نگاهی به آداب و رسوم پنیرخوری در فرانسه

در اهمیت پنیر در فرهنگ فرانسه همین بس که براساس یک ضرب المثل فرانسوی، وعده غذایی بدون پنیر، مثل زیبارویی است که یک چشم نداشته باشد! آداب پنیرخوری در فرانسه، شامل قوانین نانوشته ای است که ممکن است برای خارجی‌هایی که آشنایی زیادی با فرهنگ این کشور ندارند عجیب، جالب توجه یا خنده دار باشد.

صبحانه فرانسوی بدون پنیر

برخلاف ما ایرانی‌ها که نان و پنیر و چای شیرین، اجزای جدایی ناپذیر صبحانه مان است، فرانسوی‌ها هرگز هنگام صبحانه پنیر نمی‌خورند و صبحانه شان به قهوه، کروسان و نان شکلاتی خلاصه می‌شود. در وعده ناهار یا شام، پنیر بعد از غذای اصلی سرو می‌شود و نوعی دسرِ شور به حساب می‌آید. بعد از پنیر، وعده غذایی با یک دسر شیرین پایان می‌یابد. حتی در منوی رستوران‌های فرانسوی هم بخش جداگانه ای برای پنیر در نظر گرفته شده است. البته اگر فرصتی برای دسر شیرین نباشد، می‌توان غذا را با خوردن پنیر به پایان برد. در مهمانی‌های شام یک سینی شامل سه یا چهار نوع پنیر بعد از غذا سر میز می‌آید، این پنیرهای بعد از غذا را با نان باگت یا حتی گاهی بدون نان می‌خورند. در سلف دانشگاه‌ها هم ظرف‌های پنیر، بخشی از گزینه‌های پیش روی دانشجویان است. فقط در فرانسه مراقب باشید که هرگز پنیرتان را قبل از غذای اصلی نخورید وگرنه با نگاه‌های عجیب و غریب فرانسویان مواجه خواهید شد!

بوی بد پنیرهای فرانسوی

بعضی از انواع پنیرهای فرانسوی مثل پنیرهای آبی به خاطر قارچ‌ها یشان بوی چندان مطلوبی ندارند. به عبارت بهتر، بعضی‌ها یشان بوی خیلی بدی می‌دهند! اما خود فرانسوی‌ها معتقدند این نوع پنیرها هرچه بیشتر بوی بد داشته باشند، کیفیتشان بهتر است چون نشان می‌دهد مدت بیشتری از عمر آن‌ها گذشته و قارچ‌های بیشتری تولید شده. دو نکته مهم این که اگر از خانه یک فرانسوی بوی خیلی بدی به مشامتان رسید، نیازی نیست نگران شوید که همسایه تان کسی را کشته و جنازه را در خانه مخفی کرده، احتمالا فقط همسایه پولداری است که پنیرهای قدیمی تری می‌خرد و اگر از بوی بد پنیرهای همسایه خیلی شاکی هستید، تنها گزینه ممکن عوض کردن خانه تان است. همچنین هرگز به روی یک فرانسوی نیاورید که پنیرهایشان چه بوی بدی می‌دهد چون حسابی بهشان برمی خورد. به عنوان مثال خود فرانسوی‌ها نمی‌گویند یک پنیر بوی بد می‌دهد، بلکه معتقدند پنیر مذکور عطر قوی تری دارد.

روش‌های بریدن پنیر

اگر سر میز شام با فرانسوی‌ها نشسته باشید و سینی پنیر به سمت شما تعارف شود، بهتر است بلد باشید هر کدام از پنیرهای داخل سینی را که بسته به سلیقه میزبان و رسمیت مهمانی، تعدادشان حتما از 3 تا بیشتر است چگونه ببُرید. پنیرهای گرد یا نیم دایره، شبیه پیتزا یا پای سیب بریده می‌شوند. بریدن پنیرهای بز هم که معمولا ظاهری شبیه سیلندر دارند، ساده است چون به صورت حلقه‌های موازی بریده می‌شوند. اما سخت ترین حالت، بریدن پنیرهایی است که خودشان به شکل مثلث یا یک تکه بزرگ پیتزا سرو می‌شوند. هرگز نباید به سراغ راحت ترین روش یعنی بریدن نوک تیزِ پنیر بروید چون در فرانسه به این قسمت «بینیِ پنیر» گفته می‌شود و فرانسوی‌ها معتقدند که این بخش به علت نزدیکی به مرکزِ قالب از دیگر قسمت‌ها طعم دارتر و خوشمزه تر است. پس اگر همه بینیِ پنیر را برای خودتان بردارید بی نزاکتی به حساب می‌آید. باید این پنیرها را به صورت قطری برش بزنید تا تمام افرادی که سر میز هستند سهم کوچکی از بینی خوشمزه پنیر داشته باشند!برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 272118 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟