آیا بسته بندی مواد غذایی مانع انتقال ویروس کرونا می شود ؟

ویروس کرونا / کرونا ویروس / بنا بر گزارش‌ها، در چین اخیرا رد ویروس کرونا را در بسته‌بندی مواد غذایی یافته‌اند، در محموله وارداتی میگو و مرغ منجمد از آمریکای جنوبی. این خبر بحث اینکه آیا ویروس کرونا می‌تواند از بسته بندی مواد غذایی منتقل شود را دوباره مطرح ساخت.

چقدر این احتمال وجود دارد؟

از نظر تئوری احتمال ابتلا به کرونا از بسته‌بندی مواد غذایی وجود دارد. پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند ویروس کرونا می‌تواند ساعت‌ها، اگرنه روزها، روی بسته‌بندی زنده بماند، بیشتر روی مقوا و انواع پلاستیک. علاوه بر این، ویروس در دمای کم پایداری بیشتری دارد و مواد غذایی هم اغلب در محیط های سرد حمل و نقل می‌شوند.

با این حال برخی دانشمندان در این تردید دارند که نتایج تحقیق آزمایشگاهی در بیرون آزمایشگاه هم قابل تکرار باشند.

دکتر جولین تانگ دانشیار علوم تنفسی دانشگاه لستر می‌گوید در دنیای بیرون شرایط محیطی بسرعت تغییر می‌کنند و به همین دلیل ویروس نمی‌تواند به اندازه شرایط آزمایشگاهی دوام بیاورد.

امانوئل گولدمن پروفسور میکروب‌شناسی در دانشگاه راتگرز می‌گوید در تحقیقات آزمایشگاهی از نمونه‌هایی حاوی ده میلیون ویروس استفاده شده در حالیکه تعداد ویروس در قطرک‌های هواپخش (آئروسل) حدود صد تاست.

او ماه پیش (ژوئیه) در نشریه پزشکی لنست نوشت: "به عقیده من انتقال ویروس از سطوح غیرزنده خیلی کم است مگر اینکه فرد آلوده بر این سطوح عطسه یا سرفه کند و شخص دیگری بعد از این عطسه یا سرفه آن را لمس کند (در عرض یک تا دو ساعت).

انتقال کرونا از راه بسته‌بندی‌ عموما بر این فرض استوار است که در کارخانه‌های بسته‌بندی مواد غذایی کارگران به سطوح آلوده دست می‌زنند و بعد به چشم، بینی و دهانشان.

دانشمندان فکر نمی‌کنند که این راه اصلی سرایت در بیشتر مبتلایان به کرونا باشد. به نوشته سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، "این احتمال هست که کسی با لمس شی یا سطحی به کرونا مبتلا شود" اما "تصور نمی‌شود که این راه اصلی شیوع ویروس باشد."

در واقع راه اصلی انتقال، سرایت فرد به فرد تلقی می‌شود:

بین کسانی که تماس نزدیک دارند (کمتر از دو متر فاصله)

از راه قطرک‌هایی که فرد آلوده با حرف زدن، عطسه یا سرفه تولید می‌کند

وقتی قطرک‌ها بر دهان و بینی افراد دور و بر می افتند یا با استنشاق وارد دستگاه تنفسی می‌شوند

دکتر تانگ می‌گوید اثبات اینکه که کسی از بسته‌بندی آلوده کرونا گرفته کار دشواری است؛ باید تمام تماس‌های اخیر و نزدیک فرد با هر منبع آلودکی از جمله تماس با ناقلان بی‌علامت را بتوان منتفی دانست تا از انتقال ویروس از راه بسته‌بندی مطمئن شد.

ما چه کنیم؟

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید " تا به حال هیچ مورد تائید شده کرونا که ابتلا از راه غذا یا بسته‌بندی مواد غذایی باشد وجود نداشته است." این سازمان توصیه‌های احتیاطی پیشنهاد می‌کند ولی می‌گوید "نیاز به ضدعفونی بسته‌بندی مواد غذایی نیست اما بعد از دست زدن به بسته‌بندی مواد غذایی و قبل از خوردن باید دست‌ها را شست."

برای خرید، پیش از ورود به فروشگاه دست خود را ضدعفونی کنید و بعد از خرید هم دست خود را کاملا بشویید، همین‌طور بعد از حمل مواد غذایی و قرار دادن آنها در قفسه یا یخچال.

تحویل گرفتن مواد غذایی در منزل هم اگر تحویل‌دهنده رعایت بهداشت شخصی و بهداشت مواد غذایی را کرده باشد نباید خطری داشته باشد. بعد از تحویل‌گرفتن بسته‌های مواد غذایی در خانه، دست خود را بشویید. کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند که کیسه‌های پلاستیکی فقط یک بار استفاده شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 598722 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟