در روزهایی که پرداخت نشدن پاداش صعود ایران به جام جهانی 2018 به یکی از سوژه های جنجالی تبدیل شد و انتقادات فراوانی از سوی سرمربی پرتغالی و اهالی فوتبال برای روسای فدراسیون فوتبال در پی داشت، حالا با بسته شدن پرونده دور مقدماتی جام جهانی می توان پیش بینی کرد که بحران های مالی فدراسیون بیشتر از قبل به چشم خواهد آمد؛ اتفاقی که می تواند تبعات ناخوشایندی برای روسای فدراسیون و آینده تیم ملی در پی داشته باشد.
کارلوس کی روش دقیقا سه ماه قبل با قطعی شدن صعود زودهنگام ایران به روسیه 2018 بعد از برتری مقابل ازبکستان در تهران برنامه های خود برای حضور موفق در مرحله نهایی جام جهانی را رسانه ای کرد. برنامه های جامع و مدونی که گفته می شود برگزاری مو به موی آن از سوی فدراسیون فوتبال هزینه ای بالغ بر 20 میلیارد تومان روی دست فدراسیون فوتبال خواهد گذاشت که تامین این بودجه کاری است بس دشوار و نشدنی با شرایط اقتصادی فعلی.
مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در آخرین نشست هایی که با سرمربی پرتغالی داشت به صراحت مدعی شد که از تامین چنین بودجه ای برای برنامه های مد نظر کی روش معذور است. پاسخی که سرمربی تیم ملی را حسابی عصبانی کرد تا جایی که او در روزهای گذشته به خصوص بعد از پرداخت نشدن پاداش مد نظر برای صعود به جام جهانی، کاملا از آینده فوتبال ایران ابراز ناامیدی کرد و بعد از بازی با سوریه هم مدعی شد دیگر برای تعهداتی که مد نظرش است نخواهد جنگید.
کارلوس کی روش پس از دیدار با سوریه گفت: «با تمام احترامی که برای رئیس فدراسیون قائلم، می توانم به شما بگویم که چه مطالبی به او گفتم. بازی های مقدماتی برای ما رسما به پایان رسید. به تاج گفتم این دفعه آخری است که شما از زبان من درباره برنامه ریزی صحبتی را می شنوید و بعد از آن هیچ صحبتی درباره برنامه ریزی نخواهم داشت. زیرا به این مساله پی بردم که هر بار به دنبال برنامه بهتر هستیم، در آخر این گونه به نظر می آید که من آدم بدی هستم. هیچ وقت هیچ چیزی را برای خودم نخواستم؛ اما در رسانه ها من فرد بدی منعکس شدم. به رئیس فدراسیون گفتم و به شما هم می گویم، دیگر روی من و تعهد من برای جنگیدن روی این برنامه ها حساب نکنید. با این حال از این پس برنامه کادر فنی ایران برای خود جام جهانی است و نتیجه ای که شاید برای اولین بار اتفاق بیفتد».
صحبت های سرمربی تیم ملی کاملا نشان می دهد او هیچ تضمینی از سوی فدراسیون و روسای ورزش Sport ایران برای اجرای برنامه ای که ماه ها برای تدوین آن وقت گذاشت، دریافت نکرده است تا بلکه به آرزوی بزرگ فوتبالدوستان ایرانی برای صعود از مرحله گروهی جام جهانی جامه عمل بپوشاند. صعودی که بنا به ادعای کی روش برای رسیدن به آن نیاز به برنامه های خاص و تدارک خاص وجود دارد و این برنامه ها باید با اتکا به برنامه ریزی صورت گرفته مو به مو اجرا شود که آن هم منوط به حمایت های مالی و همه جانبه سران کشور است. مسلما هزینه 20 میلیاردی که برای اجرای برنامه ها تخمین زده شده با رسیدن ایران به مرحله دوم جام جهانی و پاداشی که نصیب فدراسیون می شود، قابل جبران خواهد بود.
در حال حاضر برای هر تیمی که راهی جام جهانی می شود، فیفا پاداشی بالغ بر 10 تا 12 میلیون دلار در نظر می گیرد. رقمی که به نسبت دوره قبل در برزیل با رشد دو تا 4 میلیون دلاری همراه است که این رقم با صعود تیم ها به دور دوم بازی ها تا سقف 14 تا 16 میلیون دلار نیز قابل افزایش است؛ ضمن اینکه هر برد، تساوی و گل زده هم می تواند در میزان این پاداش ها تاثیرگذار باشد. سوای آن قرارداد با اسپانسرها نیز می تواند بر درآمدزایی بیشتر فدراسیون ها بیفزاید؛ از همین رو فدراسیون و وزارت ورزش قطعا می توانند با راهکاری مناسب بودجه 20 میلیاردی مد نظر برای اجرای برنامه های کی روش را تامین کنند.
سرمربی تیم ملی که خیلی دوست دارد نتیجه زحمات 7 سال حضور در ایران و جنگیدن برای ایجاد تغییرات در ساختار اجرایی و فنی فوتبال ملی ایران را در روسیه 2018 ببیند، امروز صبح در آخرین نشست با مهدی تاج بار دیگر بر اجرای خواسته های خود تاکید دارد. باید منتظر ماند و دید تلاش های او برای تامین بودجه و جلب نظر مساعد فدراسیون و وزارت ورزش برای حمایت بیشتر از تیم ملی به کجا ختم خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 302602 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟