رابطه عجیب خمیازه با هوش افراد

محققان به تازگی نکات جالبی درباره خمیازه دست یافته‌اند. طبق یافته‌های آنها، خمیازه‌ای که می‌کشید ارتباط مستقیمی با میزان مشغله ذهنی‌ و تعداد سلول‌های عصبی مغزتان دارد. بر این اساس هرچه خمیازه طولانی‌تر باشد نشان‌دهنده بزرگ‌تر بودن مغز است.

محققان در این تحقیق روی حیوانات آزمایش‌هایی انجام داده و موفق شدند مغز آنها را با توجه به طول خمیازه اندازه بگیرند. این یافته در مورد انسان‌ها نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال محققان طول خمیازه حیواناتی مانند گربه، سگ، گوریل، روباه، شتر، جوجه تیغی، اسب، موش، شامپانزه را اندازه گرفتند و با نسبت دادن آن به انسان متوجه شدند افرادی خمیازه‌های بلندتری می‌کشند که مغز بزرگتری با میانگین 1360 گرم دارند.

در این بین، روباه، سگ، گربه، گوریل و جوجه تیغی، دارای خمیازه‌های بلند، شامپانزه‌، اسب و شتر خمیازه‌های متوسط و موش، خرگوش و موش صحرایی خمیازه‌های کوتاه داشتند.

اندرو گالوپ، روانشناس تکاملی و یکی از محققان این پروژه معتقد است: وقتی شما دهانتان را باز می‌کنید و خمیازه می‌کشید، میزان گردش خون در مغز زیاد می‌شود به این ترتیب که خون گرم به بیرون مغزتان پمپاژ می‌شود. در این زمان، استنشاق عمیق، موجی از هوا را به بینی و حفره‌های دهانی وارد می‌کند،؛ این دو فرآیند به مانند رادیاتور خنک‌کننده ماشین، گرما را به مقدار زیاد دفع می‌کند و در نتیجه شریان‌های جمجمه خنک می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 256431 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟