گیلان بروید، حدود چهار و نیم الی پنج ساعت زمان بگذارید و راهی ۳۳۰ کیلومتری را طی کنید تا به گیلان برسید.

    در پایان، هنگام سفر در خرداد ماه از خود مراقبت کنید و حسابی تفریح کنید. از جاهای دیدنی مختلف بازدید کنید.

منبع: مجله علی‌بابا

کدخبر: 1001278 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟