مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی،  اعلام کرد که برخورد نامناسب مرزبانان ترکیه با ایرانی‌ها تنها محدود به ضرب و شتم گردشگران نیست و گزارش‌های سنگین‌تری از برخورد نامناسب آنها با گردشگران ایرانی در گوربولاغ اعلام شده است.

مرتضی رحمانی‌موحد با اشاره به حجم سفرهای زمینی اتباع ایرانی به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه و لزوم توجه و تمرکز بر شرایط مرزهای زمینی مشترک با این کشورها افزود: به کشورهای همسایه یادآور شده‌ایم که امنیت و احترام به گردشگران ایرانی شرط توسعه روابط دوسویه گردشگری است.

او تأکید کرد: آنها باید بدانند برای جذب گردشگر پایدار از ایران باید احترام به گردشگران ایرانی در مرزها رعایت شود. مرتضی رحمانی‌موحد همچنین با اشاره به اصلاحاتی که در داخل کشور ارمنستان در برخورد با گردشگران ایرانی صورت گرفته است، گفت: بخش‌هایی از جاده‌های مرزی بهسازی و در مراکز پذیرایی نیز برند حلال مطرح شده و این کشور خود را برای پذیرش مسافران بیشتر از ایران آماده می‌کند.

وی افزود: جمهوری آذربایجان نیز ویزای الکترونیک را در مرز راه‌اندازی کرده و هرچند هنوز لغو روادید از سوی این کشور کامل اجرا نمی‌شود اما تسهیلاتی برای ویزای آذربایجان فراهم شده است. به گفته رحمانی‌موحد، گزارش‌هایی از بدرفتاری‌های مرزی در ترکیه با ایرانی‌ها وجود دارد که شامل بی‌ادبی و بی‌احترامی به مسافران و رانندگان ایرانی می‌شود.وی گفت: برای ما راننده و گردشگر فرقی نمی‌کند چون طبق تعاریف بین‌المللی هر شخصی که به کشور دیگری وارد می‌شود، حکم گردشگر را دارد.

او درباره بدرفتاری مرزبانان ترکیه‌ای با گردشگران ایرانی گفت: چنین اتفاقاتی در مرز نباید رخ دهد و ما در چنین شرایطی نمی‌توانیم اجازه دهیم جریان عادی گردشگری ادامه پیدا کند. ایران نیز به ترک‌ها و سفیرشان در ایران، از طریق وزارت خارجه، این برخوردها را گزارش کرده و مراتب اعتراض رسمی ایران اعلام شده است.مرتضی رحمانی‌موحد از ایرانی‌ها خواست به‌دلیل وجود ناامنی در ترکیه از سفر به آن کشور خودداری کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 250309 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟