رژیم گیاه خواری بگیرید تا لاغر شوید +عکس

همه می‌دانند رژیم‌های گیاهخواری (حذف تمام فرآورده‌های حیوانی از جمله: گوشت، ماکیان، ماهی و لبنیات) برای حفظ سلامتی مفید هستند. این به خاطر کالری کم و مواد مغذی بالا در مواد غذایی گیاهی است که سبب می‌شود ذخایر فیبر و مواد مغذی بدن افزایش یابد. اما آیا رژیم گیاهی به کاهش وزن هم کمک می‌کند؟

علم به این موضوع جواب مثبت می‌دهد. در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۶ در مجله پزشکی عمومی صورت گرفت اشاره شد مردمی که رژیم‌های گیاهخواری را دنبال می‌کنند نسبت به سایر رژیم‌ها در کوتاه‌مدت به اندازه‌ی ۵ پوند بیشتر وزن از دست می‌دهند.

مزایای رژیم گیاهخواری برای کاهش وزن

مواد گیاهی

سبزیجات2

حذف کردن منابع غذایی حیوانی به معنای حذف کلسترول و چربی‌های اشباع از رژیم غذایی است که خود باعث بهبود شاخص توده‌ی بدنی خواهد شد. علاوه بر این اگر روی مواد غذایی مغذی متکی باشید به صورت خودکار روی میزان دریافت کالری خود تاثیر خواهید گذاشت. این موضوع دلایل مختلفی دارد. این رژیم شما را از مصرف کلی ماده غذایی فرآوری شده باز خواهد داشت. از طرف دیگر مواد غذایی گیاهی حاوی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی بیشتری هستند. همچنین از آن‌جا که آن‌ها حاوی مقادیر زیادی آب هستند می‌توانند میزان زیادی مواد گیاهی مصرف کنید و نگران کالری هم نباشید.

مواد غذایی گیاهی حاوی فیبر بالایی نیز هستند که سبب کند شدن فرایند هضم می‌شود و این خود باعث می‌شود مدت زمان بیشتری سیر بمانید. فیبر همچنین به درمان عارضه نفخ هم کمک می‌کند.

از طرفی مصرف میوه و سبزیجات به کنترل قند خون کمک می‌کند که سبب جلوگیری از میل پیدا کردن به مواد غذایی مضر و شکری خواهد شد.

مشکلات رژیم غذایی گیاهی در رابطه با کاهش وزن

رژیم غذایی گیاهی

سبزیجات3

در حالی که این رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می‌کند اما اگر حواس خود را جمع نکنید می‌تواند مشکل درست کند. سعی کنید هیچ رژیم غذایی را مقدس نشمارید چرا که بالاخره آن‌ها غذا هستند و غذا در نهایت به کالری تبدیل می‌شود. به عنوان مثال سیب زمینی سرخ شده درون روغن گیاهی (چیپس) هم یک ماده غذایی گیاهی است اما همه می‌دانیم که چقدر کالری دارد.

اگر رژیم غذایی گیاهی می‌گیرید بد نیست که با یک متخصص تغذیه مشورت کنید چرا که بعضی مواد غذایی حیوانی حاوی مواد مغذی هستند که به راحتی در سایر منابع پیدا نمی‌شود. به عنوان مثال دریافت پروتئین کافی که برای حفظ عضلات و فعال نگه داشتن سوخت و ساز ضروری است. همچنین کمبود در دریافت میزان کافی ویتامین B12، آهن، کلسیم و ویتامین D که در منابع حیوانی یافت می‌شوند.

گاهی اوقات افرادی که رژیم گیاهخواری می‌گیرند به مصرف کربوهیدرات و موادی غذایی نشاسته‌دار تمایل پیدا می‌کنند و این موضوع بیشتر به خاطر کمبود پروتئین در رژیم غذایی آن‌ها است. افزایش مصرف هر دوی این‌ها سبب افزایش وزن و عدم کنترل درست قند خون خواهد شد.

زمان‌بندی غلط

سبزیجات4

مهم نیست که گیاهخوار هستید یا همه‌ چیزخوار، ساعتی که غذا می‌خورید اثر مهمی روی کاهش وزن دارد. افراد زیادی بیشترین وعده‌های غذایی خود را عصرها مصرف می‌کنند که کمترین فعالیت را در این زمان دارند. استراتژی درست این است که بیشترین مواد غذایی را در ساعات اولیه روز مصرف کنید تا این مواد انرژی لازم برای ساعات کاری شما را فراهم کنند. اینکه در طول روز چیزی نخورید و همه چیز را به شب موکول کنید بدون شک سبب افزایش وزن می‌شود.

رژیم غذایی گیاهی

سبزیجات5

نوشیدنی‌های گیاهی زیادی مثل: کامبوچا، دانه‌های چیا، آب نارگیل و شیر بادام را پیدا می‌کنید که گیاهی هستند اما نوشیدن بیش از حد آن‌ها بدون فکر کردن به عواقبش شما را دچار دردسر می‌کند. بنابراین اگر نوشیدنی شما آب نیست باید آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود محاسبه کنید.

چطور یک رژیم گیاهی موفق برای کاهش وزن داشته باشیم؟

 

حذف تمام مواد غذایی با منشاء حیوانی خودبه‌‌خود سبب کاهش وزن نمی‌شود و همچنین مصرف یک رژیم غذایی به معنای داشتن یک رژیم غذای سالم نیست. به نکاتی که در ادامه می‌آید توجه کنید:

سبزیجات زیادی مصرف کنید. انواع مختلفی از مواد گیاهی را انتخاب کرده و در هر وعده، نصف بشقاب را به سبزیجات اختصاص دهید.

پروتئین را فراموش نکنید. مواد غذایی شامل پروتئین مثل: توفو، تمپه، سیتان، عدس و نخود فراموش نشود.

به مصرف چربی دقت کنید. از مصرف مقادیر بالای روغن و گیاهان پرچرب مثل: آواکادو، زیتون، نارگیل و سایر دانه‌ها پرهیز کنید.

مصرف مواد غذایی فراوری شده را به حداقل برسانید موادی مثل دسرهای گیاهی.

آن‌چه مصرف می‌کنید را ثبت کنید و هر چند وقت یکبار تست خون بدهید تا از وجود مواد مغذی کافی در بدن اطمینان حاصل پیدا کنید.

مواد مغذی کافی را دریافت کنید. بهتر است برای اطمینان از دریافت ویتامین B12 از مکمل‌های حاوی این ویتامین استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

استفاده از رژیم گیاهی برای کاهش وزن موثر است اما نیازی نیست که افراطی برخورد کنید. کاری که باید بکنید استفاده‌ی بیشتر از مواد غذایی گیاهی درون رژیم غذایی خودتان است. همچنین می‌توانید ۱-۲ روز در هفته فقط رژیم غذایی گیاهی اتخاذ کنید که یک تنوع بسیار مناسب است. اگر هم تصمیم گرفته‌اید که گیاهخواری پیشه کنید بهتر است این کار را به صورت مرحله‌ای انجام بدهید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 274345 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟