کشف گور تدفینی مرده سوزی در کاشان

محسن جاوری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: این گور تدفینی چند گونه و چندگانه در فصل نخست گمانه زنی و کاوش یک هکتاری محوطه باستانی جوشقان و استرک در مدت 2 ماه با بیش از 400 میلیون ریال هزینه کشف شد.

جاوری افزود: گور تدفینی مرده سوزی با قدمت دوره آهن مصادف با ورود آریایی ها به ایران یعنی اواخر هزاره دوم پیش از میلاد است.

به گفته وی در این کاوش بیش از 15 مورد بقایای جسد انسانی با تدفین عادی و مرده سوزی همچنین بقایای انسانی، داده های محدودی همچون ظروف سفالی و مهره های سنگی به عنوان هدیه در گورها کشف شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دستی کاشان افزود شکل گورها نیمه مدور نزدیک به چهارگوش با پی چینی و سنگ های لاشه و ملات گل و محل گورها بدون سقف بوده که در دوره های مختلف در بازه زمانی حدود 200 سال مکرر به عنوان محل تدفین استفاده می شده است.

جاوری افزود علاوه بر برپایی نمایشگاه از ابزار بدست آمده در این کاوش، اطلاعات بدست آمده درباره محوطه باستانی جوشقان و استرک در کتابی با عنوان محوطه تدفین جوشقان و استرک، منتشر خواهد شد.

وی همچنین از آغاز فصل دوم کاوش در این محوطه باستانی در صورت تامین اعتبار خبر داد و گفت: برای این فصل بیش از یک میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار نیاز است.

روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی به ترتیب با جمعیت دو هزار و هزار و 300 نفر در 22 و 17 کیلومتری کاشان واقع هستند.

دراین کاوش باستانی به سرپرستی محسن جاوری، آرکادیوش سولتسیاک متخصص فیزیولوژی انسانی از دانشگاه ورشو و دو استاد باستان شناس از دانشگاه کاشان وی را همراهی کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 233627 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟