تجویز بی‌رویه رادیولوژی و خطر سرطان تیروئید

 دکترمحبوبه کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: مجموعه تومورهای مختلفی در ناحیه سر و گردن مشاهده می شود که از شایع‌ترین آن ها می‌توان به تومورهای حفره دهان، زبان، حنجره ،تیروئید ،غدد بزاقی و غدد لنفاوی اشاره کرد.برخی تومورهای ناحیه سر و گردن منشاء اولیه دارد یعنی از همان ناحیه منشاء می گیرد اما در برخی موارد درگیری این ناحیه ثانویه به انتشار تومور از سایر نواحی است.متاسفانه امروزه در کشور شیوع برخی از انواع تومورها به دلایل مختلف رو به افزایش است.

وی افزود: افزایش آمار تعداد مبتلایان به این تومورها لزوما فقط به دلیل شیوع بیشتر این بیماری نیست و یکی ازدلایل آن افزایش قدرت تشخیص این بیماران است.

این متخصص گوش، حلق و بینی یادآور شد: در بروز تومورهای غده تیروئید فاکتورهای خطر شناخته شده ای وجود دارد که عبارت است از: سابقه خانوادگی، مواجهه با اشعه یونیزان. مواجهه با اشعه به چندین روش می تواند اتفاق بیفتد یکی از دغدغه های مردم دانستن ارتباط بین مواجهه با اشعه ناشی از تصویربرداری های تشخیصی و بروز سرطان های تیروئید است.

کریمی با تاکید براین که امروزه به دلیل افزایش انجام رادیولوژی های تشخیصی علاوه بر این که قدرت تشخیص بیماری ها توسط پزشکان بالاتر رفته اما همین مسئله مثل یک تیغ دولبه عمل کرده و خود به عنوان فاکتور خطر درمظان اتهام برای بروز بدخیمی های تیروئید قرار دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 274976 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟