انجام اقدامات اولیه برای ثبت تالاب خروسان

درویشی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ازنا، با اشاره به سد تالابی خروسان گفت: این سد در دشت جاپلق، ۳۷ کیلومتری شهر ازنا و چهار کیلومتری روستای خروسان قرار دارد که در سال ۷۱ توسط جهاد سازندگی برای تأمین آب کشاورزی احداث شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

درویشی با اشاره به اینکه هم اکنون این سد تالابی محل مناسبی برای استراحت، تغذیه و تولیدمثل پرندگان مهاجر است، افزود: به علت موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی ویژه‌ای که این محل دارد، سالانه پذیرای تعداد زیادی از پرندگان آبزی و کنارآبزی شهرستان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ازنا عمق متوسط سد را در زمان پر آبی ۱۲ متر عنوان کرد و گفت: همچنین مخزن آبدهی ۷۵۰ هزار مترمکعب حجم دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۲۰۳۴ متر است.

وی وسعت کل حوضه سد تالابی خروسان را ۱۲. ۷ هکتار اعلام کرد و گفت: این منطقه ظرفیت بالقوه‌ای برای تحقیقات زیست‌محیطی، تفرج، بررسی گونه‌ها و تنوع ژنتیکی و ... دارد به طوری که بیش از ۴۷ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی و ۱۵۰ گونه خشکی‌زی در این تالاب شناسایی شده‌اند.

درویشی اضافه کرد: همچنین طبق نتایج شمارش‌های انجام شده جمعیت متوسط سالیانه پرندگان آبزی و کنارآبزی که در طول سال به این تالاب مهاجرت می‌کنند و یا بومی هستند؛ در حدود ۱۵۰۰ قطعه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ازنا با اشاره به پرندگان این سد تالابی گفت: کشیم بزرگ، حواصیل سفید بزرگ، بوتیمار کوچک، اگرت کوچک، پاشلک، آب‌چیلک آوازخوان، کنگر پیشانی سفید، اردک سرسبز، خوتکا، اردک ارده‌ای، اردک مرمری، غاز خاکستری، باکلان، ماهی‌خورک، فلامینگو و... از گونه‌هایی است که در این منطقه دیده می‌شوند.

درویشی در ادامه گفت: مطالعه ارزش‌گذاری تالاب و مدیریت جامع منابع آب حوضه آبریز رودخانه ماربره توسط مهندسین مشاوره محیط زیست و منابع طبیعی در حال انجام است تا در اقدامات بعدی نقشه‌ها و اطلاعات لازم جهت ثبت به دفتر مدیر گروه تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور جهت ثبت و معرفی تالاب ارسال شود.

وی با اشاره به گونه‌های گیاهی این منطقه گفت: نی، گز و لویی از گونه‌های گیاهی منطقه بوده و بستر آن نیز رسوبی و سنگی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 270249 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟