کجا می توانید موریانه خوار ببینید؟ +عکس های دیدنی

آردوارک (Aardvark) پستانداری است که در فارسی آن را با نام موریانه خوار می‌شناسند و از سویی دیگر در زبان عامیانه به آن «خوک خاکی» (Earth pig) نیز می‌گویند که در واقع ترجمه نام آردوارک هم همین است. این پستاندار ظاهر نسبتا عجیبی دارد به گونه‌ای که کاملا مثل این است که هر بخش از بدنش از جانور دیگری گرفته شده است! موریانه خوار پوزه درازی دارد که انتهای آن دقیقا شبیه دماغ خوک است! گوش‌های این جانور شبیه خرگوش است و دُمش شبیه به کانگورو است. جالب‌ترین نکته در مورد موریانه خوار این است که این پستاندار از لحاظ جانور شناسی هیچ ارتباطی با گونه‌های دیگری که نامشان به میان آمد ندارد! نزدیک‌ترین جانور به موریانه خوار، مورچه خوار است و این دو گونه در حالیکه کاملا با یکدیگر فرق داشته و دو گونه جدا محسوب می‌شوند، از لحاظ جانور شناسی به یکدیگر نزدیک هستند.

موریانه خوار2

جثه موریانه خوار اندازه یک خوک کوچک است. زبان این جانور بسیار دراز است و در کنار زبان، موریانه خوارها گوش‌های نسبتا بزرگی هم دارند. این جانور برای یافتن غذا زمین را حفر می‌کند. غذای مورد علاقه موریانه خوار (همان طور که از نام این جانور پیدا است) مورچه و موریانه است. آردوارک لانه‌های مورچه و موریانه را حفر می‌کند و سپس از آن‌ها تغذیه می‌کند. می‌توان گفت که موریانه خوارها به صورت اختصاصی از مورچه‌ها و موریانه‌ها تغذیه می‌کنند اما هر از گاهی هم پیش می‌آید که این پستانداران از سایر حشرات همچون سوسک‌ها هم تغذیه کنند! آردوارک‌ها پوست بسیار محکمی دارند و این ویژگی جانور را در مقابل گازهای متععد طعمه‌اش در امان نگه می‌دارد. این پستاندار روزانه بالغ بر ۵۰,۰۰۰ حشره را می‌خورد! موریانه خوار هم همانند مورچه خوار طعمه خود را نمی‌جود و مستقیم قورت می‌دهد. غذای بلعیده شده در قسمتی عضلانی از معده هضم می‌شود. این جانوران به ندرات آب می‌نوشند و عمولا آب مورد نیاز بدن خود را از خوردن حشرات به دست می‌آورند.

موریانه خوار3

آردوارک‌ها تنها زندگی می‌کنند. این جانوران به زندگی گروهی اعتقادی ندارند و اجتماعی نیستند! از سویی دیگر این جانوران شبانه به فعالیت و یافتن غذا می‌پردازند و در طول روز استراحت می‌کنند. این مسئله به این جانوران کمک می‌کند که از گرمای روز فرار Escape کنند. موریانه خوارها لانه خود را در زیر زمین حفر می‌کنند و شبانه برای یافتن غذا ممکن است حدود ۲ تا ۵ کیلومتر سفر کنند. موریانه خوارها از نظر وضعیت بقا در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند. نسل این حیوانات در حال حاضر در معرض خطر خاصی قرار ندارد و آردوارک‌ها توسط IUCN در دسته «کمترین نگرانی» قرار گرفته‌اند. هر چند این مسئله هم بسیار مهم است که در حال حاضر تعداد دقیق موریانه خوارها مشخص نیست و و پیش‌بینی می‌شود که به دلیل شکار شدن نسل این جانوران رو به کاهش باشد اما در کل آن‌ها وضعیت بقای بسیار متعادل و نرمالی دارند.

موریانه خوارها چهار انگشت روی پاهای جلویی و پنج انگشت روی پاهای عقبی خود دارند. این جانوران در حفر زمین بسیار حرفه‌ای هستند به طوری که می‌توانند ۰/۶ متر را در مدت زمان ۱۵ ثانیه حفر کنند! موریانه خوارها سالی یک فرزند به دنیا می‌آورند و بچه‌های این جانور رشد بسیار سریعی دارند به طوری که پس از گذشت شش ماه فرزند می‌تواند جدا شود و مستقل زندگی کند.

موریانه خوار4

موریانه خوارها در طیف گسترده‌ای از مناطق زندگی می‌کنند. این جانوران در علفزارها، دشت‌ها، جنگل‌های بارانی، جنگل‌ها و حتی مناطق بیابانی یافت می‌شوند. این جانوران ساکن آفریقا هستند و در کل مرکز و جنوب این قاره یافت می‌شوند. آردوارک‌ها خانه خود را در زمین حفر می‌کنند و از آنجایی که قادر نیستند تا زمین سخت و سنگ‌ها را کنار بزنند یا حفر کنند، در نتیجه این جانوران در مناطق کوهستانی با زمین سخت زندگی نمی‌کنند. از آنجایی که این جانوران فعالیت‌های اصلی خود را شبانه انجام می‌دهند در نتیجه شاید مشاهده آن‌ها به طور طبیعی در حیات‌وحش کار چندان ساده‌ای نباشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 276628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟