تبانی در قاموس ایرانی‌ها نمی‌گنجد/ تیم ملی در فاز حمله مشکل دارد

امیرحاج‌رضایی درباره دیدار ایران با سوریه در هفته پایانی مقدماتی زیرگروه جام جهانی 2018 روسیه گفت: «سوریه تا اینجای مسابقات عملکرد بسیار خوبی داشته و بیش از انتظاراتی که از این این تیم می‌رفت عمل کرده است. اگر کره جنوبی و ازبکستان در خانه به تساوی برسند تیم سوریه با شکست ایران راهی جام جهانی می شود اما مسئله اصلی اینجاست که عبور سوریه در ورزشگاه آزادی Freedom از تیم ملی ایران غیرممکن و محال است.»
او تاکید کرد: «نتایج درخشانی که تیم ملی ایران تحت هدایت کارلوس کی‌روش به دست آورده گویای این واقعیت است که سوریه شانسی برای پیروزی برابر ایران ندارد. تردیدی وجود ندارد که تیم ملی با تمام قوا و برای دفاع از حیثیت خود و البته به خاطر حفظ رکوردهایی که تا اینجا آنها را ثبت کرده همه تلاش خود را می‌کند تا پیروزی دیگری را رقم بزند. البته نتیجه بازی قابل پیش‌بینی نیست چرا که سوریه چیزی برای از دست دادن برابر شاگردان کی‌روش ندارد. اگر دیدار لوکزامبورگ با آلمان را پیش‌رو داشتیم بدون شک شانس پیروزی آلمان کاملا قابل حدس زدن بود ولی در این بازی پیش‌بینی نتیجه دشوار است.»
کارشناس فوتبال درباره اینکه رسانه‌های کره‌ای اعلام کرده‌اند به واسطه حمایت دولت ایران از سوریه در جنگ با تروریست‌ها تیم ملی این کشور هم برابر سوری‌ها بازی همیشگی‌اش را ارائه نمی‌کند، تصریح کرد: «اصلا و ابدا چنین مسئله‌ای در مورد فوتبال ایران صدق می‌کند. این بازی بسته به شخصیت و حیثیت ملی ایران است که تحت هیچ شرایطی اعتبار ورزشی خود را تحت‌تاثیر مسائل سیاسی قرار نمی‌دهد. در قاموس ایرانی‌ها نمی‌گنجد که برابر سوریه بازی همیشگی‌شان را انجام ندهند. همان‌طور که همگان دیدند به‌رغم اینکه عمرعبدالرحمن ملی‌پوش اماراتی‌ها گفته بود باخت تیم ملی کشورش برابر عربستان و صعود این تیم به جام جهانی باعث خوشحالی‌اش می‌شود ولی دیدیم که امارات؛ عربستان را به‌واسطه ملی‌بودن این مسابقه شکست داد و صعود عربستان را به اما و اگر انداخت.»
وی درباره انتظار مردم از تیم ملی برای صعود به دور دوم جام جهانی روسیه بیان کرد: «این انتظار برای فوتبال آسیا هم وجود دارد ولی بهتر است به گذشته نگاه کنیم. در زمان جام جهانی 2014 فیلیپ اسکولاری در مورد نمایش تیم ایران گفت شاگردان کی‌روش تنها در 50 متر زمین خود تمرین کرده بودند. این اظهارنظر موجز و مختصر همه واقعیت فوتبال ایران در جام‌جهانی بود. سیستم اتخاذ شده در جام جهانی برزیل توسط کی‌روش بازی کاملا دفاعی مبتنی بر ضدحمله بود. اتفاقا ما برابر نیجریه و آرژانتین خوب دفاع کردیم و حتی در ضدحملات موقعیت‌های مناسبی نصیب‌مان شد که اگر استفاده می‌کردیم به گل می‌رسیدیم و در بازی با بوسنی دچار اتفاقات تلخ نمی‌شدیم.»
حاج‌رضایی تاکید کرد: «متاسفانه ما زمانی که به بازی هجومی روی می‌آوریم کاملا شکننده هستیم و گل‌های مبتدی می‌خوریم. در این 3 سالی که از نمایش آخرمان در جام جهانی گذشته سعی کی‌روش بر این بوده که همان شیوه را ارتقا دهد و البته که نتایج به دست آمده موید این موضوع است که کی‌روش سیستم دفاعی مبتنی بر ضدحمله را به خوبی در تیم ملی جا انداخته است اما فراموش نکنیم که در جام‌جهانی با انجام یک روش بازی به نتیجه رسیدن کار بسیار دشواری است. به عنوان مثال در بازی با کره‌جنوبی مهدی طارمی زمانی که تیم ملی 10 نفره بود به زمین آمد تا کارایی مدافعان کره برای بازیسازی را کم کند و در ضدحملات هم موثر شود ولی توفیقی در به ثمر رسیدن گل به دست نیامد.»
او ادامه داد: «به‌طور حتم در جام جهانی با وجود حریفانی بسیار آماده‌تر از رقیبانی که تا به امروز با آنها بازی کرده‌ایم نمی‌توان تنها با یک شیوه بازی کرد چرا که رقبا برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌های کاملا حساب شده‌ای دارند. با دفاع مطلق شاید بتوان مساوی گرفت ولی برای صعود کردن باید پیروز شد و ما نشان داده‌ایم که در اجرای برنامه‌های هجومی صلابتی که در برنامه‌های دفاعی داریم را به دست نیاورده‌ایم.»
حاج‌رضایی درباره انجام بازی‌های دوستانه با تیم‌های مطرح جهان اظهار کرد:‌ «شکی نیست که کارلوس کی‌روش برنامه خود برای حضور در جام جهانی را به فدراسیون فوتبال داده است ولی مشخص شدن حریفان دوستانه منوط به قرعه‌کشی جام جهانی است. ما باید در مرحله اول همگروهان خود را بشناسیم تا براساس رقبایی خود با تیم‌هایی بازی کنیم که فوتبال‌شان به حریفان‌مان در روسیه نزدیک است. در تمام دنیا با این روش به استقبال جام‌جهانی می‌روند. ما هم باید بر همین اساس برنامه‌مان را جلو ببریم. پتانسیل تیم ملی ما بالاست و کی‌روش شناخت مناسبی از فوتبال ما دارد. او می‌تواند با انجام یک سری استانداردها ایران را از گروهش در جام‌جهانی بالا ببرد و به پلی‌آف برساند.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 300889 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟